Content Syndication
|
|
|
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
Auteur |
Bericht |
len
Leeftijd: 47 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
Berichten: 2
|
Geplaatst: vr 23 jul 2010 16:10 Onderwerp: Order niet getekend, toch betalen? |
|
|
Op 20 juni van dit jaar zijn wij bij een stenenhandel geweest om stenen uit te zoeken voor onze nieuwe tuin. Daar zijn wij die dag in geslaagd en hebben mondeling ingestemd met de koop hiervan. Terplekke niks ondertekend. Afspraak was dat zij de volgende dag een orderbevestiging zouden sturen en dat wij nog het exacte aantal vierkante meters zouden doorgeven. Eenmaal thuis gekomen bleek dat wij onze hovenier (die onze tuin zou gaan aanleggen) verkeerd hadden begrepen. De bedoeling was dat wij de stenen zouden uitzoeken bij het bedrijf waar hij vaak zijn inkoop doet (ivm zijn kortingspercentage die hij dan opstrijkt). Wij dachten dat we dit zelf ergens konden uitzoeken. Misverstand dus. De dag erna hebben we middels een mailtje laten weten aan die stenenhandel dat het om een misverstand ging en dat we dus van de order af wilden zien (die we dus nog niet getekend hadden bevestigd). Hier werd zonder enig begrip op gereageerd. Betreffende personen hebben toen duidelijk laten merken het hier niet mee eens te zijn. Tevens hebben ze nog geprobeerd met onze hovenier in onderhandeling te gaan om zo toch de stenen bij hun af te gaan nemen. Uiteindelijk na veel belletjes en mailtjes over en weer hebben ze te kennen gegeven de zaak te betreuren maar ons toch veel plezier gewenst met onze toekomstige tuin. Tevens hebben we op agressief aandringen van betreffende stenenhandel de steen die wij als proefstuk mee hebben gekregen netjes terug gebracht. Nu 4 weken later krijgen we via de mail het bericht van hun advocaat dat ze alsnog het gehele bedrag (meer dan 5000 euso) eisen van ons. Of we dat binnen 5 dagen willen overmaken en anders gaan ze verdere stappen ondernemen.. We hebben gister (de dag dat we het mailtje van hun advocaat ontvingen) contact gehad met hun advocaat en ook een en ander uitgelegd. Hij heeft te kennen gegeven het verhaal ook maar van 1 kant te kennen en hij heeft ons verzocht de mailtjes door te sturen naar hem waaruit blijkt dat het voor ons een afgehandelde zaak bleek. Verder gaf hij aan op vakantie te gaan en de termijn van 5 dagen op te schorten tot na zijn vakantie. Nogmaals, we hebben op zondag de stenenhandel bezocht en op maandagmiddag de (niet door ons getekende) order geannulleerd. Aangezien zij op dat moment nog niet het aantal vierkante meters wisten (die wij door zouden geven) lijkt het ons erg onwaarschijnlijk dat zij al kosten hebben gemaakt binnen dat tijdsbestek. Wie heeft er tips/ advies? |
|
|
|
 |
DENNIS79
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: vr 23 jul 2010 16:24 Onderwerp: |
|
|
Een order al dan niet tekenen, maakt op zichzelf niet zo heel veel uit voor het rechtsgeldig zijn van de overeenkomst. Het levert slechts een verslechterde bewijspositie van de leverancier op.
Twee andere aspecten zijn belangrijker in jouw zaak. Ten eerste was er nog geen daadwerkelijke overeenkomst als jullie geen concrete hoeveelheid stenen hebben besteld. Het ligt er echter aan wat jullie daadwerkelijk besteld hebben. Hebben jullie helemaal geen vierkante meters genoemd, of hebben jullie een bij vrij secure benadering een hoeveelheid genoemd.
Ten tweede, en dat is mijns inziens het belangrijkste aspect, is de stenenhandel akkoord gegaan met de annulering. Indien je daar nog de bevestiging van hebt, via e-mail bijvoorbeeld, dan zul je niet zo veel risico lopen. Daar mag de ondernemer niet meer op terugkomen. |
|
|
|
 |
len
Leeftijd: 47 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
Berichten: 2
|
Geplaatst: vr 23 jul 2010 17:08 Onderwerp: |
|
|
Dennis, bedankt voor je reactie.
We hebben op de dag dat we daar waren een benadering gegeven van het totaal aantal m2 dat we nodig waren. Het exacte aantal zouden we nog doorgeven.
Verder hebben ze niet concreet gezegd de annulering te accepteren maar ze hebben wel gemeld de gang van zaken te betreuren en hebben ons veel plezier gewenst met onze nieuwe tuin. Ook gaf de man in kwestie aan de proefsteen terug te willen hebben. Deze moesten we dan maar tegen zijn hek zetten want in een gespreken met "onbetrouwbare" mensen had hij geen zin in...
Voor ons was het dus uit deze bewoordingen afgehandeld. Dit staat overigens allemaal in mailtjes. |
|
|
|
 |
DENNIS79
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: ma 26 jul 2010 12:22 Onderwerp: |
|
|
Het zou wellicht toch nog een lastiger verhaal kunnen worden dan dat het op eerste gezicht lijkt.
Als jullie bijvoorbeeld "minimaal" X aantal vierkante meters hebben besteld, met daarbij de mededeling dat het misschien nog wat meer kan worden, kan dat zo maar geïnterpreteerd worden als een overeenkomst met een optie tot uitbreiding onder dezelfde (prijs)voorwaarden.
Bovendien kan jouw eerstgestuurde e-mail tegen jou werken! Je annuleert daar de order, terwijl je geen recht hebt om een overeenkomst eenzijdig te annuleren. (Tenzij dat recht in hun Algemene Voorwaarden staat, dus die zou je er op na kunnen lezen...) Met de annulering, die niet tot stand komt, omdat dat recht je niet toekomt, bevestig je wel dat er een overeenkomst was.
Een en ander zal dus afhangen van enerzijds hoe concreet jullie bestelling (m2) is geweest (dit is bewijslast voor de verkoper), en anderzijds hoe concreet de acceptatie van de annulering is geweest. (bewijslast voor jullie)
De rechter zal dan de over en weer verstuurde e-mails gaan interpreteren. Het gaat er dan niet om dat jullie begrepen dat daarmee de kous af was, maar dat de rechter vindt dat eenieder mocht begrijpen dat daarmee de kous af was.
Jij geeft echter zelf wel aan dat de verkoper bepaald niet vol begrip reageerde toen jullie wensten te annuleren. Derhalve kun je een verdergaande bewijslast verwachten om een eventuele rechter ervan te overtuigen dat de annulering wel degelijk geaccepteerd was.
NOTA BENE. Ik begrijp ook niet goed waarom jullie niet jullie hovenier hebben "verplicht" die bewuste stenen af te nemen. Jullie vonden de prijs goed en de stenen mooi; anders hadden jullie ze niet alvast besteld. Waarom laat je je dan toch een andere leverancier opdringen? Jullie bepalen toch gewoon zelf wat jullie al dan niet kopen?
Op die manier beredenerend; de verkoper hoefde er geen rekening mee te houden dat jullie niet zelf zouden kopen, maar dat een ander (hovenier) dat zou doen. Maar goed, achteraf is het altijd gemakkelijk... |
|
|
|
 |
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen U mag geen reacties plaatsen U mag uw berichten niet bewerken U mag uw berichten niet verwijderen U mag niet stemmen in polls
|
|
|
|