Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Best Patches i...
Personalized T...
verkiezingsbed...
Kunnen (Kanton...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu zo 27 jul 2025 18:23
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

koop overeenkomst ontbinden
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
jaymie

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal

BerichtGeplaatst: ma 19 jul 2010 15:16    Onderwerp: koop overeenkomst ontbinden Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb in januari 2010 een skoda fabia op LPGg3gekocht van 2005-10 met een aanschafprijs van 8500 euro. Dit heb ik gedaan met 6 maanden bovag garantie en bij een officiele skoda dealer.

nu is de auto reeds 5 keer ter reparatie aangeboden omdat er constant storingen aan de LPG zijn. stottert/ inhouden.
Ook is hij een keer helemaal uitgevallen toen kon ik op een volle A13 vrijdagmiddag niet eens meer gas geven.

Nu hebben wij de dealer de kans gegeven eea te maken en ook nog een gelijkwaardige auto aan te laten bieden.
hij heeft echter alleen 2 dezelfde uit 2007 staan en de goedkoopste moet
11000 euro opbrengen.
nu heb ik vandaag een voorstel gehad om tegen een bijbetaling van 5000 euro die andere auto aan te kopen. mijn auto is nu ineens maar 6000 euro waard??!?!?

Ik heb schriftelijk verzocht de koop te ontbinden aangezien hij het niet kan maken en ook niets gelijkwaardigs kan aanbieden.

graag jullie mening/advies hoe dit kan aflopen?
hoe kom ik achter de huidige waarde van de auto of de kosten voor gebruik die de dealer mag rekenen?
Ik heb in de tijd vrijwel constant op benzine gereden(geeft ie minder storingen).

alvast bedankt voor jullie reacties
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Grotius

Leeftijd: 54
Sterrenbeeld: Schorpioen

BerichtGeplaatst: vr 30 jul 2010 17:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Kun je bewijzen dat je binnen de garantieperiode gereclameerd hebt, en kan je bewijzen dat het gebrek echt bestaat?
Volledige ontbinding van de overeenkomst gaat je niet lukken, daar is het gebrek niet groot genoeg voor.
Je moet eerst de garage in verzuim brengen door hem een redelijke termijn te geven om alsnog de auto te repareren. Als hij dat niet doet, dan zijn je beste opties om ofwel het gebrek bij een andere reparateur te laten repareren en de kosten te verhalen (kan bij de kantonrechter), ofwel de overeenkomst partieel te ontbinden en vermindering van de koopprijs te vorderen. De vraag is dan hoeveel minder - bepalend daarvoor is hoeveel het zou kosten om de reparatie uit te laten voeren - want dat is het bedrag wat de auto dus minder waard is. Ook dat kan jij bij de kantonrechter vorderen. Als je wilt kan ik je wel helpen met het opstellen van een dagvaarding.
Je hebt niet de mogelijkheid om bij de rechtbank af te dwingen dat de auto voor een andere wordt omgeruild.
DENNIS79

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: ma 02 aug 2010 17:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb slechts het bericht van de TS gelezen, maar kan toch op vrijwel alle vragen van Grotius antwoorden...
Grotius schreef:
Kun je bewijzen dat je binnen de garantieperiode gereclameerd hebt, en kan je bewijzen dat het gebrek echt bestaat?

Er zullen ongetwijfeld reparatiebonnen van zijn, daar TS de auto al 5 keer ter reparatie heeft aangeboden. Daarmee is ook gelijk bewezen dat het gebrek echt bestaat. Uit de casusbeschrijving mag je opmaken dat de dealer het gebrek daarmee ook erkent.

Grotius schreef:
Volledige ontbinding van de overeenkomst gaat je niet lukken, daar is het gebrek niet groot genoeg voor.

O nee? Welk gebrek is dan wel groot genoeg? De TS zal een beroep doen op de non-conformiteit. Het lijkt mij redelijk non-conform indien je binnen 6 maanden 5 keer terug bent moeten gaan voor hetzelfde euvel aan je gekochte goed.

Grotius schreef:
Je moet eerst de garage in verzuim brengen door hem een redelijke termijn te geven om alsnog de auto te repareren.

Verzuim is niet noodzakelijk! Er moet slechts een redelijke termijn gegeven worden om een en ander conform te maken ogv art. 7:21 lid 3 BW. Een formele ingebrekestelling is NIET vereist. Na 5 reparaties lijkt het mij dat de verkoper voldoende redelijke termijn heeft gekregen om zijn verplichtingen na te komen.

Grotius schreef:
Als hij dat niet doet, dan zijn je beste opties om ofwel het gebrek bij een andere reparateur te laten repareren en de kosten te verhalen (kan bij de kantonrechter), ofwel de overeenkomst partieel te ontbinden en vermindering van de koopprijs te vorderen.

Artikel 7:21 lid 1 BW is heel helder. De verkoper dient ZELF de afgeleverde zaak te repareren of te vervangen, dan wel het ontbrekende aan te vullen. Een reparatie bij een derde laten doen en vervolgens laten vergoeden door de verkoper is veel te omslachtig en onnodig.

Grotius schreef:
De vraag is dan hoeveel minder - bepalend daarvoor is hoeveel het zou kosten om de reparatie uit te laten voeren - want dat is het bedrag wat de auto dus minder waard is. Ook dat kan jij bij de kantonrechter vorderen.

Nee dat is irrelevant. De verkoper is verplicht de auto kosteloos te repareren indien het gaat om een beroep op de non-conformiteit.

Grotius schreef:
Als je wilt kan ik je wel helpen met het opstellen van een dagvaarding.

Op zichzelf een vriendelijke geste, maar alleen als TS een lange en ingewikkelde procedure wenst, zou het door jou voorgestelde traject moeten volgen. Een en ander zou in ander daglicht komen te staan, indien je jouw hulp aanbiedt tegen uurtje-factuurtje...

Grotius schreef:
Je hebt niet de mogelijkheid om bij de rechtbank af te dwingen dat de auto voor een andere wordt omgeruild.

Lees eens artikel 7:21 lid 1 sub c BW! Daar staat het tegenovergestelde... Neemt niet weg dat het (zeker bij een autoverkoper) lang niet altijd mogelijk is voor de verkoper om de de zaak te vervangen, echter stellen dat het ONMOGELIJK is, klopt eenvoudigweg niet.
Alfatrion

Alfatrion

Leeftijd: 46
Sterrenbeeld: Schorpioen

BerichtGeplaatst: zo 08 aug 2010 0:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

jaymie schreef:
hij heeft echter alleen 2 dezelfde uit 2007 staan en de goedkoopste moet
11000 euro opbrengen.
nu heb ik vandaag een voorstel gehad om tegen een bijbetaling van 5000 euro die andere auto aan te kopen. mijn auto is nu ineens maar 6000 euro waard??!?!?

Niet op ingaan, dus. Eventuele waarde vermindering komt voor risico van de verkoper. (art. 7:10 lid 3 BW) Bij ontbinding heb je dus recht op de 8500 euro.

DENNIS79 schreef:
Grotius schreef:
Als hij dat niet doet, dan zijn je beste opties om ofwel het gebrek bij een andere reparateur te laten repareren en de kosten te verhalen (kan bij de kantonrechter), ofwel de overeenkomst partieel te ontbinden en vermindering van de koopprijs te vorderen.

Artikel 7:21 lid 1 BW is heel helder. De verkoper dient ZELF de afgeleverde zaak te repareren of te vervangen, dan wel het ontbrekende aan te vullen. Een reparatie bij een derde laten doen en vervolgens laten vergoeden door de verkoper is veel te omslachtig en onnodig.

Maar het MAG wel, zie lid 6. Gedeeltelijke ontbinding lijkt me hier niet aan de orde.

DENNIS79 schreef:
Grotius schreef:

Lees eens artikel 7:21 lid 1 sub c BW! Daar staat het tegenovergestelde... Neemt niet weg dat het (zeker bij een autoverkoper) lang niet altijd mogelijk is voor de verkoper om de de zaak te vervangen, echter stellen dat het ONMOGELIJK is, klopt eenvoudigweg niet.

Sterker nog bij een consumentenkoop is dat de hoofdregel (lid 4+5)
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds