|
Auteur |
Bericht |
Leon78
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 154
|
Geplaatst: ma 19 jul 2010 9:31 Onderwerp: Herroepen bouwvergunning |
|
|
Hallo allen, ik zit even met een klein vraagje:
Tussen oktober en november 2009 zijn vijf lichte bouwvergunningen verleend t.b.v. een erfafscheiding.
De bezwaartermijn van de afzonderlijke beschikkingen eindigde (uiterlijk) op 24 december 2009.
Op 30 december 2009 zijn twee bezwaarschriften binnengekomen die zich richten tegen de verleende vergunningen.
Het college kwam op dat moment tot de conclusie dat er bij de verlening van de bouwvergunningen getoetst is aan het verkeerde bestemmingsplan. De indieners van de bezwaren is op 11 januari 2009 twee weken de tijd gegeven om aan te geven waarom de termijnoverschrijding eventueel verschoonbaar zou zijn.
Daarnaast heeft het college tussen 18 en 21 januari 2010 de bouwvergunningen herroepen. Mijn idee is dat het college de bezwaarschriftprocedure onnodig lang heeft gerekt, om te zorgen dat er geen onherroepelijke bouwvergunning zou ontstaan. Op die wijze zouden de vergunningen namelijk niet kunnen worden ingetrokken, aangezien dit geen geval is dat in art. 59 Woningwet wordt genoemd. Wat is jullie idee in deze? |
|
|
|
 |
Leon78
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 154
|
Geplaatst: ma 19 jul 2010 11:53 Onderwerp: |
|
|
Even ter aanvulling:
Mijn gedachten over dit geheel zijn als volgt:
Herroeping kan alleen indien heroverweging heeft plaatsgevonden ex art. 7:11 Awb. Dat kan alleen wanneer er sprake is van een ontvankelijk en gegrond bezwaarschrift. In dit geval is er nooit een heroverweging geweest, aangezien de bezwaren niet inhoudelijk zijn beoordeeld en later zijn ingetrokken. Dus, kan er in mijn optiek geen sprake zijn van herroepen.
Is deze lijn te volgen? |
|
|
|
 |
BG
Leeftijd: 39 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1134
|
Geplaatst: ma 19 jul 2010 12:36 Onderwerp: |
|
|
Zijn de bezwaarmakers uiteindelijk niet-ontvankelijk verklaard (30 december valt nog binnen één week na 24 december dus het zou kunnen dat ze wel ontvankelijk zijn verklaard mits...)? _________________ Mine! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: ma 19 jul 2010 13:07 Onderwerp: |
|
|
Aangenomen dat de bezwaren niet ontvankelijk waren, is er niets herroepen, maar zijn de vergunningen ingetrokken via intrekkingsbesluiten. Tegen die besluiten staat nu bezwaar open, en bezwaar en beroep lijkt mij zeer kansrijk (ook als de vergunningen in beginsel ten onrechte zijn verleend, want dat doet er nu niet meer toe). _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Leon78
|
Geplaatst: ma 19 jul 2010 13:21 Onderwerp: |
|
|
Ter info: de bezwaren zijn niet niet-ontvankelijk verklaard. Na de te late indiening zijn bezwaarmakers in de gelegenheid gesteld aan te geven waarom er een termijnoverschrijding heeft plaatsgevonden. Daarna zijn de bouwvergunningen herroepen en weer daarna is er een brief richting bezwaarmakers gegaan, waarin wordt verzocht de bezwaren in te trekken, aangezien aan de bezwaren tegemoet is gekomen. Er staat echter wel expliciet bij dat de ingediende bezwaren - indien niet ingetrokken - eventueel niet-ontvankelijk verklaard zouden kunnen worden, gezien de termijnoverschrijding.
Naar mijn idee kan herroeping niet omdat dit niet in het kader van een heroverweging is gebeurd (de bezwaren zijn 'blijven steken' bij de ontvankelijkheidstoets) en intrekking is ook niet mogelijk, gezien art. 59 Woningwet. |
|
|
|
 |
pacta sunt servanda
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 805
|
Geplaatst: ma 19 jul 2010 14:49 Onderwerp: |
|
|
Hmm, het lijkt er op dat de gemeente de bezwaarschriften gebruikt om hun fout recht te breien.
Te laat ingediende bezwaarschriften zijn verschoonbaar doordat het besluit bijvoorbeeld niet juist kenbaar is gemaakt. Hiervoor zie ik geen aanwijzingen in het verhaal van TS.
Chronologisch klopt het m.i. dus ook niet wat er gebeurt. Een bezwaarschrift kan worden gebruikt wanneer het tijdig is ingediend quod non. Omdat de vergunning reeds is verleend en formele rechtskracht heeft kan de gemeente volgens mij niet meer herroepen dan wel intrekken omdat het een fout aan haar kant betreft. _________________ ~Tempora mutantur, et nos mutamur in illis~ |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: ma 19 jul 2010 15:37 Onderwerp: |
|
|
Leon78 schreef: | Naar mijn idee kan herroeping niet omdat dit niet in het kader van een heroverweging is gebeurd (de bezwaren zijn 'blijven steken' bij de ontvankelijkheidstoets) en intrekking is ook niet mogelijk, gezien art. 59 Woningwet. |
Zie mijn eerste reactie.
Intrekking is natuurlijk wel mogelijk en is zelfs gebeurd. De intrekking is echter niet rechtmatig. De vergunninghouder kan de intrekking aanvechten.
De intrekkingsbesluiten zijn zeker geen besluit op bezwaar, want de gemeente vraagt nota bene of de bezwaarschriften nu alsjeblieft worden ingetrokken. Een bezwaar intrekken waarop al is beslist lijkt me niet mogelijk. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Leon78
|
Geplaatst: ma 19 jul 2010 15:48 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | Leon78 schreef: | Naar mijn idee kan herroeping niet omdat dit niet in het kader van een heroverweging is gebeurd (de bezwaren zijn 'blijven steken' bij de ontvankelijkheidstoets) en intrekking is ook niet mogelijk, gezien art. 59 Woningwet. |
Zie mijn eerste reactie.
Intrekking is natuurlijk wel mogelijk en is zelfs gebeurd. De intrekking is echter niet rechtmatig. De vergunninghouder kan de intrekking aanvechten.
De intrekkingsbesluiten zijn zeker geen besluit op bezwaar, want de gemeente vraagt nota bene of de bezwaarschriften nu alsjeblieft worden ingetrokken. Een bezwaar intrekken waarop al is beslist lijkt me niet mogelijk. |
Uiteraard is het mogelijk, echter, gezien de inhoud van art. 59 Wow en jurisprudentie van de Afdeling, waarin expliciet wordt gesteld dat een toets aan het verkeerde bestemmingsplan geen grond oplevert om de vergunning in te trekken, zal het - zoals je zelf al stelt - weinig kans van slagen hebben.
Ik heb ook overwogen dat het college zou kunnen stellen dat de besluiten tot herroeping de beslissing op bezwaar is. Dat strookt alleen inderdaad niet met het intrekken van de bezwaarschriften, even los van het feit dat de bezwaren niet-ontvankelijk verklaard hadden moeten worden, gezien de (ogenschijnlijk) niet-verschoonbare termijnoverschrijding.
Zoals Pacta aangeeft lijkt het er inderdaad op dat het college de boel heeft gepoogd de rekken om de eigen fout te kunnen herstellen. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: ma 19 jul 2010 16:45 Onderwerp: |
|
|
Leon78 schreef: | Uiteraard is het mogelijk, echter, gezien de inhoud van art. 59 Wow en jurisprudentie van de Afdeling, waarin expliciet wordt gesteld dat een toets aan het verkeerde bestemmingsplan geen grond oplevert om de vergunning in te trekken, zal het - zoals je zelf al stelt - weinig kans van slagen hebben. |
Maar blijft bezwaar van de voormalige vergunninghouder uit, dan krijgt de intrekking wel formele rechtskracht.
Quote: | Ik heb ook overwogen dat het college zou kunnen stellen dat de besluiten tot herroeping de beslissing op bezwaar is. Dat strookt alleen inderdaad niet met het intrekken van de bezwaarschriften, even los van het feit dat de bezwaren niet-ontvankelijk verklaard hadden moeten worden, gezien de (ogenschijnlijk) niet-verschoonbare termijnoverschrijding. |
Mocht de gemeente zich op het standpunt gaan stellen dat het toch om een beslissing op bezwaar ging, dan zal de gemeente een eventueel door de voormalige vergunninghouder ingediend bezwaarschrift tegen een intrekkingsbesluit moeten doorsturen naar de bestuursrechter als een beroepschrift tegen de beslissing op bezwaar. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Leon78
|
Geplaatst: ma 19 jul 2010 17:24 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | Leon78 schreef: | Uiteraard is het mogelijk, echter, gezien de inhoud van art. 59 Wow en jurisprudentie van de Afdeling, waarin expliciet wordt gesteld dat een toets aan het verkeerde bestemmingsplan geen grond oplevert om de vergunning in te trekken, zal het - zoals je zelf al stelt - weinig kans van slagen hebben. |
Maar blijft bezwaar van de voormalige vergunninghouder uit, dan krijgt de intrekking wel formele rechtskracht.
Quote: | Ik heb ook overwogen dat het college zou kunnen stellen dat de besluiten tot herroeping de beslissing op bezwaar is. Dat strookt alleen inderdaad niet met het intrekken van de bezwaarschriften, even los van het feit dat de bezwaren niet-ontvankelijk verklaard hadden moeten worden, gezien de (ogenschijnlijk) niet-verschoonbare termijnoverschrijding. |
Mocht de gemeente zich op het standpunt gaan stellen dat het toch om een beslissing op bezwaar ging, dan zal de gemeente een eventueel door de voormalige vergunninghouder ingediend bezwaarschrift tegen een intrekkingsbesluit moeten doorsturen naar de bestuursrechter als een beroepschrift tegen de beslissing op bezwaar. |
Er ligt nu een bezwaarschrift voor van de voormalig vergunninghouders en als de gemeente inderdaad meent dat de herroeping een bob is, dan zal het bezwaarschrift uiteraard worden doorgezonden, maar (vooralsnog) stelt de gemeente zich niet op dat standpunt.
In elk geval allen bedankt voor het meedenken. |
|
|
|
 |
Nico1979
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 19 jul 2010 18:45 Onderwerp: |
|
|
Een bestuursorgaan kan besluiten herroepen, zolang het besluit niet onherroepelijk is. Dit kan ook ambtshalve als het bestuursorgaan er zelf achter komt dat ze een fout hebben gemaakt en dus niet alleen indien een bezwaarschrift is ingediend.
In het onderhavige geval is het besluit toch gewoon daags na afloop van de bezwaartermijn onherroepelijk geworden? Er was immers niet binnen de bezwaartermijn een bezwaarschrift ingediend. Het later ingediende bezwaarschrift verandert hier niets aan.
Het bestuursorgaan kon het besluit dus niet alsnog herroepen in januari. Intrekken van de vergunning is wel mogelijk, maar uitsluitend in de gevallen als genoemd in (volgens mij) artikel 59 van de Woningwet. Daarvan was hier geen sprake. |
|
|
|
 |
pacta sunt servanda
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 805
|
Geplaatst: di 20 jul 2010 8:06 Onderwerp: |
|
|
Nico1979 schreef: | Een bestuursorgaan kan besluiten herroepen, zolang het besluit niet onherroepelijk is. Dit kan ook ambtshalve als het bestuursorgaan er zelf achter komt dat ze een fout hebben gemaakt en dus niet alleen indien een bezwaarschrift is ingediend.
In het onderhavige geval is het besluit toch gewoon daags na afloop van de bezwaartermijn onherroepelijk geworden? Er was immers niet binnen de bezwaartermijn een bezwaarschrift ingediend. Het later ingediende bezwaarschrift verandert hier niets aan.
Het bestuursorgaan kon het besluit dus niet alsnog herroepen in januari. Intrekken van de vergunning is wel mogelijk, maar uitsluitend in de gevallen als genoemd in (volgens mij) artikel 59 van de Woningwet. Daarvan was hier geen sprake. |
Helemaal mee eens. Maar om een motivering te ontlokken aan de gemeente, voor zover die nog nodig is, is het zoals BF al aangeeft zaak om bezwaar tegen het herroepingsbesluit in te dienen. Ik ben wel benieuwd hoe de gemeente, althans B&W, dit gaan motiveren. _________________ ~Tempora mutantur, et nos mutamur in illis~ |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: di 20 jul 2010 10:29 Onderwerp: |
|
|
Nico1979 schreef: | Een bestuursorgaan kan besluiten herroepen, zolang het besluit niet onherroepelijk is. Dit kan ook ambtshalve als het bestuursorgaan er zelf achter komt dat ze een fout hebben gemaakt en dus niet alleen indien een bezwaarschrift is ingediend. |
Ik durf niet te beweren dat dit onjuist is, maar heb je hier een bron voor?
edit: nu ik er nog even over heb nagedacht lijkt het me onwaarschijnlijk dat een bestuursorgaan dit (als regel) kan doen. Het is in strijd met het verbod op reformatio in peius. Alleen als een derde belanghebbende bezwaar maakt kan herroepen worden in het nadeel van de aanvrager. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Leon78
|
Geplaatst: di 20 jul 2010 11:36 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | Nico1979 schreef: | Een bestuursorgaan kan besluiten herroepen, zolang het besluit niet onherroepelijk is. Dit kan ook ambtshalve als het bestuursorgaan er zelf achter komt dat ze een fout hebben gemaakt en dus niet alleen indien een bezwaarschrift is ingediend. |
edit: nu ik er nog even over heb nagedacht lijkt het me onwaarschijnlijk dat een bestuursorgaan dit (als regel) kan doen. Het is in strijd met het verbod op reformatio in peius. Alleen als een derde belanghebbende bezwaar maakt kan herroepen worden in het nadeel van de aanvrager. |
Ik moet het hier wel mee eens zijn. De term 'herroepen' komt slechts voor in art. 7:11 Awb. Daaruit vloeit voort dat voor herroepen een heroverweging dient plaats te vinden. Daarnaast stelt de Afdeling dat een heroverweging alleen kan en mag plaatsvinden, indien het bezwaar ontvankelijk is (o.a. ABRS 21-01-2004) |
|
|
|
 |
BartL
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 20 jul 2010 13:05 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | Nico1979 schreef: | Een bestuursorgaan kan besluiten herroepen, zolang het besluit niet onherroepelijk is. Dit kan ook ambtshalve als het bestuursorgaan er zelf achter komt dat ze een fout hebben gemaakt en dus niet alleen indien een bezwaarschrift is ingediend. |
edit: nu ik er nog even over heb nagedacht lijkt het me onwaarschijnlijk dat een bestuursorgaan dit (als regel) kan doen. Het is in strijd met het verbod op reformatio in peius. Alleen als een derde belanghebbende bezwaar maakt kan herroepen worden in het nadeel van de aanvrager. |
De Awb kent geen algemene regeling voor het intrekken van besluiten maar wel voor het intrekken van besluiten in specifieke gevallen. Artikel 6:18 (intrekken hangende bezwaar en beroep) en het intrekken van een subsidieverlening bijvoorbeeld. Verder kennen verschillende wetten een eigen intrekkingsregeling (bijv. Woningwet). De wetgever heeft hiermee volgens mij duidelijk aangegeven dat het soms wel mag maar dan alleen wanneer deze bevoegdheid expliciet aan het bestuursorgaan wordt gegeven.
Een rechtvaardiging om de bevoegdheid niet onherroepelijke besluiten zo maar in te trekken kan sowieso ook niet worden gelezen in het stelsel van de Awb of gevonden worden in de ongeschreven rechtsregels want dit staat te zeer op gespannen voet met de rechtszekerheid. (Niet reformatio in peius denk ik overigens want we hebben het hier niet over een actie van de aanvrager zelf. Het betreft het ambtshalve intrekken van besluiten toch?)
Kortom, wanneer de wet niks regelt dan heeft het bestuursorgaan sowieso geen intrekkingsgrond of een besluit nu onherroepelijk is of niet. Ik sluit me dus bij je conclusie aan. |
|
|
|
 |
|