Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 23 mei 2024 16:26
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Doorstromen Mastersprogramma na HBO rechten, ja of nee?
Moderators: Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 7 van 13 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 5, 6, 7, 8, 9 ... 11, 12, 13  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  

Doorstromen Mastersprogramma na HBO rechten, ja of nee?
Ja
47%
 47%  [ 47 ]
Nee
24%
 24%  [ 24 ]
Rechten hoort sowieso niet thuis op HBO
28%
 28%  [ 29 ]
Totaal aantal stemmen : 100

Auteur Bericht
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: wo 10 nov 2004 15:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hier dan maar even een reactie van iemand die van mening is dat het laten vallen van de klassieke-talen eis voor de rechtenstudie gerectificeerd moeten en die ook overigens van mening is dat de drs-titel, geen titel is, maar slechts een indicatie dat iemand nog niet aan het afronden van zijn studie toe is gekomen en die daarbij nog steeds gruwt van mensen die een opleiding die niet aan een uni gevolgd wordt met studie bestempelen, kortom een aanhanger van het idee dat een universitaire opleiding een wetenschappelijke is, die een heel ander doel dient dan een beroepsopleiding.

Niet gezegd hebbende, moet ik meteen nuanceren: er is een aantal universitaire studies met het karakter van een beroepsopleiding. Denk niet alleen aan rechten, maar ook aan theologie of diergeneeskunde.

Ik zie niet in waarom iemand die een HBO bachelor gedaan heeft niet de mogelijkheid zou mogen hebben daar een master achteraan te doen omdat die master toch feitelijk het karakter van een beroepsopleiding zal hebben.

Evenmin kan ik de redenering volgen dat een HBO-er 'het (net) niet heeft'. Dit is ontzettend generaliserend en als ik om mij heen kijk in mijn netwerk kan ik daar ook niet heel veel bewijzen voor vinden. 'tuurlijk Is het zo dat er HBO-ers zijn die alleen maar een trucje leren, maar evenzo zijn er genoeg universitaire studenten die hun leren meer richten op het behalen van tentamens, dan op het beheersen van de stof.

En aangezien ik nog steeds in de praktijk te vaak situaties tegenkom waarin advocaten door kennis, inzicht en motivatie, of eigenlijk het gebrek daaraan, aantonen dat ze hun titel niet waard zijn denk dat een goede beroepsopleiding aan het HBO met een beroeps-georiënteerde master helemaal zo slecht nog niet is.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
marcel

marcel

Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): HAN

Berichten: 680


BerichtGeplaatst: wo 10 nov 2004 15:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

[quote="Sovereign] Daarnaast begijp je me kennelijk niet. De UvT heeft reeds schakeljaren voor HBO'ers, ze zullen alleen geen mensen toelaten met een vooropleiding die in het geheel niet aansluit. Iemand die alleen MER heeft gedaan kan b.v. niet eens Nederlands recht studeren. En nee, de UvA navolging geven voor wat betreft een open instroomeis zullen ze niet doen, zoals hierboven is aangegeven door mijn mede-UVT'er is de UvT erop gebrand om de academische kwaliteit te waarborgen.[/quote]
Ok dan had ik je idd verkeerd begrepen. Maar je denkt dus dat de UvT wel HBO-recht studenten die mogelijkheid ( gaat) bieden?

[quote="Sovereign]Laat ik het zo omschrijven, het ligt in de lijn der verwachtingen.[/quote]
Dat vind ik nou onzin, hoeveel HBO-propedeuse ( op het gehele spectrum aan studies) studenten halen WEL hun eerste jaar? Kijken naar 1 student is nou niet bepaald een goede methode van onderzoek.
[quote="Sovereign] De gemiddelde VWO'er heeft er geen jaar rechten opzitten; ook een HBO-recht propedeuse zou iemand beter inzicht moeten geven in de stof.[/quote]
Echter, zoals jij het stelt in de discussie zouden VWO'ers gezien hun vooropleiding bij uitstek universitaire studenten moeten zijn.
Die vlieger gaat ook niet op.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
marcel

marcel

Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): HAN

Berichten: 680


BerichtGeplaatst: wo 10 nov 2004 15:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ps: stom gedoe met die quotes, het lukt me nou nooit eens goed *huil* Sad
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: wo 10 nov 2004 16:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

marcel schreef:

Echter, zoals jij het stelt in de discussie zouden VWO'ers gezien hun vooropleiding bij uitstek universitaire studenten moeten zijn.
Die vlieger gaat ook niet op.

En daar heb je een heel sterk punt: zelf was ik op school toch wel meestal het slimste jongetje van de klas, maar toen ik op de uni kwam (weliswaar wiskunde & econometrie, geen rechten) viel ik in een enorm zwart gat en ben ik uiteindelijk maar een bedrijf begonnen, want ik was met m'n 18 jaar gewoon te jong om te studeren. Gelukkig hebben de behaalde studiepunten me nog een beetje vrijstelling opgeleverd voor de vrije ruimte van m'n bachelor Smile

Een meer schoolse aanpak had ongetwijfeld geholpen, maar ik ben van mening dat een schoolse aanpak juist afbreuk doet aan de essentie van een wetenschappelijke opleiding.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Sovereign



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 667


BerichtGeplaatst: wo 10 nov 2004 16:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

StevenK schreef:
Hier dan maar even een reactie van iemand die van mening is dat het laten vallen van de klassieke-talen eis voor de rechtenstudie gerectificeerd
Hier ben ik het niet mee eens. Wink Ik ben van mening dat de klassieke talen weinig inhoudelijks toevoegen aan het jurist zijn, natuurlijk is het leuk als je wat Latijnse begrippen kunt lezen maar dat is niet de essentie van de studie en het kan prima zonder.

Quote:
maar een trucje leren, maar evenzo zijn er genoeg universitaire studenten die hun leren meer richten op het behalen van tentamens, dan op het beheersen van de stof.
Dat is geheel waar (een tentamen is nu eenmaal een beperkt toetsmoment), maar feit is dat HBO’ers het in de praktijk slechter doen op de universiteit wanneer ze met louter een propedeuse instromen. Hoeveel HBO’ers na het voltooien van het HBO een WO master doen en daar ook in slagen, daar zijn volgens mij geen cijfers van bekend.

Of WO rechten het karakter heeft van een beroepsopleiding, daar kan men over redetwisten en ook per universiteit zal daar wellicht nog wat verschil tussen zitten. De meeste opleidingen leiden eigenlijk op voor een beroep (de ingenieur, de psycholoog, etc.) omdat men er gewoon rekening mee houdt dat al deze mensen in het bedrijfsleven terecht komen en niet in de wetenschap, ik vind dat dan ook niet echt maatgevend voor het academisch karakter.

marcel schreef:

Ok dan had ik je idd verkeerd begrepen. Maar je denkt dus dat de UvT wel HBO-recht studenten die mogelijkheid ( gaat) bieden?
Die mogelijkheid bestaat voor zover ik weet al.

Quote:
Dat vind ik nou onzin, hoeveel HBO-propedeuse ( op het gehele spectrum aan studies) studenten halen WEL hun eerste jaar?
25%, dat is twee maal zo slecht als de VWO’ers. http://www.xs4all.nl/~jclmavg/havo.jpg

Quote:
Kijken naar 1 student is nou niet bepaald een goede methode van onderzoek.
Ik doe ook geen onderzoek met 1 student, ik stel niets meer dan dat het in de lijn van verwachtingen ligt gebaseerd op cijfers van de universiteit zelf. Een HBO-P’er heeft 75% kans dat hij er niet in slaagt om zijn propedeuse in een jaar te halen.

Quote:
Echter, zoals jij het stelt in de discussie zouden VWO'ers gezien hun vooropleiding bij uitstek universitaire studenten moeten zijn.
Die vlieger gaat ook niet op.
Een VWO’er heeft geen rechten gehad op de middelbare school, hij begint dan ook geheel blanco aan rechtsgeleerdheid. Dat gaat niet op voor een HBO-P’er met een propedeuse recht.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: wo 10 nov 2004 16:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Sovereign schreef:
StevenK schreef:
Hier dan maar even een reactie van iemand die van mening is dat het laten vallen van de klassieke-talen eis voor de rechtenstudie gerectificeerd
Hier ben ik het niet mee eens. Wink Ik ben van mening dat de klassieke talen weinig inhoudelijks toevoegen aan het jurist zijn, natuurlijk is het leuk als je wat Latijnse begrippen kunt lezen maar dat is niet de essentie van de studie en het kan prima zonder.

Het gaat niet om de beheersing van die talen, het gaat om het tekst-analytisch denken wat je in zes jaar Latijn leert.

Voor een klassieke latinist, uit de tijd dat het onderwijs in het Latijn primair neerkwam op het goed kunnen begrijpen en vertalen van teksten, zijn complexe teksten en tekst-structureren éénvoudiger te doorzien dan voor iemand die die scholing ontbeert.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Sovereign



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 667


BerichtGeplaatst: wo 10 nov 2004 17:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

StevenK schreef:
Het gaat niet om de beheersing van die talen, het gaat om het tekst-analytisch denken wat je in zes jaar Latijn leert.

Voor een klassieke latinist, uit de tijd dat het onderwijs in het Latijn primair neerkwam op het goed kunnen begrijpen en vertalen van teksten, zijn complexe teksten en tekst-structureren éénvoudiger te doorzien dan voor iemand die die scholing ontbeert.
Dat kan best een pluspunt opleveren, natuurlijk. Maar ook weer niet zo onontbeerlijk dat het als ingangseis dient te dienen. Ik kan niet zeggen dat het lezen van teksten voor mij onmogelijk was omdat ik geen klassieke taal heb geleerd. Wink
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
MterHeide



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 350


BerichtGeplaatst: do 11 nov 2004 0:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hierbij dan ook maar een link naar een artikel uit de Univers in Tilburg, waarin eigenlijk de opvatting van de Rechtenfaculteit blijkt: http://www.uvt.nl/univers/nieuws/0405/10/rechten.html

Ikzelf heb tot en met 4VWO Latijn gedaan, ben er daarna mee gestopt en heb dus gewoon VWO-Atheneum gedaan aangezien ik het vak gewoon niet leuk meer vond. Ondanks dat, heb ik er veel aangehad omdat er veel Latijnse begrippen terugkwamen en daarnaast om teksten te analyseren. Met name voor oude arresten en wetsteksten komt het van pas. Maar het helpt alleen, ik zie het niet als een voorwaarde om rechten te kunnen studeren.

Daarnaast om het allemaal ook wat concreet te maken, Tilburg kent voor in totaal 6 HBO-opleidingen schakelprogramma's en afhankelijk even van welke het is, biedt deze toelating tot vijf masters. Er zijn dus echt mogelijkheden en ik vind echt dat die schakelprogramma's nodig zijn.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
marcel

marcel

Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): HAN

Berichten: 680


BerichtGeplaatst: ma 15 nov 2004 21:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
"Door samen te werken positioneer je je als universiteit niet goed genoeg. Juist door je af te zetten tegen het hbo, krijg je de echte pure academische vorming." [...] Volgens dat scenario zou in de toekomst het overgrote deel van de mensen die in de juridische sector werkzaam is, van het hbo afkomen. Dan worden op de universiteit alleen onderzoekers en topjuristen opgeleid. Alias; de crème de la crème.

Volgens mij heeft deze meneer een beetje teveel last van Narcisme. Dit is schadelijk voor de maatschappij en een devaluatie van het juridisch vakgebied. Bovendien past een dergelijke visie niet meer in onze steeds commerciëler wordende maatschappij. Kortzichtig, arrogant en ouderwets! Ik mag hopen dat dit niet maatgevend is voor de UvT. Dan ga ik zeker niet weg uit Nijmegen![/i]
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
Sovereign



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 667


BerichtGeplaatst: ma 15 nov 2004 21:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

marcel schreef:
Volgens mij heeft deze meneer een beetje teveel last van Narcisme. Dit is schadelijk voor de maatschappij en een devaluatie van het juridisch vakgebied. Bovendien past een dergelijke visie niet meer in onze steeds commerciëler wordende maatschappij. Kortzichtig, arrogant en ouderwets! Ik mag hopen dat dit niet maatgevend is voor de UvT. Dan ga ik zeker niet weg uit Nijmegen![/i]
Pfffff.... Laughing
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
marcel

marcel

Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): HAN

Berichten: 680


BerichtGeplaatst: do 18 nov 2004 0:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

goh! Geen hel en verdoemenis? Tjee.... Wink
_________________
Er zijn twee soorten advocaten: Zij die de wet kennen en zij die de rechter kennen. (NN)
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
Sovereign



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 667


BerichtGeplaatst: ma 29 nov 2004 16:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Stukje uit de Observant van de universiteit van Maastricht:

Quote:
De studie hbo-rechten groeit explosief. Een deel van de studenten is vastbesloten door te stromen naar de universitaire masteropleiding. De universiteiten en hogescholen proberen hun programma's zo goed mogelijk op elkaar aan te laten sluiten, maar of de doorstroom werkelijk op gang zal komen is de vraag. Voor veel hbo'ers lijkt de universiteit te hoog gegrepen.

In de praktijk blijkt echter dat veel hbo'ers het niveau van de universiteit niet zomaar aankunnen. In Utrecht hebben ze daar ervaring mee. Sinds september bieden de universiteit en de hogeschool na het eerste studiejaar een verzwaard programma aan voor de meest getalenteerde hbo-juristen. Via dat programma kunnen ze uiteindelijk rechtstreeks naar de universitaire master doorstromen. Maar het resultaat is "teleurstellend", vindt Nikkie Meijers, hoofd onderwijs- en studentzaken van de faculteit der rechtsgeleerdheid van de Universiteit Utrecht.

"Zeventig studenten hadden zich dit jaar aangemeld. Daarvan zijn er achttien geselecteerd en van start gegaan. Dat zijn dus de beste hbo-studenten. Maar we moeten ze flink bijspijkeren, want ze zijn absoluut nog niet geschikt. Het analytische denken en het niveau is aan de universiteit veel hoger dan aan de hogeschool. De vraag is of we in de toekomst zoveel energie in het verzwaarde programma moeten stoppen", zegt Meijers.

Aan de samenwerking met de hogeschool ligt het niet; die is prima, vindt ze. "Maar het kost veel en levert weinig op." Volgend jaar zal het verzwaarde programma waarschijnlijk nog een keer beginnen - "je moet zoiets een kans geven" - maar het voortbestaan is allerminst zeker.


http://www.observant.unimaas.nl/jrg25/obs13/art42.htm


Laatst aangepast door Sovereign op di 30 nov 2004 1:23, in totaal 2 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: ma 29 nov 2004 20:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Sovereign schreef:
Stukje uit de Observant van de universiteit van Maastricht:

Quote:
In de praktijk blijkt echter dat veel hbo'ers het niveau van de universiteit niet zomaar aankunnen. In Utrecht hebben ze daar ervaring mee. Sinds september bieden de universiteit en de hogeschool na het eerste studiejaar een verzwaard programma aan voor de meest getalenteerde hbo-juristen. Via dat programma kunnen ze uiteindelijk rechtstreeks naar de universitaire master doorstromen. Maar het resultaat is "teleurstellend", vindt Nikkie Meijers, hoofd onderwijs- en studentzaken van de faculteit der rechtsgeleerdheid van de Universiteit Utrecht.

"Zeventig studenten hadden zich dit jaar aangemeld. Daarvan zijn er achttien geselecteerd en van start gegaan. Dat zijn dus de beste hbo-studenten. Maar we moeten ze flink bijspijkeren, want ze zijn absoluut nog niet geschikt. Het analytische denken en het niveau is aan de universiteit veel hoger dan aan de hogeschool. De vraag is of we in de toekomst zoveel energie in het verzwaarde programma moeten stoppen", zegt Meijers.


http://www.observant.unimaas.nl/jrg25/obs13/art42.htm

Zie je wel: ze ontberen analytisch inzicht en dat komt doordat ze geen Latijn hebben gehad Smile
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Edith



Leeftijd: 38
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU
Berichten: 720


BerichtGeplaatst: ma 29 nov 2004 21:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

latijn was leuk Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: ma 29 nov 2004 21:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Edith schreef:
latijn was leuk Very Happy

"Marcus et Cornelia in horto ambulant" Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 7 van 13 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 5, 6, 7, 8, 9 ... 11, 12, 13  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds