|
Auteur |
Bericht |
dof
Leeftijd: 39 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UA
|
Geplaatst: di 06 jul 2010 10:50 Onderwerp: WOB-verzoek brongegevens arbeidsinspectie afgewezen? |
|
|
Vanuit mijn freelance-werk was ik geïnteresseerd in een onderzoek van de arbeidsinspectie. Derhalve vroeg ik zowel het onderzoek als de brongegevens van dit onderzoek op. Het onderzoek kreeg ik zonder problemen, enkel de brongegevens kreeg ik niet, de mededeling was dat inspectieresultaten van afzonderlijke instellingen niet openbaar worden gemaakt of aan derden beschikbaar gesteld.
Ik vroeg me af of het toegestaan is deze gegevens uit te sluiten van de WOB |
|
|
|
 |
BG
Leeftijd: 39 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1134
|
Geplaatst: di 06 jul 2010 11:16 Onderwerp: |
|
|
Ik neem aan dat de afwijzing is gemotiveerd met verwijzing naar de toepasselijke WOB-artikelen... Dat is wel nuttige informatie voor dit draadje. _________________ Mine! |
|
|
|
 |
dof
|
Geplaatst: di 06 jul 2010 14:08 Onderwerp: |
|
|
Nee helaas, de enige motivatie die ik kreeg was degene die ik postte |
|
|
|
 |
BG
Leeftijd: 39 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1134
|
Geplaatst: di 06 jul 2010 16:26 Onderwerp: |
|
|
Bezwaar maken. WOB kent slechts enkele afwijzingsgronden. Alles wat daar niet onder valt, moet verstrekt worden. Je kan zelf de WOB raadplegen om te zien wat die gronden zijn. Wat zou er in de brongegevens moeten staan? Zijn dat individuele rapporten over bedrijven? Indien dat het geval is, moeten ze geanonimiseerd worden. _________________ Mine! |
|
|
|
 |
dof
|
Geplaatst: ma 12 jul 2010 18:57 Onderwerp: |
|
|
BG schreef: | Bezwaar maken. WOB kent slechts enkele afwijzingsgronden. Alles wat daar niet onder valt, moet verstrekt worden. Je kan zelf de WOB raadplegen om te zien wat die gronden zijn. Wat zou er in de brongegevens moeten staan? Zijn dat individuele rapporten over bedrijven? Indien dat het geval is, moeten ze geanonimiseerd worden. |
Ja het is een rapport over een 60tal scholen, waarvan een grootpercentage de kernenergiewet heeft overtreden. In vroeg de gegevens op adh van dit nieuwsartikel
http://www.nu.nl/binnenland/2272880/scholen-laks-met-radioactief-materiaal.html
Ik heb verduidelijking gevraagd, maar sindsdien niets meer gehoord (behalve ontvangstbevestiging). Is er een bepaalde termijn waarbinnen ze moeten reageren? |
|
|
|
 |
BG
|
Geplaatst: ma 12 jul 2010 22:36 Onderwerp: |
|
|
Binnen 6 weken. Ik vermoed dat afwijzing gemotiveerd zal worden op grond van art. 10 lid 2 sub d WOB. Je zou je met behulp van jurisprudentie daarop alvast voor kunnen bereiden. Ik denk dat de Arbeidsinspectie zal betogen dat zij bij verstrekking in het vervolg op minder medewerking kunnen rekenen van de scholen en daarmee hun taak niet naar behoren kunnen uitvoeren.
Om je alvast op weg te helpen. Bestuursorgaan betoogt in deze uitspraak dat deze grond van toepassing is (http://jure.nl/bm1220). Rechter stelt echter dat gebruik van deze grond alleen van toepassing is "voor zover de inspectie, de controle en het toezicht dienen voor een onderzoek van straf- of tuchtrechtelijke aard. Het is de rechtbank niet gebleken dat in deze zaak het perspectief bestaat van een concreet straf- of tuchtrechtelijk optreden door de overheid." _________________ Mine! |
|
|
|
 |
|