Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Uwv, zw en bet...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu di 05 aug 2025 20:17
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wangedrag agent kost mij 3 boetes
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
drumsab

Leeftijd: 52
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier

BerichtGeplaatst: wo 23 jun 2010 12:30    Onderwerp: Wangedrag agent kost mij 3 boetes Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo allemaal,

Ik zou graag advies willen over de volgende situatie:
Afgelopen weekend ben ik door een agent staande gehouden. Ik reed in mijn auto. Vanaf het dorp, waar ik bij iemand op bezoek was, reed ik een N weg op, waar je 80kmu maximaal mag. Mij viel al op dat vanaf hetzelfde dorp een auto achter mij reed, hij reed namelijk redelijk kort op mijn achterbumper (ik zou niet willen zeggen kleven, maar toch, hij viel op).
Op die N weg komen we een voorligger tegen die ongeveer 60-70 km/u reed. Ik kon deze enige tijd niet inhalen vanwege tegemoetkomend verkeer, dus ik heb goed de snelheid kunnen meten.
De auto achter mij deed al verschillende pogingen om vanachter mij ons beiden in te halen (slingerend naar links) , maar bedacht zich telkens, vanwege het tegemoetkomend verkeer.
Op een gegeven moment kan ik inhalen en doe dat ook.
Er komt een moment dat er een voorsorteervak naar links komt, om de snelweg (A12) op te gaan. Je kan dus twee richtingen op: rechtdoor blijven rijden op de N weg of links afslaan de snelweg op. Dit wordt geregeld met een kruispunt met stoplichten.
Normaliter rij ik rechtdoor, nog een stukje binnendoor, om op een later moment de snelweg op te gaan, want het is er meestal druk. Nu zag ik dat het niet zo druk was en ben toch voor gaan sorteren naar links.
Al die tijd zit die auto steeds achter mij.
Op de snelweg heb je 4 banen, de twee rechtse gaan naar een groot verkeersplein, de twee linkse blijven snelweg A12. Ik moet naar het verkeersplein, driekwart rond. De auto achter mij wisselt van baan, hij gaat 1 baan naar links. Ik moet ook die baan hebben, want ik moet driekwart de rotonde rond. Dus ik spiegel en zie hem in mijn dode hoek zitten. Ik geef wat gas bij om voor hem te kunnen gaan, hij geeft ook gas bij en probeert mij de pas af te snijden. Ik zet ondertussen ook mijn knipperlicht naar links aan om duidelijk te maken dat ik naar links wil. Hij geeft echter nog wat meer gas bij. Het lukt mij echter wel om voorlangs te gaan.
Goed, we gaan het verkeersplein rond en ik denk ondertussen als vrouw alleen zijnde, wat heb ik hier voor gek achter me aan?!
Maar op het verkeersplein gebeurt verder niets, hij blijft keurig achter mij rijden. Na het verkeersplein zijn 3 banen, ik schuif naar de meest rechtse, hij ook. Hij begint met groot licht te seinen. Ik geef aan dat hij mij kan passeren met een handgebaar. Er wordt niet gereageerd, hij blijft achter mij rijden. Na een halve kilometer zie ik dat hij het bordje "stop politie" heeft aangezet. Ik vertrouw het nog steeds niet, maar zet wel mijn auto aan de kant, er was voldoende overig verkeer. Uit de auto stapt een ge-uniformeerde agent. Hij trekt mijn portier open aan de passagierskant en zegt direct: "Zo, hoeveel overtredingen denk jij wel niet te hebben gemaakt?" Ik zeg: "Pardon? Nou in ieder geval 1, want anders houdt u mij niet staande" Vervolgens matigt hij zijn toon wat, hij begint ineens te u-en. Daarna volgt de gebruikelijke riedel van rij- en kentekenbewijs afgeven. Hij komt terug met de mededeling dat ik 3 bekeuringen krijg: 100km/u waar je 80 mag, rechts inhalen en asociaal rijgedrag!!
100km/u zou bij het inhalen op de N weg zijn geweest, het rechts inhalen bij het voorsorteren naar links om de snelweg op te gaan en asociaal rijgedrag kon hij mij niet eens specificeren.
Ik schrok mij een hoedje!! Allemaal feiten die ik niet gepleegd heb!
Ik begon over zijn rijstijl, maar hij kapte mij direct af. Hij zei dat hij mij aan het waarschuwen was. Heb hem toch maar de tip meegegeven om zijn waarschuwingsstijl te gaan veranderen, omdat hij mensen hiermee de stuipen op het lijf jaagt. Ik wist niet dat het hier om een agent ging, pas toen het stopbord aanging en toen eigenlijk nog niet, want ik vertrouwde het niet.

De agent heeft zich niet gelegitimeerd, maar ik begrijp dat een agent in uniform dat niet verplicht is, tenzij je hierom vraagt en dat heb ik in alle commotie niet gedaan.
Maar daarnaast heb ik geen afschriften gekregen van de processen verbaal en ik begrijp dat hij eigenlijk wel verplicht is dat te doen. Hier heb ik wel om gevraagd, maar hij deed dit af met de opmerking dat de officier van justitie dit ging bepalen?

Ik vind dit een uiterst arrogant optreden van deze agent, het kan toch niet zo zijn dat je hier in NL maar een boete aan je broek krijgt voor een feit wat je niet hebt gepleegd?

Na bovenstaand relaas, zou ik advies willen vragen wat te doen om mijn ongenoegen kenbaar te maken en bezwaren in te dienen. Kan dat en hoe doe ik dat?

Alvast hartelijk dank voor al het meedenken, tips en advies.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
pacta sunt servanda

pacta sunt servanda

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: wo 23 jun 2010 14:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als het goed is staat er achterop het proces-verbaal dat je bezwaar in kunt dienen binnen 6 weken.

Ik zou het sowieso doen als je het idee hebt dat het om twijfelachtige overtredingen gaat.

vermeulen

Leeftijd: 65
Sterrenbeeld: Weegschaal

BerichtGeplaatst: wo 23 jun 2010 17:06    Onderwerp: rechtshulp Reageer met quote Naar onder Naar boven

binnenkort krijg je een uitnodiging om te betalen, zou ik wel doen
binnen 6 weken bezwaar aan tekenen, wordt door admi in utrecht prompt afgewezen , kun je gif op innnemen. dan beroep aantekenen zodat je daarna toegang krijgt tot de politierechter
vervolgens ben je afhankelijk van de welwillendheid van de rechter.
de meeste rechters geloven klakkeloos de poltieagent en diens pv als bewijs

zelf heb ik in arnhem meegemaakt dat de agent zelf aangaf te twijfelen aan de rechtmatigheid van zijn bekeuring, maar omdat de boete onder de 70 euro viel, wees de rechter mijn betoog af: er is nl geen hoger beroep mogelijk en cassatie in den haag bij de HR kost een vermogen aan advocaatkosten. kortom: het recht is krom.
want Saban b is doordezelfde rechtbank op vrije voeten gesteld indertijd, dat ging over het delict vrouwen(mis)handel(ing)...
drumsab

BerichtGeplaatst: do 24 jun 2010 18:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Oh, ik heb ondertussen op de site van de ANWB gelezen dat wanneer je betaalt, dat gelijk staat aan "bekennen" en je dus ook geen bezwaar meer kunt maken?

Er wordt verschil gemaakt tussen boetes die vallen onder de wet Mulder (daartegen zou je schriftelijk bezwaar kunnen maken) en boetes die daar niet onder vallen, daartegen kun je eigenlijk alleen bezwaar maken door niets te doen, zodat de officier van justitie het voor gaat laten komen.
Ik heb ws te maken met beide categoriën.
Bij de laatste categorie, weet ik nog niet zo zeker of ik bij voorbaat geen kans maak. Ik bedoel, asociaal rijgedrag, wat houdt dat in? Ik heb in 10 jaar tijd 3 snelheidsovertredingen gemaakt, allen in de onderste categorie van boetes. Nog nooit rijbewijs ingevorderd gehad, nog nooit met alcohol op achter het stuur.
Als ik echt zo'n wegpiraat zou zijn, hadden ze al veel eerder van mij gehoord.
Als je die laatste voor laat komen en je zou verliezen, moet je dan ook proceskosten betalen?
Alfatrion

Alfatrion

Leeftijd: 46
Sterrenbeeld: Schorpioen

BerichtGeplaatst: vr 25 jun 2010 0:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als je ondanks je bezwaar toch direct moet betalen dan staat dit op de boete.

Daar staat wel iets voor. Ik heb onlangs een boete gehad voor parkeren, als ik dat laat voorkomen en ik verlies kost het me 37 euro extra.

Als er een auto te dicht op mijn bumper zit haal ik mijn voet van het gas. Op de auto(snel)weg let ik wel op de minimumsnelheid van 50 a 60 kmph. Dus misschien is het een idee om de volgende keer 10 a 20 kmph langzamer te gaan rijden?

BerichtGeplaatst: vr 25 jun 2010 20:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Alfatrion schreef:
Als je ondanks je bezwaar toch direct moet betalen dan staat dit op de boete.

Dank voor de info.

Alfatrion schreef:
Daar staat wel iets voor. Ik heb onlangs een boete gehad voor parkeren, als ik dat laat voorkomen en ik verlies kost het me 37 euro extra.

Als er een auto te dicht op mijn bumper zit haal ik mijn voet van het gas. Op de auto(snel)weg let ik wel op de minimumsnelheid van 50 a 60 kmph. Dus misschien is het een idee om de volgende keer 10 a 20 kmph langzamer te gaan rijden?

Wat heb ik daar nu aan, nu de hele situatie al voorbij is?
En nogmaals, hij zégt dat ik 100km/u op een 80 km weg heb gereden, maar dat klopt dus niet!

Kijk, ik ben helemaal niet te beroerd om mijn fouten toe te geven en mijn verantwoordelijkheid hierin te pakken. Maar niet voor iets dat ik niet gedaan heb.
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: zo 27 jun 2010 2:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nee, je hoeft geen proceskosten te betalen. Alleen griffierecht bij een beroep tegen een Mulderbeschikking. Bij de strafrechtelijke procedure word je gedaagd, dus ook geen griffierecht.

BerichtGeplaatst: zo 27 jun 2010 10:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dank je voor de info, bona fides.
Matthijs

Matthijs

BerichtGeplaatst: wo 30 jun 2010 15:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zelf heb ik eens een parkeerbekeuring gehad (doorgetrokken gele streep i.v.m. parkeren voor een slagboom; maar wel míjn slagboom die defect was waardoor ik niet meer het parkeerterrein op kon). Ik was het niet eens, heb bezwaar ingediend dat inderdaad meteen werd afgewezen (zonder inhoudelijk in te gaan op mijn onderbouwing). Daarop heb ik het laten voorkomen. Daarvoor moet je de boete van tevoren voldoen (50 euro, in mijn geval). Mocht je gelijk krijgen, dan krijg je dat terug. Proces- of griffiekosten zijn er niet.

De rechter was een erg geschikte man. Ik heb mijn verhaal uitgelegd, voorzien van luchtfoto's en al. De OvJ wilde de boete matigen tot de helft, de rechter heeft uiteindelijk gematigd tot nihil. Sindsdien heb ik een rotsvast vertrouwen in rechters Smile Bovendien waren dat de best betaalde tien minuten van mijn leven.

Je verhaal weet je duidelijk uiteen te zetten, dat is in je voordeel. Mijn advies: laat de boel voorkomen, en kom ter zitting met een grote weergave van het gereden traject (wegenkaart tekenen op een groot vel karton). Leg daarbij uit wat je hier ook hebt geschreven. Ik heb wel eens met rechters gesproken, vanuit mijn studie, en die waren dol op "producties".

Tot slot: vreemd dat de agent je geen "geeltje" heeft gegeven; de OvJ bepaalt niet of je het carbonnetje krijgt, dat moet de agent ter plaatse doen. Maar dat zal wel geen grote gevolgen hebben.
drumsab

BerichtGeplaatst: wo 30 jun 2010 18:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dank je hartelijk Matthijs! Dit geeft de burger ook weer wat moed!
Gelukkig ken ik het gebied ook zeer goed, dat scheelt.

Maar tot op heden heb ik nog geen bon gezien....misschien krijg ik wel niets (=ijdele hoop).
Furr

Leeftijd: 39
Studieomgeving (BA): NTI

BerichtGeplaatst: wo 14 jul 2010 20:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Flitsservice.nl Wink
bona fides

BerichtGeplaatst: wo 14 jul 2010 20:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Matthijs schreef:
Zelf heb ik eens een parkeerbekeuring gehad (doorgetrokken gele streep i.v.m. parkeren voor een slagboom; maar wel míjn slagboom die defect was waardoor ik niet meer het parkeerterrein op kon). Ik was het niet eens, heb bezwaar ingediend dat inderdaad meteen werd afgewezen (zonder inhoudelijk in te gaan op mijn onderbouwing). Daarop heb ik het laten voorkomen. Daarvoor moet je de boete van tevoren voldoen (50 euro, in mijn geval). Mocht je gelijk krijgen, dan krijg je dat terug. Proces- of griffiekosten zijn er niet.

In plaats van "heb ik het laten voorkomen" bedoel je wellicht "heb ik beroep ingesteld tegen de afwijzing van mijn bezwaar". En daarvoor zul je toch echt griffiekosten hebben moeten betalen.

Leeftijd: 39
Studieomgeving (BA): NTI

BerichtGeplaatst: wo 14 jul 2010 22:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Niet bij een Mulder of Transactie-boete. Daar hoef je geen griffier kosten te betalen
bona fides

BerichtGeplaatst: do 15 jul 2010 3:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hmmm, daar lijk je inderdaad gelijk in te hebben. Ik leer weer eens iets Smile
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds