Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu vr 22 aug 2025 4:07
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Vaste aanstelling of niet? Moeilijke situatie.
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
RVeldhuyzen

Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman

BerichtGeplaatst: do 17 jun 2010 13:07    Onderwerp: Vaste aanstelling of niet? Moeilijke situatie. Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben in 2003 bij een werkgever gaan werken, als vakantie/weekend werk naast mijn studie.

- juni 2003 heb ik een oproepcontract gekregen, naast school ben ik op de Technische Dienst van het bedrijf gaan werken.
- In 2006 ben ik in datzelfde contract van afdeling gewisseld. Ik ben naast school op mijn huidige afdeling gaan werken.
- februari 2008 ben ik op datzelfde contract fulltime gaan werken in dezelfde functie.
- juni 2008 kreeg ik een jaarcontract, fulltime in diezelfde functie.
- juni 2009 is dat contract verlengd.
- mei 2010 wilde de werkgever het contract alleen nog met 3 maanden verlengen, ik wilde wel graag blijven werken maar alleen onder een vast contract (wat mij al jaren eerder beloofd was), maar daar ging de werkgever niet mee akkoord, 3 maanden of niks. Dus daar heb ik toen voor bedankt.

Er is mij al vaker door collega's gezegd dat er iets niet klopte met mijn contracten, verschillende collega's waren van mening dat ik al sinds 2008 een vaste aanstelling zou (moeten) hebben. Ik heb er helemaal geen verstand van dus heb het toen laten varen.
Echter werd ik een paar weken geleden door diezelfde collega's weer op de feiten gedrukt, en ben ik toen maar iets meer onderzoek gaan doen, maar ik ben er nog steeds niet helemaal uit.

Graag zou ik van u willen horen hoe u over deze situatie denkt, en wat mijn rechten hierin zouden zijn.
Mocht u meer informatie nodig hebben dan hoor ik het graag.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
IDH

Leeftijd: 42
Sterrenbeeld: Maagd

BerichtGeplaatst: do 17 jun 2010 13:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je hebt inmiddels idd al een contract voor onbepaalde tijd. Je kunt de werkgever een brief schrijven waarin je loondoorbetaling verzoekt, aangezien je een contract voor onbepaalde tijd hebt, dat niet is opgezegd. Wel moet je tegelijkertijd aanbieden je werkzaamheden te willen hervatten.
RVeldhuyzen

BerichtGeplaatst: do 17 jun 2010 20:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

IDH schreef:
Je hebt inmiddels idd al een contract voor onbepaalde tijd. Je kunt de werkgever een brief schrijven waarin je loondoorbetaling verzoekt, aangezien je een contract voor onbepaalde tijd hebt, dat niet is opgezegd. Wel moet je tegelijkertijd aanbieden je werkzaamheden te willen hervatten.

Zou u mij wat duidelijke kunnen uitleggen waarom ik daadwerkelijk een contract voor onbepaalde tijd zou hebben?
De werkgever en diens advocaat zijn het hier namelijk niet mee eens.

Zo'n brief heb ik inderdaad geschreven op het moment dat dit mij eerder zo verteld werd. Hierin heb ik aangegeven bereid zijn gewoon te werken en dat de werkgever dus verplicht is mij door te betalen, ook als hij geen gebruik maakt van mijn diensten.
IDH

BerichtGeplaatst: do 17 jun 2010 21:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Artikel 7:668a BW lid 1:

Vanaf de dag dat tussen dezelfde partijen:

1. arbeidsovereenkomsten voor bepaalde tijd elkaar met tussenpozen van niet meer dan drie maanden hebben opgevolgd en een periode van 36 maanden, deze tussenpozen inbegrepen, hebben overschreden, geldt met ingang van die dag de laatste arbeidsovereenkomst als aangegaan voor onbepaalde tijd;
2. meer dan 3 voor bepaalde tijd aangegane arbeidsovereenkomsten elkaar hebben opgevolgd met tussenpozen van niet meer dan 3 maanden, geldt de laatste arbeidsovereenkomst als aangegaan voor onbepaalde tijd

Als de advocaat van je werkgever meent dat er geen arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd is ontstaan, zal er meer aan de hand zijn dan je schetst (er van uitgaande dat de advocaat de waarheid spreekt).Het is dan ook verstandig om de kernoverweging van de advocaat te herhalen, zodat kan worden bezien waarom je werkgever meent dat er geen arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd is ontstaan.
RVeldhuyzen

BerichtGeplaatst: do 17 jun 2010 22:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

IDH schreef:
Artikel 7:668a BW lid 1:

Vanaf de dag dat tussen dezelfde partijen:

1. arbeidsovereenkomsten voor bepaalde tijd elkaar met tussenpozen van niet meer dan drie maanden hebben opgevolgd en een periode van 36 maanden, deze tussenpozen inbegrepen, hebben overschreden, geldt met ingang van die dag de laatste arbeidsovereenkomst als aangegaan voor onbepaalde tijd;
2. meer dan 3 voor bepaalde tijd aangegane arbeidsovereenkomsten elkaar hebben opgevolgd met tussenpozen van niet meer dan 3 maanden, geldt de laatste arbeidsovereenkomst als aangegaan voor onbepaalde tijd

Als de advocaat van je werkgever meent dat er geen arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd is ontstaan, zal er meer aan de hand zijn dan je schetst (er van uitgaande dat de advocaat de waarheid spreekt).Het is dan ook verstandig om de kernoverweging van de advocaat te herhalen, zodat kan worden bezien waarom je werkgever meent dat er geen arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd is ontstaan.

In onze CAO staat dat we tot 5 arbeidsovereenkomsten kunnen krijgen voordat er een voor onbepaalde tijd ontstaat.

Wat de advocaat zegt:
Quote:
Tot februari 2008 bent u uitsluitend als oproepkracht (en ook als echte oproepkracht) werkzaam geweest. Vanaf februari 2008 is er sprake van een meer regelmatig arbeidspatroon in de functie die u ook per 1 juni 2008 in het kader van het dienstverband bent gaan vervullen. Cliënte mag op basis van de geldende CAO vijf maal in een periode van drie jaar een contract voor bepaalde tijd aanbieden.
Indien de periode februari tot juni 2008 word gezien als de eerste periode dan hebben daarna twee verlengingen plaatsgevonden (per 1 juni 2008 en 1 juni 2009). Dit betekend dat het laatste contract (lopende tot 1 juni 2010) nog steeds een contract voor bepaalde tijd was.
IDH

BerichtGeplaatst: vr 18 jun 2010 9:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Welke CAO is het?
Is de CAO van toepassing verklaard in je arbeidsovereenkomst?
Ben je lid van een werknemersorganisatie?
Was je op basis van het oproepcontract verplicht aan een oproep gehoor te geven? (moest je komen opdraven?)
Hoeveel tijd zat er gemiddeld tussen 2 oproepen?
Hoeveel tijd zat er maximaal tussen 2 oproepen?
RVeldhuyzen

BerichtGeplaatst: vr 18 jun 2010 9:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

IDH schreef:
Welke CAO is het?
Is de CAO van toepassing verklaard in je arbeidsovereenkomst?
Ben je lid van een werknemersorganisatie?
Was je op basis van het oproepcontract verplicht aan een oproep gehoor te geven? (moest je komen opdraven?)
Hoeveel tijd zat er gemiddeld tussen 2 oproepen?
Hoeveel tijd zat er maximaal tussen 2 oproepen?

Het is de Leisure CAO voor het dagattractiebedrijf.
In het contract uit 2003 word een oudere CAO genoemd (dierenparken), in het contract van 2008 staat die van dagatractiebedrijven genoemd.
Ik ben lid van een vakbond, maar daar spreken ze elkaar steeds tegen en word ik ook niet veel wijzer van.
Als ik opgeroepen werd moest ik inderdaad ook wel komen.
Het kwam er op neer dat ik eigenlijk elk weekend en elke vakantie daar was, op twee periodes van 5 maanden na, in deze periodes (eerste helft '05 en laatste helft '07) zat ik voor stage in het buitenland. Omdat het een nul uren contract betreft was dit geen probleem, werd ik in deze periodes niet opgeroepen en kon ik daarna gewoon weer verder.
DENNIS79

Leeftijd: 45
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: vr 18 jun 2010 11:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoe dan ook, heb jij een contract voor onbepaalde tijd!

Er zijn twee mogelijke contractvormen die jij hebt gehad als oproepkracht/nul-urenkracht. Ik ga er wel even voor het gemak van uit dat jij minimaal 5 keer bent opgeroepen tussen 2005 en 2007.

Bij een "echt" oproepcontract (zoals de advocaat stelt) is er in de periode voor 2008 bij ELKE oproep een contract(je) voor bepaalde tijd aangegaan. Na 5 van die contracten is er een vast dienstverband ontstaan, dat alleen beeindigd kon worden met een vergunning van het UWV WERKBEDRIJF of iets dergelijks. Dat is niet gebeurd, dus heb jij al heel lang een vaste aanstelling.

Bij een nul-urencontract ben jij destijds al een arbeidsovereenkomst aangegaan voor bepaalde, dan wel onbepaalde tijd. Inmiddels is de 5 jaar (uit de CAO) ruimschoots overschreden.

Enige valkuil zou nog kunnen zijn dat jij een nul-urencontract voor onbepaalde tijd bent aangenaan en DAARNA daarvoor in de plaats een contract voor bepaalde tijd hebt getekend. Ik denk echter dat een beroep op dwaling hier wel zou kunnen slagen.

Is de situatie echter zo zoals de advocaat stelt dat ie is (afroepcontract), en waar je in iedre geval naar zou moeten verwijzen, dan is er mijns inziens destijds al een contract voor onbepaalde tijd ontstaan. Het hier direct bovenstaande gaat dan ook niet op, omdat het in feite dan gaat om contracten voor obepaalde tijd die elkaar op hebben gevolgd, maar waarvan er eentje al automatisch een onbepaalde tijds contract is geworden.
IDH

BerichtGeplaatst: vr 18 jun 2010 12:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik denk dat je begonnen bent op basis van een oproepcontract met uitgestelde prestatieplicht. Je zou moeten kijken in het contract wat er vermeld staat over de verplichting gehoor te geven aan een oproep. Als dat er staat, geldt het eerste contract al als een arbeidsovereenkomst. Staat in dit contract verder niks over bepaalde of onbepaalde tijd, dan geldt dit eerste contract al voor onbepaalde tijd.

Hoewel vervolgens contracten voor bepaalde tijd zijn overeengekomen, bepaalt de wet dat in geval een voor onbepaalde tijd aangegane arbeidsovereenkomst, die anders dan door opzegging (met een ontslagvergunning) of ontbinding door de rechter, éémaal of meermalen wordt voortgezet door een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd - met tussenpozen van niet meer dan 3 maanden! - voor de beëindiging van de laatste arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd voorafgaande opzegging is vereist (ofwel dmv een ontslagvergunning).

De CAO Leisure (er gemakshalve maar van uitgaande dat deze van toepassing is....) bepaalt:

4. Afwijking van artikel 7:668a BW
In afwijking van artikel 7:668a van het Burgerlijk Wetboek:
a) is het bepaalde in artikel 7:668a van het Burgerlijk Wetboek niet van toepassing op de
seizoenwerknemer

(De CAO definieert: Seizoenwerknemer: de werknemer die uitsluitend seizoenmatige arbeid verricht. Daaronder
wordt verstaan arbeid, die naar zijn aard en beschikbaarheid slechts gedurende een of meer
bepaalde jaarlijks terugkerende perioden of pieken in de onderneming wordt verricht;)

b) geldt voor de overige werknemers de laatste arbeidsovereenkomst als aangegaan voor
onbepaalde tijd, indien:
8
i. arbeidsovereenkomsten voor bepaalde tijd elkaar met tussenpozen van niet meer dan
drie maanden hebben opgevolgd en een periode van 60 maanden, de tussenpozen
inbegrepen, hebben overschreden;
ii. meer dan 5 voor bepaalde tijd aangegane arbeidsovereenkomsten elkaar hebben
opgevolgd met tussenpozen van niet meer dan drie maanden;

Het voornoemde wijkt af van wat de advocaat van je werkgever zegt.
Toch een andere CAO?

Hoe dan ook, het antwoord ligt in de kwalificatie van je oproepcontract? Was er een verplichting om aan oproepen gehoor te geven? Dan is het een arbeidsovereenkomst geweest. Inmiddels is de periode van 5 jaar ruim overschreden, dus heb je een arbeidsrelatie voor onbepaalde tijd, ongeacht of het oproepcontract voor onbepaalde tijd was. Het wordt anders indien het dienstverband met méér dan 3 maanden onderbroken is geweest.

Hoefde je officieel geen gehoor te geven aan oproepen, dan ontstond per oproep een aparte arbeidsovereenkomst, die eindigde op het moment dat de oproep voorbij was. Alsdan geldt weer het bepaalde in de CAO. 5 afzonderlijke oproepen, vijf afzonderlijke arbeidsovereenkomsten voor bepaalde tijd, vervolgens geldt een relatie voor onbepaalde tijd, tenzij er onderbrekingen van méér dan 3 maanden zijn geweest.
RVeldhuyzen

BerichtGeplaatst: vr 18 jun 2010 14:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

DENNIS79 schreef:
Hoe dan ook, heb jij een contract voor onbepaalde tijd!

...

Bij een nul-urencontract ben jij destijds al een arbeidsovereenkomst aangegaan voor bepaalde, dan wel onbepaalde tijd. Inmiddels is de 5 jaar (uit de CAO) ruimschoots overschreden.

Enige valkuil zou nog kunnen zijn dat jij een nul-urencontract voor onbepaalde tijd bent aangenaan en DAARNA daarvoor in de plaats een contract voor bepaalde tijd hebt getekend. Ik denk echter dat een beroep op dwaling hier wel zou kunnen slagen.

Het gaat om een nuluren contract voor onbepaalde tijd.
In dit opzicht heeft een beroep op dwaling wel kans van slagen omdat ik voordat het jaarcontract werd ondertekend in '08 ik dus feitelijk al een vaste aanstelling zou moeten hebben?

IDH schreef:

Hoewel vervolgens contracten voor bepaalde tijd zijn overeengekomen, bepaalt de wet dat in geval een voor onbepaalde tijd aangegane arbeidsovereenkomst, die anders dan door opzegging (met een ontslagvergunning) of ontbinding door de rechter, éémaal of meermalen wordt voortgezet door een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd - met tussenpozen van niet meer dan 3 maanden! - voor de beëindiging van de laatste arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd voorafgaande opzegging is vereist (ofwel dmv een ontslagvergunning).

Dus als ik dit goed begrijp kan dat eerste contract niet zomaar opgeheven zijn door het onderteken van het jaarcontract in '08. Het voorgaande contract had officieel ontbonden moeten worden?

Quote:

Hoe dan ook, het antwoord ligt in de kwalificatie van je oproepcontract? Was er een verplichting om aan oproepen gehoor te geven? Dan is het een arbeidsovereenkomst geweest. Inmiddels is de periode van 5 jaar ruim overschreden, dus heb je een arbeidsrelatie voor onbepaalde tijd, ongeacht of het oproepcontract voor onbepaalde tijd was. Het wordt anders indien het dienstverband met méér dan 3 maanden onderbroken is geweest.

Hoefde je officieel geen gehoor te geven aan oproepen, dan ontstond per oproep een aparte arbeidsovereenkomst, die eindigde op het moment dat de oproep voorbij was. Alsdan geldt weer het bepaalde in de CAO. 5 afzonderlijke oproepen, vijf afzonderlijke arbeidsovereenkomsten voor bepaalde tijd, vervolgens geldt een relatie voor onbepaalde tijd, tenzij er onderbrekingen van méér dan 3 maanden zijn geweest.

In het oproepcontract staat dit stukje:
Quote:
Wanneer oproepkracht door werkgever (definitief) wordt opgeroepen om op wisselende tijden werkzaamheden te verrichten, geldt daartoe dat oproepkracht niet verplicht is om aan een oproep van werkgever gehoor te geven, wanneer zulks hem/haar op dat moment om wat voor reden dan ook niet uitkomt. Geeft oproepkracht eenmaal aan een definitieve oproep gehoor, dan verbindt hij/zij zich - behoudens ziekte of arbeidsongeschiktheid - gedurende de gehele tijdsduur waarvoor de oproep wordt gedaan, zijn werkzaamheden te verrichten.

De twee periodes dat ik voor stage in het buitenland was ben ik door de werkgever niet ingeroosterd, maar de arbeidsovereenkomst is nooit stop gezet, werkgever koos er gewoon voor om mij niet op te roepen. Deze periodes gelden dan niet als onderbrekingen toch?
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds