|
Auteur |
Bericht |
cassie
Leeftijd: 47 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 11 jun 2010 9:42 Onderwerp: terugbetalen loon? |
|
|
Geachte,
Van febrauri tot midden juni 2009 was ik met zwangerschapsverlof van mijn tweede kind. Op dat moment was ik werkzaam in het Academisch Ziekenhuis Maastricht. Per 31 december 2009 ben ik hier niet langer werkzaam. In maart van dit jaar ontving ik plots een rekening van 579.43 euro, ik zou in de periode van mijn zwangerschapsverlof onregelmatigheidstoeslag ontvangen hebben dat men nu wil terugvorderen. Mijn toenmalig afdelingshoofd heeft telefonisch bekend dat ze niet goed wist hoe het nieuwe computerprogramma werkt! zij heeft dus ingevuld dat ik gewerkt heb terwijl ik met verlof was. De onregelmatigheidstoeslag van de maand december, dat ik in januari nog zou ontvangen is al van het totaal afgehouden (totaal was 833 euro).
Nu is mijn vraag moet ik dit betalen?
Ik hoop op een spoedend antwoord.
Met vriendelijke groeten,
Casandra Vossen |
|
|
|
 |
IDH
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 11 jun 2010 11:33 Onderwerp: |
|
|
Je zult dit bedrag inderdaad moeten terugbetalen, aangezien evident was dat je er geen recht op had. |
|
|
|
 |
Dizzer2012
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 11 jun 2010 15:03 Onderwerp: |
|
|
Cassandra, sorry maar geen idee, zit zelf namelijk ook met een soortgelijke vraag en hoop dat iemand het zeker weet:
Niet lang geleden heb ik een bedrag van ruim 2000 ontvangen. Geen idee waarvan maar had wel een vermoeden waar het van was. Nu blijkt mijn vermoeden fout te zijn geweest, het is namelijk een bedrag overgemaakt door mijn "voormalig" werkgever. Op papier niet voormalig maar in de praktijk wel (lang verhaal). Nu dus een paar weken later sturen ze mij een brief met daarin de volgende zin "door teveel opgenomen vakantieuren enz. komt het bedrag negatief uit." Met dus verzoek om dat over te maken.
Net bel ik op en krijg ik opeens te horen dat het om een foutje gaat, er is blijkbaar aan die afdeling iets niet doorgegeven, weet niet precies hoe en wat, maar dat zouden ze dan niet gewoon in die brief vermelden. Snap niet waarom ze daar een leugen in zetten en of ze denken dat ik gekke Henkie ben. Anyway, mijn vraag dus, moet ik dit terug betalen en wat als ik daar nou eens geen zin in heb?
Kort samengevat, bedrijf maakt per ongeluk bedrag over (2000+), stuurt brief met onzin/leugen, verteld telefonisch "foutje bedankt" en moet ik nu terugbetalen?
Om het iets duidelijker te maken, officieel sta ik dus nog wel in hun systeem als werknemer en ben dat officieel ook. Maar in de praktijk hadden ze besloten per vorig jaar de "samenwerking te beëindigen" (gaat om een detacheringsbureau) en loon per direct te stoppen. |
|
|
|
 |
IDH
|
Geplaatst: vr 11 jun 2010 15:27 Onderwerp: |
|
|
Ook jij moet terugbetalen. Aangezien voor jou onbekend was waar het geld voor werd betaald, had je navraag kunnen en moeten doen. Er gold derhalve een vermoeden dat je er geen recht op had. De werkgever heeft simpelweg onverschuldigd betaald.
Als je geen zin hebt, kun je waarschijnlijk zelf wel bedenken wat de gevolgen zijn.
Overigens kan een negatief vakantiesaldo niet worden verrekend, tenzij deze afspraak ergens is vastgelegd (personeelshandboek, arbeidsovereenkomst). |
|
|
|
 |
Dizzer2012
|
Geplaatst: vr 11 jun 2010 15:30 Onderwerp: |
|
|
Ok, zo een antwood had ik al verwacht. Maar ik ben er nog iets vergeten bij te vertellen. Toen ze vorig jaar plotseling de samenwerking wilden beëindigen en mijn loon stopzette, hadden ze me officieel moeten ontslaan. Dat is dus ook al een 'foutje' van hun. Daarom sta ik dus ook nog officieel daar als werknemer in hun systeem tot en met augustus dit jaar. Vanaf dan loopt het contract pas af. Veranderd dat wat aan de zaak? Ik denk het wel. |
|
|
|
 |
IDH
|
Geplaatst: vr 11 jun 2010 15:53 Onderwerp: |
|
|
Voor opzegging van de arbeidsovereenkomst is een ontslagvergunning vereist, tenzij er reden is voor ontslag op staande voet.
Zonder ontslagvergunning is de opzegging vernietigbaar. De termijn waarbinnen dit kan, is zes maanden, te rekenen vanaf de datum waartegen de arbeidsovereenkomst is opgezegd.
Gelijktijdig kun je aanspraak maken op loondoorbetaling. Uit de jurisprudentie blijkt echter wel dat de werknemer, die op het allerlaatste moment de vernietiging inroept, doch zich voordien niet beschikbaar hield c.q. bereid verklaarde om zijn werkzaamheden te hervatten, niet per definitie aanspraak kan maken op volledige loondoorbetaling.
Optie B:
Je kunt je ook neerleggen bij de opzegging, doch je beroepen op het feit dat de opzegging onregelmatig is. Onder onregelmatigheid wordt verstaan een opzegging zonder inachtneming van de geldende opzeggingstermijn. Op basis daarvan kunt u aanspraak maken op gefixeerde of volledige schadevergoeding. De gefixeerde schadevergoeding is gelijk aan het in geld vastgestelde loon over de opzeggingstermijn. De volledige schadevergoeding betreft aantoonbare inkomensschade die het gevolg is van de voortijdige opzegging, bijvoorbeeld misgelopen winstdeling, provisies etc.
Schade ten gevolge van het verlies van uw functie kan niet worden gevorderd op basis van onregelmatigheid, maar op grond van kennelijk onredelijkheid.
Van kennelijk onredelijkheid van de opzegging kan onder meer sprake zijn indien de gevolgen van de opzegging voor u te ernstig zijn in vergelijking met het belang van de werkgever bij de opzegging. Om te beoordelen of sprake is van kennelijk onredelijkheid dienen alle omstandigheden van het geval ten tijde van het ontslag in onderlinge samenhang in aanmerking te worden genomen.
Wederom geldt dat een beroep op de onregelmatigheid c.q. kennelijk onredelijkheid moet geschieden binnen zes maanden na de opzegging. |
|
|
|
 |
Dizzer2012
|
Geplaatst: vr 11 jun 2010 17:35 Onderwerp: |
|
|
Nou bedankt voor je antwoord, maar volgens velen konden zij zomaar per direct mij loon stopzetten ondanks het jaarcontract, dankzij eoa artikeltje in een CAO voor uitzendkrachten. Dus ik heb daar nooit wat mee/aan gedaan. Misschien hadden ze mij wel op staande voet kunnen ontslaan? Geen idee, maar er is nooit sprake geweest van ontslag, dom van hun. Maar nu was mijn vraag dus eerder of ze me nu kunnen dwingen dit geld terug te betalen? Normaal ben ik niet zo, maar ik heb echt zo een hekel aan dit bedrijf dat als het mogelijk is, ik het geld hou. Karma is a bitch zal ik maar zeggen. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: za 12 jun 2010 10:17 Onderwerp: |
|
|
IDH schreef: | Ook jij moet terugbetalen. Aangezien voor jou onbekend was waar het geld voor werd betaald, had je navraag kunnen en moeten doen. Er gold derhalve een vermoeden dat je er geen recht op had. De werkgever heeft simpelweg onverschuldigd betaald. |
Het maakt niet veel uit of je kon weten of moest vermoeden dat je er geen recht op had. Als nu blijkt dat je er geen recht op had, is het betaalde onverschuldigd betaald en kan het dus in vrijwel alle gevallen worden teruggevorderd. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Dizzer2012
|
Geplaatst: za 12 jun 2010 12:45 Onderwerp: |
|
|
Jammer dat ik geen antwoord meer krijg.
In dat geval ga ik niet betalen en neem het risico, omdat ik dan erg benieuwd ben naar de afloop. Al is het maar een heel klein kansje, ik ga ervoor.
Misschien dat iemand mij kan uitleggen, als ik 0,0 recht heb op dat geld, waarom dat bedrijf mij dan een briefje stuurt met een leugen daarin? Ik citeer: "Hierbij ingesloten treft u uw salarisstrook aan van de maand mei. Hierop is berekend uw eindafrekening ivm loonstop. Door teveel opgenomen vakantieuren enz. komt het bedrag negatief uit.
Wij verzoeken u het negatieve bedrag van xxxx,xx per omgaande over te maken op" bladiebla enz.
Als je dan die salaris-afrekening zelf ziet, je lacht je dood. Het slaat echt allemaal nergens op hoe ze dat er neer hebben gezet.
Dus nogmaals, is het niet verdacht dat ze zo een raar briefje sturen? Ipv dat ze meteen melden dat het om een fout zou gaan, zoals mij aan de telefoon werd meegedeeld?
Alleen al wegens die leugenachtigheid van ze, gadver wat is het toch een eng bedrijf.
En dan nog een vraag, als ik ze hier nou een zaak van laat maken, kan ik dan bij zo een rechter meteen mijn verhaal doen van vorig jaar en waarom ik denk dat ze nooit zomaar mijn loon hadden kunnen stopzetten? Want daardoor heb ik ook financiële schade geleden? Of luistert zo iemand op dat moment daar dan niet naar? |
|
|
|
 |
DENNIS79
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: di 15 jun 2010 14:05 Onderwerp: |
|
|
Dizzer2012 schreef: | maar volgens velen konden zij zomaar per direct mij loon stopzetten ondanks het jaarcontract, dankzij eoa artikeltje in een CAO voor uitzendkrachten. |
Dat herinner ik me nog wel ja... http://rechtenforum.nl/forum/thread/p/154581/#154581
Dizzer2012 schreef: | Dus ik heb daar nooit wat mee/aan gedaan. |
Dat herinner ik me anders... ;-)
Maar goed inhoudelijk heb je dit keer wel een betere uitgangspositie. Let wel: hoe dan ook blijft een onverschuldigde betaling onverschuldigd betaalt.
Het feit dat ze echter een verkeerde afrekening sturen met een drogreden maakt wel dat "slecht werkgeverschap" eerder aannemelijk gemaakt kan worden. Kantonrechters willen daar nogal eens erg gevoelig voor zijn.
Omdat nu de wederpartij degene is die enige actie moet entameren, kun jij met relatief weinig risico voet bij stuk houden en weigeren te betalen. Je moet echter wel (zelf ook) een (drog)reden bedenken waarom jij wel recht zou hebben op dat geld. Daarbij zou het wellicht helpen als jij destijds aanspraak hebt gemaakt op doorbetaling van een deel van jouw loon.
Aanspraak maken kan overigens nog altijd, dat verjaart pas na 5 jaar. "Recht hebben op..." is wat anders. |
|
|
|
 |
IDH
|
Geplaatst: do 17 jun 2010 9:43 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | IDH schreef: | Ook jij moet terugbetalen. Aangezien voor jou onbekend was waar het geld voor werd betaald, had je navraag kunnen en moeten doen. Er gold derhalve een vermoeden dat je er geen recht op had. De werkgever heeft simpelweg onverschuldigd betaald. |
Het maakt niet veel uit of je kon weten of moest vermoeden dat je er geen recht op had. Als nu blijkt dat je er geen recht op had, is het betaalde onverschuldigd betaald en kan het dus in vrijwel alle gevallen worden teruggevorderd. |
Hoewel ik begrijp wat je bedoelt, ben ik het er niet 100% mee eens. Het leerstuk van onverschuldigde betaling staat in het arbeidsrecht net iets minder hard dan bij algemeen civiele vraagstukken, vanwege de evidente ongelijkheid der contractspartijen.
Ik doel bijvoorbeeld op onduidelijkheid in de mate waarin aanspraak kan worden gemaakt op een emolument. Betaalt de werkgever bijvoorbeeld 100% door bij ziekte, doch is in de arbeidsovereenkomst 70% overeengekomen, dan zal de werkgever niet te lang moeten wachten met terugvorderen, anders slaagt zijn beroep op onverschuldigde betaling niet meer. Alsdan heeft hij immers de indruk gewekt, waarop de werknemer heeft mogen vertrouwen, dat 100% wordt doorbetaald. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: do 17 jun 2010 10:01 Onderwerp: |
|
|
IDH schreef: | Alsdan heeft hij immers de indruk gewekt, waarop de werknemer heeft mogen vertrouwen, dat 100% wordt doorbetaald. |
Maar in dat geval is er een (door de werkgever mogelijk onbedoelde) rechtsgrond voor de betaling, en is de betaling dus niet onverschuldigd. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Dizzer2012
|
Geplaatst: vr 25 jun 2010 10:42 Onderwerp: |
|
|
Beetje trage reactie maar hierbij een update: na nog een paar keer te hebben gebeld met die beunhazen blijkt het dus inderdaad te gaan om een negatief verlof saldo. Het zit dus zo, dat ze mij per maand steeds hetzelfde bedrag hebben betaald, ook als ik in een maand dus minder uren had gewerkt. Ik werk al lang voor uitzendbureau's en ben niet anders gewend dat ik betaald krijg voor het aantal uren dat ik heb gewerkt. In de CAO voor uitzendkrachten die van toepassing is staat hierover niets duidelijk vermeld en ook in de arbeidsovereenkomst staat hier niets duidelijk over vermeld. Op de loonstroken zelf overigens ook niet, daar staat alleen 'saldo verlof: ..."
Ik heb een uitgebreide specificatie aangevraagd want dat schijnt nogal heel erg moeilijk voor ze te zijn. Als je belt kunnen ze ook niet eens fatsoenlijk antwoord geven, alsof je een hele moeilijke vraag stelt (tot wel 3 x toe). Het klopt ook niet met wat op mijn laatste loonstrook staat, dan haal ik de 1000 euro niet eens aan negatief verlof. Dus het zijn hoe dan ook oplichters en waar ik een groot probleem mee heb is dat zij er inprincipe van kunnen maken wat zij willen, aangezien werkuren worden ingevuld in een geautomatiseerd systeem waarin zij cijfers naar wens kunnen aanpassen. Maar gelukkig heb ik de loonstroken nog. |
|
|
|
 |
hwm.klaassen
Leeftijd: 78 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 25 jun 2010 11:53 Onderwerp: Terug Betalen |
|
|
Je kunt het navragen bij het FNV Want die weten het wel
Of je kunt de Consulentengids 2010 Wegwijzer in arbeid en sociale zekerheid
opzoeken op internet Daar staat het ook in Vergeet niet hun hebben de fout gemaakt en niet jij
Hwm.Klaassen |
|
|
|
 |
|