|
Auteur |
Bericht |
Juicylips
Leeftijd: 35 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UM
|
Geplaatst: di 01 jun 2010 10:14 Onderwerp: Erven, successierechten e.d. |
|
|
Is er hier iemand die verstand heeft van erfrecht?
Ik wilde namelijk berekenen hoeveel successierechten er betaald moeten worden over een bepaald bedrag, maar alle berekenprogramma's op internet gaan pas vanaf dat de overledene in 2005 is overleden terwijl dat in het onderhavige geval in 2000 is geweest.
Ook zou ik willen vragen of iemand verder nog verstand heeft dat wanneer je een bijstandsuitkering hebt, mag je ongeveer 10.000 euro vermogen hebben als je getrouwd bent. Kom je boven die grens, dan moet je een gedeelte inleveren.
Stel nu die grens is 10.000 en je hebt bv een auto die 2000 euro waard is. Als je dan bijvoorbeeld 6000 euro erft, dan zit je + de auto op 8000 euro vermogen en blijf je onder de grens van 10.000 euro, dan hoef je niks in te leveren.
Maar, nu vraag ik me af, die grens van 10.000 euro (ongeveer) geldt die alleen voor degene die de bijstandsuitkering heeft of ook voor diens echtgenote? Hiermee bedoel ik dus, mag diegene tot de grens van 10.000 euro vermogen hebben, of is die 10.000 euro voor beide personen, dus gedeeld door twee is 5000 euro en dan zou hetgeen dat georven wordt (ik neem aan dat als 't voor beiden geldt, de auto ook niet meer meegeteld moet worden, die is van de erfgenaam en niet van de erfgenaam en echtgenote) de vermogensgrens overstijgen en zou dus 1000 euro ingeleverd moeten worden.
Heeft iemand verstand van mijn twee problemen waar ik op dit moment mee zit? Die me kan helpen, of een goede rekensom kan neerzetten? |
|
|
|
 |
BG
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1134
|
Geplaatst: di 01 jun 2010 10:33 Onderwerp: |
|
|
Van erfrecht heb ik weinig tot geen verstand. De bijstand kijkt naar de gezamenlijke huishouding (art. 3 Wet werk en bijstand). Vervolgens kun je in artikel 31 van deze wet zien welke middelen al dan niet mee worden genomen om te bepalen of er een recht is. Uit het eerste lid maak ik op dat het gaat om vermogens- en inkomensbestanddelen waarover het gezin beschikt of redelijkerwijs kan beschikken. Dus ook het vermogen van partner telt mee. _________________ Mine! |
|
|
|
 |
Juicylips
|
Geplaatst: di 01 jun 2010 10:47 Onderwerp: |
|
|
Dus als ik het goed begrijp:
De grens van vermogen wat je mag hebben als je een bijstandsuitkering geniet ligt rond de 10.000 euro (is iets hoger maar om 't te vergemakkelijken even 10.000 euro)
Dit vermogen omvat dus TEVENS de inkomsten van de partner of degene waarmee je samenwoont (gezamenlijke huishouding art. 3), zoals in art. 31 wet werk en bijstand.
Deze grens geldt dus voor het hele gezin en niet alleen voor degene die erft en een bijstandsuitkering heeft. Auto is 2000 euro, erfdeel is 6000 euro, is samen 8000 euro. Dus als de partner verder niet meer dan 2000 vermogen krijgt/heeft, dan zou het gehele erfdeel behouden mogen worden dan toch? |
|
|
|
 |
Ronald78
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 796
|
Geplaatst: di 01 jun 2010 10:47 Onderwerp: |
|
|
Waarom moet er nu nog successierechten betaald worden over een erfenis uit 2000? Is dat nu nog niet afgewikkeld? |
|
|
|
 |
Juicylips
|
Geplaatst: di 01 jun 2010 10:52 Onderwerp: |
|
|
De casus is dat er in tussentijd rechtszaken hebben plaatsgevonden omdat overige familie weigerde mee te werken aan de verdeling van de erfenis. Op dit moment kan het dus eindelijk verdeeld worden, maar moeten de successierechten nog berekend + ik vraag me dus af of die 10.000 euro eigen vermogengrens slechts geldt voor degene die de uitkering krijgt, tevens degene die erft. Dus 10.000, 6000 erven + 3000euro , mag alles houden van erfenis.
Of dat het dus geldt voor zowel diegene als de partner, dan zou de grens voor degene die erft gedeeld door twee zijn, dus 5000 euro en zou er van de erfenis wat ingeleverd moeten worden omdat t eigen vermogen anders te hoog is. |
|
|
|
 |
Ronald78
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 796
|
Geplaatst: di 01 jun 2010 11:04 Onderwerp: |
|
|
Aha. Dan is de vraag dus mede of belastingschulden in aanmerking genomen mogen worden bij de vaststelling van de hoogte van het vermogen, lijkt me.
Zeker net zo belangrijk lijkt me de vraag of er nog een aanslag opgelegd kan worden, gelet op de aanslagtermijnen in de successiewet (art. 66). Hoe dat in dit geval uitwerkt kan ik zo niet zeggen.
Een berekening voor 2000 kan ik ook zo niet maken, ik heb de betreffende wettekst niet bij de hand (en de cijfers niet beschikbaar). |
|
|
|
 |
Juicylips
|
Geplaatst: di 01 jun 2010 11:12 Onderwerp: |
|
|
Nouja van belastingschulden e.d. is mij niks gezegd of bekend, slechts de vraag is mij gesteld of die grens van 10.000 euro zo gewoon geldt, of dat deze omdat ze samenwonen gedeeld moet worden door 2 en degene die erft dus niet boven de 5000 euro mag uitkomen.
En daar vind ik tot nu toe nog nergens antwoord op, wilde al de gemeente bellen maar die hebben vandaag alle diensten gesloten dus daar kom ik ook niet verder mee en op internet vind ik ook niets. |
|
|
|
 |
BG
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1134
|
Geplaatst: di 01 jun 2010 11:39 Onderwerp: |
|
|
Ik ken de grenzen niet, kennelijk is dat rond de 10.000 euro, maar bij de bijstand wordt niet alleen naar inkomen/vermogen van persoon X gekeken, maar ook naar Y en Z. In de Wet werk en bijstand kun je hierover meer vinden (getrouwd is meetellen, volgens mij volwassen kind is meetellen etc.). In de bibliotheek kun je ongetwijfeld een almanak vinden met deze informatie.
Mijn antwoord is en blijft het volgende: Die 10.000 geldt voor alle personen die je mee moet nemen in de berekening. Dat hoeft dus niet te betekenen dat het max. 5.000 is, maar bijv. 9.000 om 1.000. _________________ Mine! |
|
|
|
 |
|