Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Best Name Badg...
incasso proced...
Volkshuisevest...
Uwv, zw en bet...
Briefadres bij...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 11 aug 2025 22:47
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

verlenging contract bepaalde tijd -> opzegtermijn??
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Hahaatje

Leeftijd: 50
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: do 27 mei 2010 20:47    Onderwerp: verlenging contract bepaalde tijd -> opzegtermijn?? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het bedrijf waar ik sinds 2001 werk is eind april 2009 failliet gegaan maar heeft vrij snel daarna een doorstart kunnen maken. Mijn contract was per eind april 2009 beëindigd wegens faillissement en ik ben per eind mei 2009 weer in dienst getreden. Ik kreeg, net als alle andere collega’s die na de doorstart bij dit bedrijf konden blijven werken, een jaarcontract.

Dit contract is dus onlangs afgelopen en omdat de situatie bij dit bedrijf wederom erg onzeker is heeft iedereen een brief ontvangen waarin gemeld wordt dat de huidige arbeidsovereenkomst verlengd wordt met een periode van 3 maanden (als reden wordt opgegeven dat er vanwege financiële onzekerheid geen contracten voor langere tijd aangegaan mogen worden).

Nu is mijn vraag, heb ik nu, na deze verlenging, een opzegtermijn? Stel, ik vind een andere baan en kan per direct aan de slag, moet ik mij dan aan een opzegtermijn houden? Ik heb niets getekend voor deze verlening. Sterker nog, mijn contract liep af terwijl ik op vakantie was en ik moest dus via de mail van een collega vernemen dat er een brief voor mij op de post was gegaan waarin de verlening werd gemeld.

Ik heb geen vertrouwen meer in de toekomst van dit bedrijf. Salarissen worden al 2 maanden niet uitbetaald en inmiddels hebben wij ook ons vakantiegeld nog niet gekregen en het liefst loop ik morgen het uitzendbureau binnen om elders aan de slag te gaan. Ik heb namelijk weinig zin om nog een maand voor niks te werken.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: do 27 mei 2010 21:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als jij hebt ingestemd met deze verlenging heb je een (verlengd) tijdelijk contract. Een tijdelijk contract kun je niet tussentijds opzeggen, tenzij dit recht voor zowel de werkgever als de werknemer schriftelijk is overeengekomen (art. 7:667 lid 3 BW). Je zult hiervoor in je arbeidsovereenkomst moeten kijken.

Als de arbeidsovereenkomst bepaalt dát je tussentijds kunt opzeggen, dan heb je vrijwel zeker ook een opzegtermijn. Als er over de opzegtermijn niets is bepaald, dan is die een maand.

Heb je nog niet ingestemd met de verlenging (mondeling of schriftelijk), en heb je geen zin in de verlenging, dan moet je per eind mei stoppen (of heel duidelijk met je werkgever afspreken wat je wel wilt).

Op welke dag is je jaarcontract vorig jaar precies ingegaan?

BerichtGeplaatst: do 27 mei 2010 21:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dank voor de snelle reactie.
Ik heb overigens nergens mee ingestemd, er is niets besproken over een eventuele verlenging o.i.d. Ik heb alleen een brief thuis gekregen met de bevestiging van een verlenging van 3 maanden. Ik heb niets afgesproken, niet schriftelijk maar ook niet mondeling. Mijn contract liep af op 24 mei jl. en de brief dateert van 21 mei. ik was zelf op vakantie van 16 t/m 23 mei en wist dus niks van deze verlenging af totdat ik op 22 mei op mijn vakantieadres een mail kreeg van mijn collega.

edit: mijn jaarcontract is op 24 mei 2009 ingegaan.
bona fides

BerichtGeplaatst: do 27 mei 2010 21:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dus je hebt al doorgewerkt na het einde van het jaarcontract. In dat geval lijkt er nu een contract voor 3 maanden te zijn.

BerichtGeplaatst: do 27 mei 2010 21:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ja, ik heb de afgelopen week gewoon gewerkt. Hmmm, ik geloof dat ik nu blij ben dat het een verlenging voor "maar" 3 maanden is... Begrijp ik het goed dat ik hier dus niet onderuit kan komen omdat een contract voor bepaalde tijd van rechtswege eindigt op een bepaalde datum en derhalve niet tussentijds ontbonden kan worden?
Geldt die regel ook als het loon niet uitbetaald wordt? want dat is nu wel het geval. Loon van maart is pas eind april betaald en het loon van april en mei als ook het vakantiegeld is nog niet uitbetaald en zoals het er nu voor staat gaat dat op de korte termijn ook niet gebeuren...
DENNIS79

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: vr 28 mei 2010 10:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Welke CAO is er van toepassing?

Zoals ik het interpreteer is er wellicht sprake van opvolgend werkgeverschap. Dat houdt in dat jouw eerste arbeidsovereenkomst na de doorstart weliswaar voor bepaalde tijd is aangegaan, maar dat deze in feite voor onbepaalde tijd geldt. Ook de tweede arbeidsovk voor bepaalde tijd is daarmee voor onbepaalde tijd aangegaan. Dit heeft dan vervolgens ook invloed op je opzegtermijn, die je daarmee automatisch WEL hebt.

Deze bepaling is van driekwart dwingend recht, wat wil zeggen dat jij wel je werkgever aan deze uitleg kan houden, maar jouw werkgever jou niet!
bona fides

BerichtGeplaatst: vr 28 mei 2010 14:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hahaatje schreef:
Geldt die regel ook als het loon niet uitbetaald wordt? want dat is nu wel het geval. Loon van maart is pas eind april betaald en het loon van april en mei als ook het vakantiegeld is nog niet uitbetaald en zoals het er nu voor staat gaat dat op de korte termijn ook niet gebeuren...

Dit kan een geldige reden zijn om op staande voet ontslag te nemen, en is in ieder geval een reden op grond waarvan je de kantonrechter kunt verzoeken de arbeidsovereenkomst te ontbinden. (Dit staat dus los van de (on)mogelijkheid om op regelmatige wijze de arbeidsovereenkomst op te zeggen.)

Mogelijk heeft DENNIS79 een goed punt (ik weet niet in hoeverre de regels inzake opvolgend werkgeverschap gelden in geval van faillissement).

edit: zie over dat laatste dit artikel. In de literatuur lijken de meningen verdeeld te zijn over hoe het zit met de voortzetting na faillissement van een vast contract. Zie vanaf p. 71, linkerkolom, laatste alinea. De auteur lijkt het met DENNIS79 eens te zijn.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds