Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu za 23 aug 2025 0:55
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

CBR schadevergoeding EMA?
Moderators: Michèle, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
RRecht

Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: vr 21 mei 2010 14:46    Onderwerp: CBR schadevergoeding EMA? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste allen,

Ik zit met een vraag waar ik op het internet niet echt een antwoord op kan vinden.

Ik heb een tijd terug een EMA cursus moeten volgen nav een art 132 procedure van het CBR. Ik ben te laat verschenen op een cursusdag en mijn reden werd niet als geldig aangemerkt. Ook in een voorlopige voorzieningzaak met de bijbehorende bodemzaak werd het verzoek afgwezen en het beroep ongegrond verklaar.

Ik heb beroep aangetekend bij de Raad van State. Inmiddels was er een ander cursist op dezelfde dag nog later dan ik verschenen met een soortgelijke reden, deze kreeg WEL gelijk in het voorlopige voorzienningstraject.

De zaak is heeft nu gediend. De rechter zei dat we beiden wel een punt hadden en dat onze verhalen (CBR en ik) complementair waren; "de een zegt de glas is halfvol en de ander zegt het is half leeg". Hij vroeg aan het CBR of er voor mij ook niet wat geregeld kon worden omdat ik zei dat een ander cursist wel gelijk heeft gekregen van de rechter.
Op dat moment haalde CBR de uitspraak tevoorschijn en leverde het in (niet erg slim van ze maar dat terzijde). De rechter vroeg of CBR in beroep was gegaan tegen de uitspraak, waarop deze NEE zei. Toen zei hij dat we maar moesten schikken met elkaar. Hij vond dat CBR dan op zn minst in beroep moest gaan als ze de reden van de andere cursist ook niet geldig vonden, en niet daar vrede mee hebben en in mijn geval niet mijn reden als geldig aanmerken.

Nu komt mijn vraag. Mijn rijbewijs was toendertijd, omdat mijn reden als ongeldig was aangemerkt, voor zo'n 5 maanden ongeldig verklaard.
Hoe kan ik nou het beste gaan praten met het cbr over de schadevergoeding? Wat moet/kan ik vragen als bedrag voor die 5 maanden? De kosten van het proces ed is ongeveer 1500 euro totaal (griffierecht, advocaat en cursusgeld). Ik wil graag voorbereid met de jurist van het cbr praten en wil niet dat ze me afschepen omdat ik niet zo veel hier van af weet als zij.
En waarom doet de rechter geen uitspraak en heeft hij voor deze weg gekozen, omdat ik gelijk krijg, of omdat hij twijfelt??

Wie kan mij helpen??

Overigens zij de rechter dat we binnen 3 weken moesten laten weten of we een schikking hadden. Zo ja, dan het beroep intrekken en klaar. Zo nee, dan zal hij gewoon binnen 6 weken uitspraak doen.

Groeten en alvast bedankT!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
RRecht

BerichtGeplaatst: ma 24 mei 2010 0:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Iemand??
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: ma 24 mei 2010 0:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Tja, het enige is dat het CBR in het andere geval niet in hoger beroep is gegaan. Dat lijkt me onvoldoende om te zeggen "hij gelijk, dan jij ook".

Jouw zaak staat op zichzelf. Misschien ga je gelijk krijgen van de Raad van State, maar dat is allerminst zeker. Wat je eruit kan slepen hangt af van hoe het CBR tegen deze zaak aankijkt.

BerichtGeplaatst: ma 31 mei 2010 19:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het CBR heeft te kennen gegeven dat ze het cursusgeld en de hoger beroep kosten willen vergoeden. Iemand die ervaring heeft en een advies kan geven over hoe en wat nu?
groet
RRecht

BerichtGeplaatst: do 03 jun 2010 10:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mag ik er van uit gaan, dat in dit casus er geen kennis aanwezig om mij verder te helpen? Want dan mag de topic gesloten worden..
groet
bona fides

BerichtGeplaatst: do 03 jun 2010 10:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Er is al antwoord gegeven.

cia76

Leeftijd: 89
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: vr 04 jun 2010 7:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

RRecht schreef:
Het CBR heeft te kennen gegeven dat ze het cursusgeld en de hoger beroep kosten willen vergoeden. Iemand die ervaring heeft en een advies kan geven over hoe en wat nu?
groet

Dat is mooi toch? Welke andere schade wilde je nog vorderen?
bona fides

BerichtGeplaatst: vr 04 jun 2010 10:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Vergoeding van eventuele werkelijk geleden schade door het moeten missen van een rijbewijs is niet ondenkbaar, maar het is allerminst zeker dat TS van de Raad van State gelijk gaat krijgen.

De kans op winst kunnen wij niet beoordelen, want wij kennen bijvoorbeeld niet eens de opgegeven reden. Ik kan alleen zeggen dat het feit dat het CBR in een andere zaak niet in beroep is gegaan zeer waarschijnlijk in juridische zin niet relevant zal worden gevonden.

Het is denkbaar dat de rechter van mening is dat je strikt juridisch gesproken niet kunt winnen, maar dat die uitkomst niet geheel "rechtvaardig" zou zijn mede in het licht van die andere zaak, en dat hij daarom heeft gesuggereerd te schikken. Maar dit is slechts speculatie.

BerichtGeplaatst: vr 04 jun 2010 20:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De kosten van bijv, de voorzieningenrechter willen ze niet betalen. En ik heb bijna een half jaar zonder rijbewijs gezeten, daarmee heb ik inderdaad een aantal schadeposten geleden.

De rechter zei letterlijk tegen het cbr " kunt u ook niet voor meneer wat regelen, omdat in het andere zaak ook een soortgelijke reden was" En u bent daar ook niet in hoger beroep gegaan.
In de brief van het CBR staat dat zij vinden dat de rechter op het gelijkheidsbeginsel was gevallen, en dat ze daarom mij tegemoet willen/van de rechter moeten, komen.

Maar wat ik begrijp is het dus niet zo dat ik op voorhand gelijk krijg, omdat hij gevraagd heeft te gaan schikken...
Dus het beste is om de tegemoetkoming te accepteren ?

groet
bona fides

BerichtGeplaatst: vr 04 jun 2010 23:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

RRecht schreef:
Maar wat ik begrijp is het dus niet zo dat ik op voorhand gelijk krijg, omdat hij gevraagd heeft te gaan schikken...
Dus het beste is om de tegemoetkoming te accepteren ?

Ik denk dat het gelijkheidsbeginsel hier niet veel zal helpen, omdat het CBR alleen maar niet in hoger beroep is gegaan. Het CBR kan het gewoon niet de moeite waard hebben gevonden om in die zaak door te procederen en "sportief" zijn verlies hebben genomen.

Maar misschien vindt de Raad van State dat het CBR jouw reden gewoon had moeten accepteren, en ga je de zaak winnen. In dat geval heb je misschien recht op wat meer. Of je recht hebt op de kosten van de voorzieningenrechter vraag ik me af; ik vermoed van niet. De schade door het moeten missen van een rijbewijs zul je goed moeten kunnen onderbouwen, want anders zal die schade nooit worden toegewezen.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds