Content Syndication
|
|
|
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
Auteur |
Bericht |
pietjansendeboer
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 20 mei 2010 12:53 Onderwerp: Middelvinger |
|
|
Stel het volgende hypothetische geval.
Gisteren heeft men mij iets heeft aangedaan wat zonder meer niet door de beugel kan, maar geen ernstige gevolgen heeft gehad. De daders zijn me niet bekend, maar ik heb wel een signalement. (De kans dat ze ze kunnen vinden lijkt me echter klein.) Tijdens de contacten die ik tot dusverre heb gehad om aangifte te doen, wordt mij verteld dat het opsteken van een middelvinger als een belediging kan worden beschouwd. Morgenmiddag heb ik een afspraak om aangifte te doen. Daarvoor wil ik dan graag weten wat ik beter wel en niet kan zeggen. Daarom de vraag of de volgende gedragingen problemen voor mij zouden kunnen opleveren (in juridische zin).
Het opsteken van een middelvinger naar een (bijzonder hinderlijk claxonnerend) busje in combinatie met het roepen 'stelletje debielen' naar dat busje. De inzittenden van het busje waren geen politiemensen, tenzij ze undercover waren. (Dit laatste noem ik even omdat googelen juist tot resultaten leidt over het opsteken van een middelvinger naar de politie.)
Om misverstanden te voorkomen, mocht de beschreven situatie overeenkomen met een feitelijk gebeurde gebeurtenis dan ga ik ervan uit dat dit volkomen toevallig is.  |
|
|
|
 |
Don
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG Studieomgeving (MA): RUG Berichten: 61
|
Geplaatst: do 20 mei 2010 16:23 Onderwerp: Re: Middelvinger |
|
|
pietjansendeboer schreef: | Stel het volgende hypothetische geval.
(...)
Daarom de vraag of de volgende gedragingen problemen voor mij zouden kunnen opleveren (in juridische zin).
Het opsteken van een middelvinger naar een (bijzonder hinderlijk claxonnerend) busje in combinatie met het roepen 'stelletje debielen' naar dat busje. De inzittenden van het busje waren geen politiemensen, tenzij ze undercover waren. (Dit laatste noem ik even omdat googelen juist tot resultaten leidt over het opsteken van een middelvinger naar de politie.)
(...) |
Voor het strafrecht zou ik denken dat je gedrag kan worden gekwalificeerd als eenvoudige belediging in de zin van art. 266 Wetboek van strafrecht.
Quote: | Artikel 266 Wetboek van strafrecht
1.Elke opzettelijke belediging die niet het karakter van smaad of smaadschrift draagt, hetzij in het openbaar mondeling of bij geschrift of afbeelding, hetzij iemand, in zijn tegenwoordigheid mondeling of door feitelijkheden, hetzij door een toegezonden of aangeboden geschrift of afbeelding, aangedaan, wordt, als eenvoudige belediging, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste drie maanden of geldboete van de tweede categorie.
2. (...) |
Relevant is verder dat eenvoudige belediging een klachtdelict is (art. 269), wat betekent dat er alleen kan worden overgegaan tot strafvervolging als er een klacht is van de beledigde persoon (tenzij de belediging is gericht tegen het openbaar gezag, een openbaar lichaam of een openbare instelling of een een ambtenaar gedurende of ter zake van de rechtmatige uitoefening van zijn bediening). Dat kun je lezen in art. 269 en 267 Wetboek van strafrecht.
Kort maar goed: kunnen de gedragingen problemen voor je opleveren in juridische zin?
Ja.
Is het waarschijnlijk?
Nee. |
|
|
|
 |
pietjansendeboer
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 20 mei 2010 17:12 Onderwerp: |
|
|
Bedankt |
|
|
|
 |
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen U mag geen reacties plaatsen U mag uw berichten niet bewerken U mag uw berichten niet verwijderen U mag niet stemmen in polls
|
|
|
|