|
Auteur |
Bericht |
cia76
Leeftijd: 89 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1831
|
Geplaatst: wo 19 mei 2010 17:39 Onderwerp: vertegenwoordigen volmacht |
|
|
Ik kan mij herinneren dat een volmacht niet schriftelijk behoeft te worden verleend. Ik lees in artikel 3:61 BW dat een volmacht uitdrukkelijk of stilzwijgend kan worden verleend. Ik lees verder ook dat iemand om een geschrift van de volmacht kan verzoeken ofwel de bevestiging van de volmachtgever voor het bestaan van de volmacht kan verlangen (3:70 BW).
Is mijn conclusie juist dat ik de vertegenwoordiging van een rechtzoekende (voor de kantonrechter) kan doen zonder daarvoor een schriftelijke volmacht te hebben? Een mondelinge volmacht is wel aanwezig. (Hier heb je mijn dossier, wil je mijn juridische belangen behartigen en in jouw naam antwoord geven op brieven, verweerschrifte opstellen en optreden voor de rechter indien nodig?) |
|
|
|
 |
IDH
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 20 mei 2010 0:15 Onderwerp: |
|
|
Bedoel je niet artikel 3:71 lid 1?
Als de partij, die je vertegenwoordigt, meegaat naar de zitting, is er geen probleem. Anders zul je een schriftelijke volmacht moeten kunnen overleggen als bewijs.
Het is altijd verstandig om bij een eerste schriftelijk processtuk, of correspondentie gericht aan de kantonrechter, alvast de schriftelijke volmacht bij te voegen. Het is gebruikelijk dat de griffie anders navraag doet. Eén en ander pas controleren bij de zitting is immers niet efficiënt. |
|
|
|
 |
cia76
Leeftijd: 89 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1831
|
Geplaatst: do 20 mei 2010 8:09 Onderwerp: |
|
|
Aah, bedankt! In eerste instantie probeer ik de wederpartij ervan te ovetuigen dat een rechtsgang naar de rechter geen goede optie is. In de contacten met de wederpartij vind ik een schriftelijke volmacht een beetje over done. Maar mocht het tot een rechtszaak komen dan zal ik het doen inderdaad. |
|
|
|
 |
|