|
Auteur |
Bericht |
Hugo Chavez
Leeftijd: 51 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 08 mei 2010 2:27 Onderwerp: Aangifte-plicht in Tsjechië? PC gestolen, dader gevonden. |
|
|
In november was mijn pc gestolen in Tsjechië. Iemand die ik ken daar heeft namens mij aangifte gedaan (ik spreek die taal niet, dus ik kan geen aangifte doen), maar ik heb diegene verzocht geen aangifte te doen, omdat ik geen zin heb in die hele procesgang daar. Het is ook een land dat nogal een rare kijk op de mensenrechten heeft (wat ze bij de EU doen is mij dan ook een raadsel).
Ondanks diverse keren dat ik protesteerde en tegen die kennis zei dat ik geen aangifte wenste, ook omdat dit volslagen zinloos is, heeft hij toch de lokale politie gebeld.
Nu krijg ik een mail van een rechercheur daar en of ik even langs wil komen, want ze hebben de dader. Even heen en weer naar Tsjechië is net zo duur als een nieuwe laptop, dus ik heb teruggeschreven 'that i drop all charges' (mijn Engels is ook al niet al te best, maar nog altijd beter dan Russisch of Tsjechisch).
Geen idee of dit toereikend is, of dat ik dadelijk toch verplicht kan worden aangifte te doen.
Ook kan diegene die mijn laptop gestolen heeft (een zigeuner) nadien uit zijn op wraak en met de huidige open grenzen ben ik dan mijn leven niet zeker. Die persoon weet namelijk waar ik woon.
Tsjechen zijn bijzonder naïef blijkbaar (autistisch?) en houden hier geen rekening mee.
Kan ik dadelijk door de Tsjechische autoriteiten verplicht worden aangifte te doen, kan ik nog terug naar Tsjechië als ik weiger aangifte te doen?
Ik heb gewoon geen zin in aangifte, het heeft ook nog met mijn geloof van doen. Als iets gestolen wordt is dit karma en hoor je dit te accepteren. |
|
|
|
 |
BG
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1134
|
Geplaatst: za 08 mei 2010 15:27 Onderwerp: |
|
|
Volgens mij komen de Nederlandse autoriteiten ook graag met je in contact. _________________ Mine! |
|
|
|
 |
Hugo Chavez
Leeftijd: 51 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 08 mei 2010 16:12 Onderwerp: |
|
|
BG schreef: | Volgens mij komen de Nederlandse autoriteiten ook graag met je in contact. |
Chavez (de president bedoel ik) heeft wel gelijk. De Antillen behoren Venezuela toe.
Maar dat lijkt me een andere (politieke) discussie.  |
|
|
|
 |
Hartmanova.eu
Leeftijd: 47 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 11 mei 2010 11:06 Onderwerp: |
|
|
De aangifte van diefstal in Tsjechië is al gedaan door je kennis, dus het Tsjechische openbare ministerie kan nu de vervolging starten, ook zonder jouw toestemming.
Volgens het Tsjechisch recht kun je opgeroepen worden om te getuigen. Volgens het Tsjechische Wetboek van strafrecht §97 e.v., is de getuige verplicht om aan de oproep gehoor te geven, anders kunnen sancties, zoals bijv. een boete, opgelegd worden.
Je wordt hierop attent gemaakt door een officiële oproep. (Op de plicht om te getuigen, bestaat natuurlijk een aantal uitzonderingen, bijv. familie van de dader kan weigeren om te getuigen ezv.)
Natuurlijk kan je terug naar Tsjechië, de toegang tot het land wordt je met betrekking tot deze kwestie in geen geval geweigerd.
Voor meer info:
http://www.juridisch-advies-tsjechie.nl
of
info@hartmanova.eu _________________ Voor meer informatie: http://www.hartmanova.eu |
|
|
|
 |
|