Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Uwv, zw en bet...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu do 07 aug 2025 17:13
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

consumentenkoop ontbinden
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Dr. Phil

Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): HG

BerichtGeplaatst: ma 12 apr 2010 14:12    Onderwerp: consumentenkoop ontbinden Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ontbinding van een consumentenkoop.

Zoals misschien in een eerder topic al aangegeven was heb ik een geschil met Computerland over een laptop.

Deze laptop is nu 3 keer in reparatie geweest, maar functioneerd nog steeds niet naar behoren. Omdat herstel nu al 3 keer niet mocht baten heb ik om vervanging van de laptop gevraagd, en als Computerland hier niet in mee zou gaan, ik de koop dan zou ontbinden.

Ik heb dit verzoek geformuleerd in een brief die ik Computerland gestuurd heb. Maar op de brief is tot dusver nog geen reactie gekomen.

Zie hier een kopie van de brief: ???

Mijn vraag is nu: wat kan ik het beste doen in dit geval en hoe ontbind ik de koop?

Vriendelijke groet,
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Dr. Phil

BerichtGeplaatst: ma 12 apr 2010 14:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ehm.. weet misschien iemand hoe ik een kopie van de brief invoeg als link of moet ik hem gewoon in het topic plakken?

bedankt!
pacta sunt servanda

pacta sunt servanda

Leeftijd: 44
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: ma 12 apr 2010 14:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

??? is wel iets te kort voor een brief hoor Shocked

Zonder gekheid, het ligt een beetje aan de manier van formuleren of je met je vorige brief al hebt ontbonden.
Als je aangeeft in je brief: 'u krijgt van mij de mogelijkheid om het product binnen 3 weken te vervangen voor een ander, goed, product. Wanneer dit niet is gebeurd in deze 3 weken is de koop ontbonden', dan is de overeenkomst na de 3 weken ontbonden.

Wanneer je iets hebt geschreven als: '(...) waarna ik de koop ontbind', dan zul je nog een briefje moeten typen waarin je de overeenkomst ontbindt.

Doe dit wel aangetekend!!

BerichtGeplaatst: zo 25 apr 2010 20:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bedankt voor jullie reacties

ik zal de brief even in het topic plaatsen zodat jullie een wat objectiever beeld kunnen creeeren.

vriendelijke groet
Dr. Phil

BerichtGeplaatst: di 04 mei 2010 11:57    Onderwerp: kopie van de brief Reageer met quote Naar onder Naar boven

bij deze een kopie van de brief die ik computerland gestuurd heb.
ik weet niet zeker of de brief zo goed geformuleerd is, graag feedback alstublieft.

op de brief is nog niet gereageerd. is het missschien verstandig om een kopie aangetekend te sturen?

vriendelijke groet,

brief:
Geachte heer Hofman,
Op dinsdag 9 maart jl. heb ik bij Computerland Groningen mijn gerepareerde Toshiba laptop opgehaald. Deze laptop had bij aflevering al verscheidene problemen zoals regelmatig vastlopen en haperen. Al is de laptop nu 3 keer in reparatie geweest; dezelfde problemen blijven zich voordoen.

Volgens artikel 7:18 BW lid 2 (conformiteit bij consumentenkoop) heeft de laptop bij aflevering al niet aan de overeenkomst beantwoord. Ik heb jullie in de gelegenheid gesteld om de overeenkomst alsnog correct na te komen door de laptop door jullie in reparatie te sturen.

Volgens artikel 7:21 BW lid 1 (recht op correcte nakoming bij non-conformiteit) heb ik recht op:
A: aflevering van het ontbrekende.
B: herstel van de afgeleverde zaak, mits de verkoper hieraan redelijkerwijs kan voldoen.
C: vervanging van de afgeleverde zaak, tenzij de afwijking van het overeengekomene te gering is om dit te rechtvaardigen, dan wel de zaak na het tijdstip dat de koper redelijkerwijze met ongedaanmaking rekening moet houden, teniet of achteruit is gegaan doordat hij niet als een zorgvuldig schuldenaar voor het behoud ervan heeft gezorgd.

Aangezien herstel nu 3 keer niet mocht baten, en jullie hier mijns inziens dus niet aan kunnen voldoen, verzoek ik u om de laptop te vervangen voor een exemplaar dat aan minimaal dezelfde specificaties voldoet als in de overeenkomst vermeld staan.
Jullie hebben mij eerder een laptop aangeboden. Daar ben ik toen niet akkoord mee gegaan. Deze laptop was van een B-merk en had bovendien bij lange na niet dezelfde specificaties als die in de overeenkomst vermeld staan. De laptop die ik bij jullie heb gekocht, een Toshiba, is een A-merk. Ik verzoek u om mij dit keer een gelijkwaardige laptop aan te bieden.

Artikel 7:21 BW lid 3 (recht op correcte nakoming bij non-conformiteit): De verkoper is verplicht om, mede gelet op de aard van de zaak en op het bijzondere gebruik van de zaak dat bij de overeenkomst is voorzien, binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast voor de koper, zijn in lid 1 bedoelde verplichtingen na te komen.

Ik stel u hierbij in de gelegenheid om mij binnen een redelijke termijn van 2 weken na dagtekening van deze brief een vervangende laptop aan te bieden, die ook van een A-merk is, en die aan minimaal dezelfde specificaties als in de overeenkomst vermeld staan voldoet.

Als u dit niet doet, dan zie ik dat als dat herstel en vervanging onmogelijk zijn, en dan heb ik volgens art. 7:22 BW lid 1,2 de volgende bevoegdheden:
1. Beantwoordt het afgeleverde niet aan de overeenkomst, dan heeft bij een consumentenkoop de koper voorts de bevoegdheid om:
a. de overeenkomst te ontbinden, tenzij de afwijking van het overeengekomene, gezien haar geringe betekenis, deze ontbinding met haar gevolgen niet rechtvaardigt;
b. de prijs te verminderen in evenredigheid met de mate van afwijking van het overeengekomene.
2. De in lid 1 bedoelde bevoegdheden ontstaan pas wanneer herstel en vervanging onmogelijk zijn of van de verkoper niet gevergd kunnen worden, danwel de verkoper tekort is geschoten in een verplichting als bedoeld in artikel 21 lid 3 .

Hierop zie ik mij dan genoodzaakt de overeenkomst te ontbinden.

Vertrouwende u hierbij voldoende geïnformeerd te hebben.
Hoogachtend,
pacta sunt servanda

pacta sunt servanda

BerichtGeplaatst: di 04 mei 2010 13:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Altijd aangetekend versturen.

De brief bevat volgens genoeg informatie, behalve dat betwistbaar zou kunnen zijn dat je hen niet ingebreke hebt gesteld. Zoeits moet je gewoon voor de zekerheid expliciet noemen. Impliciet geef je hen 2 weken de tijd, wat een fatale termijn inhoudt dus juridisch gezien staat er genoeg.

BerichtGeplaatst: di 04 mei 2010 22:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

dank voor uw reactie:D

ik heb de brief persoonlijk bij hun overhandigd en via de email gestuurd, maar dit zal wel niet rechtsgeldig zijn.

ik ga de brief zo snel mogelijk aangetekend versturen!

vriendelijke groet
pacta sunt servanda

pacta sunt servanda

BerichtGeplaatst: do 06 mei 2010 8:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het gaat niet om rechtsgeldig, want dat is het allemaal wel. Het gaat om bewijs. Dat heb je wel als je aangetekend verstuurd en minder tot niet op andere manieren.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds