Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Uwv, zw en bet...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu do 07 aug 2025 21:53
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Bezwaar bouwvergunning (legalisatie uitbouw)
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Corbo

Leeftijd: 53
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: ma 03 mei 2010 21:50    Onderwerp: Bezwaar bouwvergunning (legalisatie uitbouw) Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste allemaal,

Wij hebben in 2004 een voormalige huurwoning gekocht.
Omdat wij de huurders kenden wisten we dat de woning beschikbaar zou komen en hebben met de woningbouw afgesproken dat wij deze woning inclusief wat roerende goederen zouden overnemen.

Bij taxatie in verband met de financiering bleek dat de buren in de periode waarin onze woning leeg heeft gestaan tussen onze beider bergingen een aanbouw hebben gebouwd. Deze uitbouw rust op een (enkelsteens) muur van onze berging en de hemelwaterafvoer vindt voor een deel plaats op het dak van deze berging.

Na verloop van tijd bleek dat wij overlast ondervinden van zijn uitbouw, bij hevige regenval stroomt het water van ons toilet niet meer weg, lekkage in ons schuurtje.
Nu willen de buren hun huis verkopen en hebben ze bij de gemeente om legalisatie van de uitbouw gevraagd.

Nu ben ik bij de gemeente geweest en heb daar de aanvraag bekeken.
Daar heb ik gezien dat de tekening behorend bij de aanvraag niet juist/ volledig is.
Op de tekening staat dat de afvoer van hemelwater ia hun eigen afvoer wordt gerealiseerd. Ook is op de muur van onze berging voorgesteld als een spouwmuur.

Ik heb een aantal bezwaren:

De hemelwaterafvoer van de gedeelde dakgoot komt nu niet zoals eerst uit op de rioolaansluiting van de buren maar op de uitbouw en dit water komt samen met het water wat op de uitbouw valt weer op ons schuurdak terecht wat zorgt voor overlast.

De gehele (van grind voorziene) dakcontructie rust voor een groot deel op onze enkelsteens muur. Ook de steunbalk voor de buitenmuur rust op deze twee enkelsteens muurtjes. Bij de stukken van de gemeente lagen geen constructieberekeningen ter inzage. De gemeente heeft beoordeeld op grond van de (onjuiste) tekeningen en het niet laten doorrekenen.

Ik ben niet alleen bang voor (nog op te treden) schade maar zouden graag ook zelf ooit onze woning vergroten en vrezen dat onze berging niet het gewicht van twee aanbouwen kan torsen.

Wij wisten overigens niet dat de uitbouw “illegaal” was anders hadden wij al eerder aan de bel getrokken maar mijn vraag is:

Wat kunnen wij verwachten van de gemeente? Wat zijn hun verplichtingen?
Wanneer we er niet uitkomen welke stappen moeten we dan ondernemen?
Hoe kunnen we het best met de situatie omgaan?

Om het verhaal nog ingewikkelder te maken, we weten niet of de woningbouw toestemming heeft verleend voor het bouwwerk. De woning is namelijk inmiddels onderhands weer verkocht aan de woningbouwvereninging.

Alvast bedankt voor het meedenken.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator

Leeftijd: 52
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: di 04 mei 2010 4:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Niet al uw bezwaren zijn relevant ten aanzien van de bouwvergunning. De civielrechtelijke gevolgen, zoals de gevolgen van de wijze van aansluiting op uw bebouwing en kennelijk uw riolering vallen niet onder hetgeen getoetst wordt in het kader van de bouwvergunning.

Die kwesties dient u langs civiele weg op te lossen.

Desalniettemin lijkt mij de door u geschreven tekst toereikend voor een in te dienen bezwaar of zienswijze.
Bekijk de homepage
opelkadetje

Leeftijd: 44
Sterrenbeeld: Tweelingen

BerichtGeplaatst: di 04 mei 2010 11:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ben zelf ook bezig met bouwvergunning momenteel... als je bezwaar aanmaakt moet men dat gewoon in behandeling nemen.
dus gewoon hangen aan die bel.
pacta sunt servanda

pacta sunt servanda

Sterrenbeeld: Schorpioen

BerichtGeplaatst: di 04 mei 2010 11:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als hetgeen gebouwd is afwijkt van de verleende bouwvergunning kan het ook nog wel eens zin hebben om een verzoek tot handhaving in te dienen bij de gemeente.

Ik weet niet wanneer de vergunning is verleend (ik lees iets met 2004 dus ik neem aan dat de vergunning niet nu ter inzage ligt?), maar als hij de 6 weken bezwarentermijn heeft doorstaan is hij formele rechtskracht en heeft bewaar indienen geen zin.

BerichtGeplaatst: di 04 mei 2010 14:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hartelijk dank voor de reacties!

De uitbouw is in 2004 zonder vergunning geplaatst.
Daarom is er nu een lichte bouwvergunning aangevraagd om het een en ander te legaliseren.

We gaan zowiezo een bezwaar insturen, alleen vraag ik me af wat de gemeente door middel van handhaving nog kan doen.

En wat kan ik van een civielrechterlijke procedure verwachten?

Corbo
opelkadetje

BerichtGeplaatst: di 04 mei 2010 15:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

handhaving, als het volgens de bouwvergunningsregels niet klopt.. en is ook niet kloppend te krijgen dan zal de gemeente je buurman zeggen dat het gesloopt moet worden, en als hij daar geen gehoor aan geeft zal de gemeente het zelf slopen op zijn kosten.
pacta sunt servanda

pacta sunt servanda

Sterrenbeeld: Schorpioen

BerichtGeplaatst: di 04 mei 2010 16:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zie nog niet direct een mogelijkheid om civielrechtelijk wat te doen. Eerst dient de publiekrechtelijk procedure uitgeput te worden.

Eerst bezwaar aantekenen tegen de lichte bouwvergunning. Wanneer de buren alles dusdanig repareren dat het wel met het Bouwbesluit klopt dan kun je niet zoveel meer uitrichten publiekrechtelijk.
Wanneer je dan nog enorme hinder ondervindt kun je o.g.v. onrechtmatige daad (hinder) een civiele procedure starten (waarbij m.i. wel weer van belang is of jij er eerder woonde dan de buren).

BerichtGeplaatst: di 04 mei 2010 20:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De buren woonden er eerder dan wij. Zij hebben alleen de aanbouw geplaatst op het moment dat er niemand woonde.

Op zich heb ik geen probleem met een uitbouw, als wij daarvan geen hinder ondervinden. Zij hebben het zo aangepakt dat er niemand was die bezwaar kon maken en dat je overlast hebt en het bouwtechnisch niet klopt merkten we pas later.

Corbo
opelkadetje

BerichtGeplaatst: di 04 mei 2010 20:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

je buren hebben gewoon pech.. als die bouwvergunning niet rond is trekken hun gewoon aan het korste eind als jij bezwaar maakt.
dan konden hun er wel eerder wonen maar aangezien de vergunning niet rond is hebben ze gewoon pech
MikkieMuis

Leeftijd: 37
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA

BerichtGeplaatst: di 04 mei 2010 21:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

rust die uitbouw op jou muur? want in dat geval hadden de buren ook jou muur half moeten overnemen.

bezwaar indienen tegen de legalisatie. afbraak of compensatie eisen.
Corbo

BerichtGeplaatst: di 04 mei 2010 21:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dak en steunbalk voor de buitenmuur rusten op onze muur.
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: wo 05 mei 2010 0:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Staat de muur van jullie berging geheel op jullie grond?

cia76

Leeftijd: 89
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: wo 05 mei 2010 9:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

M.i. kun je én bezwaar maken tegen de bouwvergunning én eventueel gelijktijdig een verzoek tot handhaving indienen.

Daarnaast kun je gewoon een civielrechtelijke procedure aanspannen aangezien het gecreeerde mij niet rechtmatig lijkt.

Het lijkt me logisch dat je een eventuele civielrechtelijke procedure eerst inleidt met een persoonlijk gesprek met de buren over de situatie etc. Voor wat betreft het indienen van bezwaar bij de gemeente moet je opletten dat je dit binnen de termijn doet.
Corbo

BerichtGeplaatst: do 06 mei 2010 0:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mijn dank voor jullie adviezen! We hebben het bezwaarschrift per aangetekende post verzonden.

Hartelijke groet, Corbo
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds