Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Uwv, zw en bet...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu do 07 aug 2025 18:34
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

vervangende toestemming voor verhuizing kinderen
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
bl

Leeftijd: 57
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: do 29 apr 2010 10:53    Onderwerp: vervangende toestemming voor verhuizing kinderen Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo,

Mijn ex-man en ik zijn een jaar geleden gescheiden, we hebben het gezamenlijk gezag en een omgangsregeling dat ze 1 weekend in de 2 weken bij hem zijn.
Nu wil ik echter verhuizen naar een buurgemeente, en daar heb ik zijn toestemming voor nodig, echter die geeft hij niet.
Ik ben juist van mening dat de kinderen op sociaal vlak er enorm op vooruit gaan en qua scholing er niet op achteruit. We leven hier in een dorp en de kinderen worden hier erg gepest allemaal. Daar komt nog bij dat mijn ex man mij regelmatig bedreigt en er daardoor ook een gespannen sfeer in huis heerst omdat de deur regelmatig op slot moet blijven zitten.

Naar mijn mening is het voor ons allen beter als ik dus verhuis met de kinderen, de kinderen zelf hebben ook aangegeven dat ze er erg veel zin in hebben, de kinderen zijn ovcerigens 4,6,en 10 jaar jong. Ik heb ze ook volledig betrokken bij het allereerste begin en de beslissing is dan ook samen met hun gemaakt, echter dat gelooft de ex niet.

Ik heb al diverse keurige brieven geschreven naar hem, ik heb mijn ex laten praten met de kinderen hierover etc, het enige wat dat opleverde was dat de ex probeerde de kinderen naar hem te laten verhuizen terwijl een jaar geleden in het echtscheidingsbesluit is vermeld dat wij in overleg hebben besloten dat de kinderen bij mij woonzaam zullen blijven, dit staat ook in het definitieve scheidingspapier. Zijn ouders proberen ook op allerlei manieren de kinderen aan het verstand te brengen dat verhuizen helemaal niet leuk is. Nog even ter toelichting, mijn ex man woont hier 150 meter vandaan.

Nu is mijn vraag, als ik naar de rechter ga voor vervangende toestemming, maak ik dan enige kans? Aan de omgang etc verandert niets, alleen de omgeving gaat een eind beter worden.
En wat kan ik verwachten van zo'n procedure?

Alvast bedankt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bl

BerichtGeplaatst: do 29 apr 2010 10:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ik heb overigens de account van mijn partner gebruikt....ik ben een vrouw...
ouwe sloeber

Leeftijd: 52
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier

BerichtGeplaatst: do 29 apr 2010 18:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als je aan de rechter vervangende toestemming vraagt maak je altijd kans.

Ik geloof best dat ze het sociaal beter zullen hebben in dat andere dorp. Daar zul je de rechter van moeten overtuigen. maar dat er in de omgang helemaal niets verandert, daar geloof ik niets van. Als de vader nu 150 meter verderop woont, kunnen ze nooit meer zomaar bij hem binnen vallen na school. Dat verandert dus.. Wat zou je er van vinden als je ex zou verhuizen met de kinderen en de omgangsregeling blijft in tact?
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: do 29 apr 2010 19:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Aan de andere kant kun je iemand moeilijk verplichten om binnen een straal van 150m te blijven wonen. Het is natuurlijk fijn (althans, het kan fijn zijn) dat de kinderen makkelijk even bij vader kunnen aangaan, maar dat is na een echtscheiding natuurlijk verre van de gebruikelijke situatie en m.i. niet iets dat de niet-verzorgende ouder kan eisen.

Leeftijd: 44
Sterrenbeeld: Waterman

BerichtGeplaatst: vr 30 apr 2010 2:51    Onderwerp: Re: vervangende toestemming voor verhuizing kinderen Reageer met quote Naar onder Naar boven

bl schreef:

Nu wil ik echter verhuizen naar een buurgemeente, en daar heb ik zijn toestemming voor nodig, echter die geeft hij niet.

Alvast bedankt

Waarom heb je toestemming nodig? Staat dat in de echtscheidingsbeschikking? Zolang je de omgang niet frustreert (hetgeen je natuurlijk in praktische zin wel doet, in juridische zin niet lijkt het) is er weinig aan de hand.

Het stukje " de kinderen zelf hebben ook aangegeven dat ze er erg veel zin in hebben, Ik heb ze ook volledig betrokken bij het allereerste begin en de beslissing is dan ook samen met hun gemaakt, echter dat gelooft de ex niet" is echt tenenkrommend. Typisch de logica van de verzorgende ouder. Ik begrijp goed van je ex dat hij je niet gelooft, want ik geloof je ook niet. Kinderen in die leeftijd kan je voor bijna alk voorstel warmmaken.
bl

BerichtGeplaatst: vr 30 apr 2010 5:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hij heeft het zelf aan de kinderen gevraagd, en zegt tegen hun dat hij ze niet gelooft, niet tegen mij.
we hebben het hier over een man die over de hoofden van de 2 jongste kinderen samen met hun opa (zijn vader) mijn nieuwe echtgenoot in elkaar heeft geslagen en daar ook voor is veroordeeld, en dan dus waar de kinderen tussen stonden!
sindsdien diverse bedreigingen, dus wij leven met zijn allen met de deur op slot. En idd ik ben dan wel de verzorgende ouder ook in financieel opzicht aangezien hij geen alimentatie betaald, maar dat maakt me niet per definitie de ouder die haar kinderen weg houd bij haar ex. als hij mailt om extra tijd dan krijgen hij en de kinderen die ook over het algemeen.
de situatie is niet zo dat ze veelvuldig na schooltijd naar hem toe gaan, hij is ook van oorsprong internationaal chauffeur, dus al jaren veelvuldig weg.
bl

BerichtGeplaatst: vr 30 apr 2010 8:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

verder nog even voor herman, kinderen van die leeftijd kan je idd voor alles warmmaken, net als de andere partij ze het tegen kan maken zonder enige reden verder, hier hebben ze alleen hun vader in de buurt en verder niets aangezien ze ook in een andere plaats op school zitten, dit viind ik geen gezonde situatie voor het voltallige gezin.
sietske1980

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: vr 30 apr 2010 12:04    Onderwerp: Re: vervangende toestemming voor verhuizing kinderen Reageer met quote Naar onder Naar boven

Waarom heb je toestemming nodig? Staat dat in de echtscheidingsbeschikking? Zolang je de omgang niet frustreert (hetgeen je natuurlijk in praktische zin wel doet, in juridische zin niet lijkt het) is er weinig aan de hand.

Je hebt hiervoor wel toestemming nodig als de man ook het gezag heeft over de kinderen. Beslissingen aangaande de kinderen moeten in overleg tussen de ouders worden genomen. Als hij niet instemt, kun je dit voorleggen aan de rechtbank op basis van 1:253a BW.
bl

BerichtGeplaatst: vr 30 apr 2010 12:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

wat bedoel je met dat artikel?
sietske1980

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: zo 02 mei 2010 12:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bl schreef:
wat bedoel je met dat artikel?

Ik reageer daarmee op de stelling van hermanJ dat er geen toestemming nodig zou zijn. Dat klopt dus niet. Zelfs ouders die getrouwd zijn kunnen op grond van dit artikel een beslissing van de rb vragen als ze er samen niet uit komen.
klokluider

Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: ma 03 mei 2010 12:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het lijkt mij dat op basis van hetgeen je hier hebt geschreven je gewoon zou kunnen verhuizen. Het is een buurgemeente, de omgangsregeling blijft intact en zelfs zouden de kinderen ook nog bij hem aan kunnen wippen na school.

Het artikel wat Sietske noemt is terecht. Vader zou echter naar de rechtbank moeten als hij het niet eens is met deze verhuizing.

Het is heel netjes om vervangende toestemming te vragen maar zoals ik boven al beschreef, lijkt het mij dat er weinig redenen zijn voor een rechter om deze verhuizing tegen te houden op grond van de omgangsregeling danwel andere omstandigheden. Zoals het beschreven wordt zijn er juist meer redenen om deze verhuizing toe te juichen nu moeder aangeeft altijd met de deur op slot te leven.
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: ma 03 mei 2010 13:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

klokluider schreef:
Het artikel wat Sietske noemt is terecht. Vader zou echter naar de rechtbank moeten als hij het niet eens is met deze verhuizing.

Waar baseer je dat op? Zie de uitleg van Sietske. Aangenomen dat er sprake is van gezamenlijk ouderlijk gezag dient moeder naar de rechtbank te stappen als vader niet instemt.

Dat de kans op het krijgen van rechterlijke toestemming wellicht groot is, betekent niet dat die toestemming niet hoeft te worden gevraagd.

LJN BJ8813 schreef:
5.2. De rechtbank stelt voorop dat de moeder op zichzelf genomen het recht heeft op het aanbrengen van wijzigingen in haar persoonlijke omstandigheden. Deze vrijheid wordt in de voorliggende omstandigheden evenwel beperkt door het feit dat ouders gezamenlijk het gezag over hun minderjarige kinderen uitoefenen en het de moeder derhalve niet vrijstaat de verblijfplaats van de kinderen te wijzigen zonder instemming van de vader of, bij gebreke van instemming, na het verkrijgen van een beslissing van de rechtbank als bedoeld in artikel 1:253a, BW. Het verhuizen van de kinderen naar een andere verblijfplaats dient vooraf te worden gegaan door serieus overleg tussen partijen. Hierbij dienen de consequenties van de verhuizing op zich en voor de omgang tussen de kinderen en de vader aan bod te komen en dient te worden bezien welke verblijfplaats het meeste in het belang van de kinderen is en hoe de omgang zo goed mogelijk kan worden gecontinueerd. Voorts is van belang dat bij gebreke van overeenstemming tussen de ouders de moeder zich op grond van artikel 1:253a, BW voorafgaand aan de verhuizing tot de (voorzieningen)rechter heeft te wenden zodat de rechter niet alleen indien nodig een vergelijk tussen de ouders kon beproeven, maar bovendien die beslissing kon geven die hem in het belang van de kinderen het meest geraden voor komt.

Handleiding bij verhuizing met kinderen na scheiding

Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: ma 03 mei 2010 14:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Aangenomen dat er sprake is van gezamenlijk ouderlijk gezag dient moeder naar de rechtbank te stappen als vader niet instemt.

Je hebt inderdaad gelijk.

ik maakte dit op uit dit arrest waar de keuze op grond van dit artikel is gemaakt en i.c. vader naar de rechter stapt. In dit arrest spreekt de rechter niet gesproken over voorafgaande toestemming ingevolge dit artikel.

Trouwens in het door jou aangehaalde arrest was moeder al verhuist zonder voorafgaande toestemming van de rechter en deze verhuizing ging was een internationale en had ingrijpende veranderingen voor de kinderen. De rechtbank stelt dat het in strijd is met de wet maar doet er verder niets mee. Net zoals in mijn aangehaalde arrest lijkt de praktijk dat de keuzes al zijn gemaakt voordat er een verzoek door de een of de ander wordt ingediend.

Quote:
Na de aanvankelijk passieve opstelling van de vader heeft de moeder haar eigen plan getrokken en, hoewel zij alsnog kennis nam van de bezwaren van de vader, eenzijdig de beslissing genomen om toch haar verhuizing naar Leuven met de kinderen door te zetten. Ook heeft zij alleen een schoolkeuze gemaakt voor de kinderen. Hiermee heeft zij niet alleen in strijd met de wet, die bij gezamenlijk gezag uitgaat van overleg en overeenstemming tussen ouders daar waar het ingrijpende beslissingen met betrekking tot hun kinderen betreft, gehandeld, maar bovendien het gezag van de vader illusoir gemaakt.
Dit betekent echter niet dat uit die handelwijze reeds voortvloeit dat de verzoeken van de moeder dienen te worden afgewezen, ook al omdat zulks niet in het belang van de kinderen zou kunnen zijn.

Quote:
Indien de vader het oneens blijft met de schoolkeuze van de moeder en de door hem aangereikte alternatieven door de moeder terzijde worden geschoven, kan hij desgewenst het geschil voorleggen aan de dan bevoegde rechter.

Dan kom ik ook weer terug op de schoolkeuze net zoals in het door mij aangehaalde arrest waarin het opvallend is dat in in jouw aangehaalde uitspraak de rechtbank ook uitspreekt dat indien het overleg niet tot een bevredigend resultaat leidt vader het geschil kan voorleggen aan de rechter terwijl hier toch ook het principe van voorafgaand overleg geldt.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds