|
Auteur |
Bericht |
Ilie
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG
|
Geplaatst: ma 19 apr 2010 19:20 Onderwerp: Subjectieve criterium VOG |
|
|
Hallo, ik ben bezig met een bezwaar op een weigering van een Verklaring Omtrent Gedrag. Weet iemand uit jurisprudentie op welke gronden het subjectieve criterium in werking treed? Ik zou verwachten dat het subjectieve criterium gerelateerd wordt aan de ernst van het delict en de kans op recidive (voor zover die te beoordelen is). Maar ik kan hier nergens iets over vinden.
Alvast bedankt voor jullie hulp.
Groeten, Ilie |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: ma 19 apr 2010 20:38 Onderwerp: |
|
|
Beleidsregels VOG 2008 _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Laurens02
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN Studieomgeving (MA): RUN Berichten: 467
|
Geplaatst: ma 19 apr 2010 21:13 Onderwerp: |
|
|
Kort: als de minister (de commissie) niet tot een redelijk oordeel kan (meent te kunnen) komen op grond van de objective criteria, wordt naar de subjectieve criteria gekeken.
Dat is althans wat er in de beleidsregel staat, in de wet staat het iets anders (art. 35 Wet Justitiële en strafvorderlijke gegevens, Wjg). Artikel 36 lid 3 geeft een bevoegdheid om nadere informatie in te winnen bij reclassering en OM.
De bepaling in de beleidsregel zijn wat mij betreft in strijd met de wet: niet de eis van een behoorlijke belangenafweging (art. 3:4 Awb) maar die van formele zorgvuldigheid (3:3) wordt beperkt in de wet. In de beleidsregel wordt dit gemakshalve opgerekt naar de materiële zorgvuldigheid, maar dat is strijdig met de hele bedoeling van de wet.
Check ook even hier en in de latere post in dezelfde thread, voor de totstandkomingsgeschiedenis - bij mijn zaak heeft het niets uitgehaald, omdat het pas in de laatste instantie werd aangevoerd; misschien heeft het bij jou wel resultaat! _________________ È meglio una mano dal giudice, che un abbraccio dall'avvocato. |
|
|
|
 |
|