|
Auteur |
Bericht |
lampje
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 33
|
Geplaatst: zo 18 apr 2010 20:44 Onderwerp: privaatrecht of publiekrecht? |
|
|
Dag allemaal,
Een kennis van mij heeft een probleem met de gemeente. Hij huurt een huis met grond. De grenzen van het perceel met de gemeentegrond bleken anders te lopen dan gedacht. De situatie is inmiddels hersteld, de grenzen zijn opnieuw in overeenstemming gebracht met de kadastrale grenzen (als ik het goed begrepen heb).
Nu blijkt echter (in de herstelde situatie) dat een boom op de grond van de gemeente te dicht op de erfafscheiding staat. Deze boom belemmert het zonlicht en daarmee de tuinierambities van genoemde kennis en de takken hangen over zijn perceel.
Ik heb even Van Wijk / Konijnebelt erop nageslagen en uit §3.16 maak ik op dat in een dergelijk geval de gemeente als 'gewone' buur gezien moet worden. Het hebben van een boom op grond lijkt me geen exclusieve bestuursbevoegdheid, de overheid is in dezen een privaatrechtelijk persoon. Zijn jullie dat met mij eens, klopt dat?
Groetjes,
Lampje |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: zo 18 apr 2010 21:46 Onderwerp: |
|
|
Het arrest HR 28 april 1961, NJ 1961, 433 (Gorsselse bomen) is hier van belang, zie ook dit bericht. In LJN AZ3107 scrijft de rechtbank over dit arrest:
rechtbank schreef: | 5.8. De rechtbank vat de door de Hoge Raad in het door de gemeente aangehaalde arrest van de Gorsselse bomen geformuleerde regels (in navolging van R.J.J. van Acht, Burenrecht, 1990) als volgt samen:
a. De aan een overheidslichaam toebehorende en ten openbare nutte bestemde zaken hebben vanouds een bijzondere positie in het recht ingenomen
b. Hoewel het burenrecht naar bewoordingen, aard en strekking toepasselijkheid daarvan op deze zaken niet uitsluit, dient het toch buiten toepassing te blijven, wanneer die toepassing onverenigbaar is met de bestemming ten openbare nut of met de voorzieningen die met het oog op de verwezenlijking daarvan vereist zijn
c. Welke die voorzieningen zijn staat in beginsel ter beoordeling van hen die met de zorg over die zaken belast zijn
d. Daartoe zullen de betrokken overheidsbelangen tegen de in het geding zijnde belangen dienen te worden afgewogen
e. Alleen bij willekeur is ingrijpen van de rechter geboden. Dat is het geval wanneer de overheid bij de belangenafweging in redelijkheid niet tot het treffen of in standhouden van de voorzieningen had kunnen komen. |
_________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|