|
Auteur |
Bericht |
yahola
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HG
|
Geplaatst: di 06 apr 2010 14:29 Onderwerp: Afstanddoening tot ontbinding leveringsakte/koopovereenkomst |
|
|
Ik heb nog een laatste vraag mbt mijn opdracht voor mijn studie. In een leveringsakte kan een bepaling worden opgenomen tot afstanddoening van het recht van ontbinding van de leveringsakte/koopakte.
Wat kan de reden zijn om zo'n bepaling op te nemen in een leveringsakte? |
|
|
|
 |
Laurens02
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN Studieomgeving (MA): RUN Berichten: 467
|
Geplaatst: di 06 apr 2010 14:43 Onderwerp: |
|
|
[wedervraag]
Wat is de functie van de leveringsakte? Vergelijk deze met die van de koopakte tussen partijen.
[/wedervraag] _________________ È meglio una mano dal giudice, che un abbraccio dall'avvocato. |
|
|
|
 |
yahola
|
Geplaatst: di 06 apr 2010 15:26 Onderwerp: |
|
|
Functie leveringsakte is de overdracht van de eigendom.
Functie koopakte is het sluiten van de koop. Een ontbindende voorwaarde omtrent bv: de financiering zal in de koopakte opgenomen worden. Is het dan niet meer dan het uitsluiten van het risico dat de overdracht van eigendom ongedaan gemaakt kan worden? |
|
|
|
 |
pacta sunt servanda
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 805
|
Geplaatst: di 06 apr 2010 15:44 Onderwerp: |
|
|
Een reden zou zomaar kunnen zijn dat het gaat om een product dat, wanneer het eenmaal is geleverd, zijn waarde verliest o.i.d. wanneer het weer zou worden geretourneerd (bijvoorbeeld een machine die geheel is aangepast aan de wensen van de koper).
Uiteraard mag zo'n bepaling niet wanneer er sprake is van een consumentenkoop, zie boek 7 BW. _________________ ~Tempora mutantur, et nos mutamur in illis~ |
|
|
|
 |
yahola
|
Geplaatst: di 06 apr 2010 15:53 Onderwerp: |
|
|
Er is sprake van een overgang van een appartementsrecht. Ik ben nu bezig met de leveringsakte hiervoor. En weet nu niet goed of ik wel of niet de bepaling moet opnemen. Ik kan me voorstellen dat de koper liever wel de mogelijkheid tot ontbinding behoudt en de verkoper niet. Maar waar basseer je de keuze op? |
|
|
|
 |
Laurens02
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN Studieomgeving (MA): RUN Berichten: 467
|
Geplaatst: di 06 apr 2010 19:45 Onderwerp: |
|
|
Ik zat te denken aan een beding ten behoeve van de geldverstrekker, die zekerheid wil omtrent de geldigheid van de levering vanwege zijn zekerheidsrecht dat daarop gebaseerd is. Die gedachte gaat echter niet op, omdat het natuurlijk juist expliciet om ontbinding gaat, en dat tast de overdracht niet aan.
Misschien baseer je de keuze op de partij voor wie je werkt...  _________________ È meglio una mano dal giudice, che un abbraccio dall'avvocato. |
|
|
|
 |
|