Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Uwv, zw en bet...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu do 07 aug 2025 15:25
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Eigen verdediging in civiele zaak
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
cia76

cia76

Leeftijd: 89
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: do 04 mrt 2010 20:12    Onderwerp: Eigen verdediging in civiele zaak Reageer met quote Naar onder Naar boven

Stel: een vriend zou een civielrechtelijk geschil hebben waarin hij aansprakelijk is gesteld voor een bedrag van niet meer dan € 5000,--. Burgerlijk procesrecht heb ik nog niet gehad, maar mijn vraag is de volgende: Zou ik deze vriend kunnen vertegenwoordigen om in en buiten de rechtzaal zijn belangen te behartigen? (ik ben dus geen advocaat, maar student rechten) Stel dat hij verliest: op welke proceskosten moet hij dan rekenen (kosten advocaat tegenpartij etc.?) Het gaat om een zaak waarbij een vriend aansprakelijk is gesteld voor het leveren van een gedeeltelijk non-conforme zaak waarvoor de tegenpartij schadevergoeding eist en waarbij het bedrag onder de € 5000,-- ligt. Kern van het geschil is uiteraard de gestelde non-conformiteit die door mijn vriend wordt betwist.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
cia76

cia76

BerichtGeplaatst: za 06 mrt 2010 20:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In antwoord op mijn eigen vraag wil ik verwijzen naar de volgende link: link! . Het antwoord is dus dat eigen vertegenwoordiging in een kantonzaak mogelijk is en dat het ook mogelijk is om je te laten bijstaan door een ander dan een advocaat.

Ik heb nog een vervolgvraag: Het staat mij bij dat er jurisprudentie is dat voor iemand die niet geheel leek is (bijvoorbeeld een rechtenstudent) ook proceskosten kunnen worden gerekend en gevorderd van de tegenpartij (uiteraard in het geval iemand zich laat bijstaan door een rechtenstudent die hier tijd en energie in steekt). Ik kan dit echter niet meer terugvinden. Weet iemand anders dit?
elmajimbe

Leeftijd: 62
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: ma 22 mrt 2010 1:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat zal de zaak zijn geweest van de heer Vermolen. In het tijdschrift Mr. (nr. 12 van 2009, p. 67) staat een artikel over hem.

Enige gevleugelde uitspraken van deze ex-scheepskok en culinair antropoloog, die een juridisch advies bureau runt (naast zijn studie Chinees):

Het recht is veel te belangrijk om aan juristen over te laten

Advocaten noemt hij: de afgedwaalde zonen van de elite

Het artikel noemt de vindplaats van de uitspraak niet.

cia76

BerichtGeplaatst: ma 22 mrt 2010 21:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ah ja, ik heb nu ook het nieuwsbericht gevonden waarin ik dat eens gelezen had. Hier vatten ze het samen als: kan juridische scholing worden aangetoond, dan is er sprake van een vorm van juridische hulpverlening die voor kostenvergoeding in aanmerking komt. Ik ben benieuwd of iets soortgelijks kan worden gezegd van de juridische bijstand in civiele zaken.
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: zo 28 mrt 2010 22:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

"Het recht is veel te belangrijk om aan juristen over te laten" is van Frank Kuitenbrouwer.

In kantonzaken kun je je laten bijstaan door een gemachtigde: 80 Rv. Advocaten stellen zich ook wel met die titel.
Siego

Siego

Leeftijd: 39
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: za 03 apr 2010 2:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Vergeet niet in je conclusie van antwoord, de eis in reconventie te formuleren (buitengerechtelijke kosten en proceskosten).
Rhadamanthus

Leeftijd: 41
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: ma 05 apr 2010 7:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Siego schreef:
Vergeet niet in je conclusie van antwoord, de eis in reconventie te formuleren (buitengerechtelijke kosten en proceskosten).

Huh? Voor een kostenveroordeling stel je geen reconventie in hoor, dat zet je gewoon in je conclusie en als je het er niet in zet zal het waarschijnlijk ambtshalve worden uitgesproken.
Siego

Siego

BerichtGeplaatst: ma 05 apr 2010 12:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je hebt verschillende soorten kosten.
Buitengerechtelijke kosten worden nimmer ambtshalve toegewezen.

Ik zou er niet op vertrouwen dat de rechter de proceskostenvergoeding (volgens het liquidatietarief) ambtshalve toewijst. Het zal je maar gebeuren dat een rechter dit een keer niet doet.

De proceskosten eis in je conclusie van antwoord plaatsen, heeft strikt formeel juridisch de functie van een eis in reconventie.
Rhadamanthus

Leeftijd: 41
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: ma 05 apr 2010 18:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zou er ook niet op vertrouwen gezien de minimale moeite die het kost om het in je conclusie te zetten, maar het zou toch echt wel moeten en als je het opneemt is het toch echt geen reconventie, juridisch niet (zie compendium burgerlijk procesrecht onder 8.2 en 9.4) en praktisch al helemaal niet (ik heb tijdens mijn studie bij de rechtbank gewerkt en zaken met reconventie worden in het systeem 'geflagged', wat natuurlijk een loze exercitie zou zijn als iedere zaak waar gedaagde om afwijzing en proceskostenvergoeding vraagt een zaak met reconventionele vordering zou zijn).
Siego

Siego

BerichtGeplaatst: wo 07 apr 2010 18:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Over de proceskostenvergoeding kun je inderdaad twisten.

De buitengerechtelijke kosten zijn wel een geval apart.
DENNIS79

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: do 08 apr 2010 9:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Maar ik zie niet goed welke buitengerechtelijke kosten er überhaupt in rekening gebracht kunnen worden door de vriend van TS...

Volgens mij is de vriend van TS een verkoper van een (wellicht) non-conforme zaak. De koper zal dus (waarschijnlijk) zijn geld terug willen, nadat hij een beroep heeft gedaan op non conformiteit en op basis daarvan de koopovereenkomst heeft ontbonden.

Welke buitengerechtelijke (incasso)kosten, die op basis van rapport Voorwerk II, voor toewijzing in aanmerking komen, zijn er te verwcahten? Ik denk namelijk geen enkele. Alle overige kosten die TS maakt om deze zaak voor te bereiden en te behandelen zijn kosten waarvan de proceskosten geacht worden deze te dekken.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds