|
Auteur |
Bericht |
jasperdj
Leeftijd: 33 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 02 apr 2010 23:42 Onderwerp: Camera in toiletten |
|
|
Op mijn school zitten overal zichtbare camera's, en de wc echter zit er een kleine camera ter groote van 2 cm. Deze is tevens gericht op de urinaire.
De beeldmateriaal afkomstig van deze camera, word als bewijs gebruikt dat ik vuurwerk mee had op school. Alleen ik vroeg me af, is dit bewijs wel geldig? Want ik ben geschorst, en moet 27 uur nakomen.
En is het wel 'legaal' om geheime camera's in wc te plaatsen die ook gericht staat op plaatsen waar mensen hun behoefte doen.(geslachtdelen zijn wellicht niet zichtbaar)
Er staat ook geen melding of iets anders op de deur dat er een camera aanwezig is.
Ik hoop enige hulp hierbij te krijgen |
|
|
|
 |
Laurens02
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN Studieomgeving (MA): RUN Berichten: 467
|
Geplaatst: za 03 apr 2010 12:05 Onderwerp: |
|
|
Verborgen cameratoezicht op een dergelijke plaats kan onrechtmatig zijn omdat het inbreuk maakt op de privacy. Als inderdaad heel bewust is voorkomen dat 'privacygevoelige delen' worden gefilmd, is het voorstelbaar dat de school de (aldus beperkte) privacyschending rechtvaardigt in het belang van ieders veiligheid.
Voor wat betreft je eigen straf: hier zal het allemaal weinig aan afdoen. De straf lijkt me wat aan de hoge kant (27 uur?!) maar misschien is die niet gebaseerd op alleen vuurwerkbezit. Hoe dan ook kom je bij de civiele rechter (of denken forumcollega's daar anders over?), en die zal onrechtmatig verkregen bewijs alleen buiten beschouwing laten als hij de wijze van verkrijgen heel erg vindt. Voorbeelden daarvan gaan over diefstal met inbraak uit de administratie van de wederpartij - dit haalt het daar niet bij naar mijn idee. _________________ È meglio una mano dal giudice, che un abbraccio dall'avvocato. |
|
|
|
 |
MarijnP
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 321
|
Geplaatst: za 03 apr 2010 15:19 Onderwerp: |
|
|
Quote: | Hoe dan ook kom je bij de civiele rechter (of denken forumcollega's daar anders over?) |
Afhankelijk van de school zou het ook de bestuursrechter kunnen zijn, toch? |
|
|
|
 |
sabri
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: zo 04 apr 2010 13:51 Onderwerp: Re: Camera in toiletten |
|
|
jasperdj schreef: | Op mijn school zitten overal zichtbare camera's, en de wc echter zit er een kleine camera ter groote van 2 cm. Deze is tevens gericht op de urinaire.
De beeldmateriaal afkomstig van deze camera, word als bewijs gebruikt dat ik vuurwerk mee had op school. Alleen ik vroeg me af, is dit bewijs wel geldig? Want ik ben geschorst, en moet 27 uur nakomen.
En is het wel 'legaal' om geheime camera's in wc te plaatsen die ook gericht staat op plaatsen waar mensen hun behoefte doen.(geslachtdelen zijn wellicht niet zichtbaar)
Er staat ook geen melding of iets anders op de deur dat er een camera aanwezig is.
Ik hoop enige hulp hierbij te krijgen |
Je moet twee dingen even uit elkaar houden: strafrecht en civielrecht.
Strafrechtelijk is hier niks aan de hand: hoewel het voelt als "straf", zijn de regels van het strafrecht hier niet van toepassing. Of iets wel of niet is toegelaten als "bewijsmiddel" is niet relevant.
Civielrechtelijk gezien heb je wel degelijk een punt. Door camera's te plaatsen in een toilet handelt de school op z'n lichtst gezegd merkwaardig. Hoewel de school misschien een belang heeft bij het opsporen van overtredingen van de huisregels, rechtvaardigt dit belang m.i. nooit het schenden van de privacy in die mate dat men zomaar camera's kan gaan ophangen in toiletten.
Als dit mij zou gebeuren zou ik de school voor de rechter slepen wegens onrechtmatige daad. Dit is een grove schending van jouw privacy. Ongehoord. Je bent 18, dus je kan dit zonder je ouders doen. |
|
|
|
 |
ouwe sloeber
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 04 apr 2010 23:12 Onderwerp: |
|
|
Mogen er in toiletten (of waar dan ook) camera's hangen zonder dat dat bekend is? Ik meen wel eens gehoord te hebben dat het alleen mag als een bepaald persoon ergens van verdacht wordt, en als dat niet het geval is, dan moet het bekend zijn.
Even los van het feit of het invloed heeft op zijn schorsing.
Waren de camera's echt geheim? Of had je het het kunnen weten als je alle regelementen goed had doorgelezen.
Wekt het volgende nog mijn nieuwsgierigheid....hoe is je vuurwerk tevoorschijn gekomen als je staat te plassen? |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: ma 05 apr 2010 0:12 Onderwerp: |
|
|
Het ophangen van camera's op dat soort plekken is verboden.
Zie voor meer info het dossier Cameratoezicht van het CBP. Alvast een linkje: klik. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
|