Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Uwv, zw en bet...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu do 07 aug 2025 10:55
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Beslaglegging op roerende goederen student
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
simone138

Leeftijd: 39
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): HHs

BerichtGeplaatst: ma 29 mrt 2010 18:21    Onderwerp: Beslaglegging op roerende goederen student Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dag allemaal,

Ik zit met een vraag over beslaglegging en ik heb de eerdere posts doorgenomen maar kwam deze vraag niet tegen.
Ik heb zojuist gebeld met rechtsbijstand maar ik kreeg niet echt een duidelijk antwoord. Misschien dat iemand op deze forum het weet.

Mijn broer woont nog thuis bij mijn ouders en hij studeert. Hij ontvangt studiefinanciering en werkt verder ook niet. De deurwaarder kon daarom geen beslag leggen op zijn bankrekening. Nu hebben we aankondiging beslaglegging van roerende goederen ontvangen van die deurwaarder.

Ik vraag me dus af of dit mogelijk is aangezien hij nog student is.

Alvast bedankt.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: ma 29 mrt 2010 19:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja, dat is mogelijk. Dat hij student is is niet van belang.

De deurwaarder mag in principe alleen beslag leggen op zijn spullen. Als het om een niet al te groot bedrag gaat en je ouders iets kunnen voorschieten is het misschien wel zo handig als zij de beslaglegging voorkomen door voor je broer te betalen. Risico is natuurlijk dat ze dit geld nooit meer terugzien, maar dat ligt aan je broer. Op papier met de deurwaarder vastleggen dat zij de schuld van hun zoon hebben betaald lijkt me verstandig.

Springen je ouders niet bij, dan lijkt het mij verstandig om te zorgen dat de spullen van je broer zich in zijn slaapkamer bevinden. Als de deurwaarder een lege kamer aantreft is dat natuurlijk weinig geloofwaardig. (Hoe dit soort bezoekjes in de praktijk lopen weet ik niet. Misschien kan iemand anders hier een beter advies over geven.)

Yetl

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): HvU

BerichtGeplaatst: di 30 mrt 2010 15:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Iets over de achtergrond, wanneer iemand ergens woont, gaat de deurwaarder er vanuit dat de inboedel in die woning het bezit van diegene is. Zijn er meer mensen woonachtig aan dat adres dan moet evident zijn dat bepaalde roerende zaken niet aan de schuldenaar toebehoren, anders neemt hij/zij de zaken in beslag. Meestal wordt dat aangetoond door aankoopbonnen en/of oude foto's. Dit gaat uit van de regel: houderschap veronderstelt bezit (3:107 BW ev) en bezit veronderstelt eigendom (3:119).

De wet spreekt al van 'verkeersopvatting' zodat gesteld kan worden dat wanneer bijvoorbeeld uw broer inwoont bij zijn ouders die een antieke inrichting hebben, die zaken niet zonder meer in beslag kunnen worden genomen. Maar goed, daar ligt dus vaak de discussie.

Het bezoek verloopt over het algemeen als volgt: de deurwaarder stelt zich netjes voor en vraagt of hij binnen mag komen. Dat mag iemand weigeren, het is tenslotte zijn woning. Dit wordt anders wanneer de deurwaarder de sterke arm mee heeft genomen. Daarna schrijft de deurwaarder de roerende zaken op (daarvoor zal hij hele huis door moeten) en laat een bericht achter waarin staat wat hij heeft gedaan. Meestal volgt een paar dagen later een proces-verbaal met een beschrijving van in beslag genomen zaken. In uitzonderlijke gevallen neemt de deurwaarder waardevolle zaken mee om deze in bewaring te geven tot een eventuele executieverkoop.

Overigens is het altijd beter om dit soort bezoeken van de deurwaarder proberen te voorkomen, dat is namelijk een kostbare zaak, zeker wanneer hij terug moet komen met de sterke arm omdat de schuldenaar eerder niet thuis was of de toegang weigerde. In dat geval neemt hij namelijk ook de slotenmaker mee (kosten voor rekening van de schuldenaar) en worden beide bezoeken in rekening gebracht.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds