Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Volkshuisevest...
Psychiatrie
Seeking CIPD a...
kan zakelijk h...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu zo 15 jun 2025 12:07
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Beschuldigd van verduistering
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
na-iefje

Leeftijd: 50
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: zo 28 mrt 2010 18:34    Onderwerp: Beschuldigd van verduistering Reageer met quote Naar onder Naar boven

ik word beschuldigd van verduistering.
Zal proberen het verhaal kort te houden:
ik heb geld in beheer gekregen van een familielid X (voor een lange periode). Door omstandigheden heb ik dit geld moeten gebruiken, maar altijd de bedoeling gehad om dit zo snel mogelijk weer terug te geven. Het idee was om te zorgen dat het geld terug was voordat voordat de periode voorbij was. Degene van wie ik het geld in beheer had, wilde vrij plotseling het geld terug. Waarop ik uiteraard heb aangegeven dat ik het op dat moment niet meer had, maar zo snel mogelijk terug zou betalen.
Familielid X had begrip voor de situatie en wij spraken af dat het geld inderdaad zo snel mogelijk in delen terug betaald zou worden. Echter het familielid heeft overleg gehad met andere familieleden, mij helemaal zwart gemaakt en is vervolgens op de afspraak teruggekomen.
Wat er toen gebeurde is het volgende: ik ben gebeld door andere familieleden door hen beschuldigd en bedreigd, tevens hebben zij mij een termijn van 3 weken gesteld om het geld terug te betalen. Ook mijn ouders (die niets met deze zaak te maken hebben) zijn beschuldigd en bedreigd.
Daarop heb ik familielid X gevraagd of diegene de andere familieleden hiertoe opdracht had gegeven, waarop familielid X aangaf dat dit niet zo was.
Nu zijn we een paar weken verder en heb ik een brief ontvangen waarin familielid X mij beschuldigd van verduistering en aangeeft dat er reeds 1 week van de 3-wekelijkse termijn is verstreken en dat indien het geld niet over 2 weken niet op de rekening staat er juridische stappen worden ondernomen.
Feit is dat ik familielid in de afgelopen periode meerdere malen aan de telefoon heb gehad en nooit heeft diegene aangeven dat er een termijn van 3 weken is gesteld. Tevens heeft familielid X altijd ontkend de andere familieleden opdracht te hebben geven op bovenstaande manier te handelen. Ook over heel veel andere zaken heeft familielid X tegen mij gelogen.

De situatie is nu heel erg. Ik, mijn gezin en mijn ouders worden op alle mogelijke manieren zwart gemaakt bij anderen. Het geld heb ik nog niet, vanwege feit dat ik nergens een lening kan afsluiten. Sta op het punt om geld in het buitenland te lenen.

Wat moet ik doen? De brief negeren? Hen aanklagen wegens smaad, laster en bedreiging?

Wie o wie kan mij advies geven?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator

Leeftijd: 52
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: zo 28 mrt 2010 19:27    Onderwerp: Re: Beschuldigd van verduistering Reageer met quote Naar onder Naar boven

na-iefje schreef:
Wat moet ik doen? De brief negeren? Hen aanklagen wegens smaad, laster en bedreiging?

De brief negeren is onverstandig, 'aanklagen' ronduit onmogelijk: het geld is weg omdat het is gebruikt, niet beheerd, in strijd met de gemaakte afspraken.

Zo op het eerste gezicht lijkt mij de kwalificatie 'verduistering' niet onjuist, ongeacht uw goede bedoelingen het geld terug te betalen, nu u kennelijk niet bij machte bent het geld daadwerkelijk terug te betalen.
Bekijk de homepage
na-iefje

BerichtGeplaatst: zo 28 mrt 2010 20:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste StevenK,

Dank voor je antwoord. Ik schrik hier toch wel van.

Mag familielid X mij in de veronderstelling laten dat wij het samen oplossen en dan komen met een dergelijke brief.
Kan ik nog iets doen met het feit dat familielid X mij de termijn van 3 weken (naar eigen zeggen) niet heeft opgelegd, maar een ander. Maw die ander is niet door familielid X gevraagd om op deze manier te handelen? Moet ik mij aan deze termijn houden ondanks het feit dat familielid X de brief wel heeft ondertekend? Kun je dit soort beslissingen nemen met terugwerkende kracht?
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: zo 28 mrt 2010 20:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

X vraagt duidelijk om terugbetaling, en daar heeft X ook het recht toe. Het lijkt erop dat jij het geld hebt verduisterd, dus X kan eventueel aangifte doen bij de politie.

Als anderen je fysiek bedreigen kun je daar zelf weer aangifte van doen.

Dat X naar anderen luistert doet er niet toe.

cia76

Leeftijd: 89
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: zo 28 mrt 2010 20:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het lijkt mij ook wel relevant dat familielid X met TS een nadere afspraak heeft gemaakt om het geld in delen terugbetaald te krijgen. Als dit kan worden bewezen, althans niet voldoende wordt weersproken, kan TS hier volgens mij ook wel enige rechten uithalen. Ik zou me voor kunnen stellen dat je dan met succes kan claimen dat de beheersovereenkomst is omgezet in een leningsovereenkomst. Maar bewijzen dat familielid X deze toezeggingen heeft gedaan lijkt me lastig.
na-iefje

BerichtGeplaatst: zo 28 mrt 2010 23:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste allemaal,

Ik ben mij heel erg bewust en ziek van het feit dat ik niet helemaal juist heb gehandeld. Op het moment dat ik het geld gebruikte, heb ik puur instinctief gehandeld (zou anders met kinderen op straat komen te staan) en met de wetenschap dat ik het geld mocht gebruiken in geval van nood, maar het wel zsm diende terug te betalen. De enig persoon die op dit vlak voor mij kan getuigen is overleden. Dit alles maakt het natuurlijk niet goed en is geen excuus. Echter mijn intentie is altijd geweest dat ik het geld niet alleen terug MOET betalen maar ook wil. Het kwam mij niet toe. Ik heb het tot nu toe altijd gezien als "ongeoorloofd lenen". Nooit om moedwillig schade te berokkenen of iets dergelijks.
De reactie van familielid X heeft mij dan ook zeer verbaasd omdat X heeft aangegeven dat X het begreep en dat wij samen tot een oplossing kunnen komen.

Het ontvangen van de brief kwam voor mij als donderslag bij heldere hemel. Ik weet niet hoe ik hierop moet reageren. Van wat ik uit de antwoorden begrijp moet ik de brief niet negeren. Met X praten heeft geen zin, aangezien X alleen maar antwoorden krijg in de trant van: je zult er ook wel ziek van zijn (en ja dat ben ik uiteraard ook), nou we komen er samen wel uit hoor en als de anderen je bellen neem je maar gewoon niet op.

Bewijzen dat X en ik mondelinge afspraken hebben gemaakt wordt heel moeilijk, aangezien al onze gesprekken zijn persoonlijk 1-op-1 basis geweest of telefonisch. Mbt het geld hier staat niets van op papier. Het geld behoort X en de overleden persoon toe.

Op dit moment is (uiteraard naast het zo snel mogelijk bijelkaar van het geld) het belangrijkste wat ik moet doen mbt de brief en hoe ik hierop moet reageren. Moet ik de brief beantwoorden en aangeven dat ik de termijn niet erken omdat er mondelinge afspraken zijn gemaakt en X mij in de waan heeft gelaten dat deze afspraken nog gelden?

Waar het mij om gaat is dat ik mij echt aan afspraken wil houden, alleen op dit moment niet weet aan welke.

ps: ik denk dat mijn verhaal wat warrig overkomt, maar ik ben echt wanhopig.
WimWest

Leeftijd: 125

BerichtGeplaatst: ma 29 mrt 2010 17:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb het idee dat de eigenaar van het geld in een persoonlijk gesprek welwillend is door in eerste instantie af te spreken om het geld om te zetten in een lening en in gedeelten af te lossen.
Ik zou een poging wagen en in een persoonlijk gesprek jouw probleem bespreken met daaraan een voorstel gekoppeld. Als hij dan mondeling akkoord is, bedank hem dan vriendelijk en kom dan pas met een schriftelijke overeenkomst om het zojuist gevoerde gesprek officieel te bevestigen. In principe heeft u alleen maar te maken met de eigenaar van de geldsom en niet met zijn familie.
na-iefje

BerichtGeplaatst: di 30 mrt 2010 8:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste Wim,

Dank voor je antwoord. Ik heb gisteren contact gehad met het juridische loket en een afspraak gemaakt om te bekijken of een gesprek met een mediator een optie is.
cvb

Leeftijd: 72
Sterrenbeeld: Boogschutter

BerichtGeplaatst: do 01 apr 2010 14:08    Onderwerp: Re: Beschuldigd van verduistering Reageer met quote Naar onder Naar boven

StevenK schreef:
Zo op het eerste gezicht lijkt mij de kwalificatie 'verduistering' niet onjuist, ongeacht uw goede bedoelingen het geld terug te betalen, nu u kennelijk niet bij machte bent het geld daadwerkelijk terug te betalen.
Althans niet meteen, maar misschien wel op langere termijn, zoals (in eerste instantie) afgesproken met X.
Ik zou een terugbetalingsplan maken en daarmee naar X toestappen; hoe hij daar op zal reageren is onbekend.
In geval van bedreigingen aan de telefoon, zou ik de mensen (lekker) laten uitrazen en er later persoonlijk naar toe stappen om het plan te vertellen; dan kan de wereld er plotseling heel anders uitzien.

Ik zie die 'juridische stappen' niet zo 1,2,3; immers: geld voor een tijdje laten beheren door een (met alle respect) vrouwtje van 35, dat zomaar met een paar kinderen op straat kan komen?? daar zal een beetje Officier van Justitie toch wel méér van willen weten.
Je mag er zeker 4 weken over doen, om die te beantwoorden
Althans ikzelf beschouw die brief als nogal onbekookt; zou, althans zelf, zo'n brief nooit schriftelijk beantwoorden, maar wel heel goed bewaren; heb zelf ook wel eens zo'n soort brief van familie mogen ontvagen, waar ze later echt heel veel spijt van kregen; immers, hoe uit te leggen, als de familie ze weer op een rijtje heeft??

Ben natuurlijk de mooie afloop van het verhaal van de oma van de kinderen van de vriendin van claudia2 nog niet vergeten.

TIP: Ga een week of 3 na ontvangst nog eens met die brief bij X langs.
Maak daarvóór een afspraak en vraag of hij tevoren b.v. deze website met de ervaringen van een ander met 'juridische stappen' bekijkt.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds