|
Auteur |
Bericht |
dof
Leeftijd: 39 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UA
|
Geplaatst: di 23 mrt 2010 16:39 Onderwerp: Onrechtmatige afschrijving; weigering terug te betalen |
|
|
Hallo,
Ik heb ooit een keer incassotoestemming gegeven voor afboekingen van kosten van mijn rekening. Nu is daar 2 weken geleden gebruik van gemaakt, zonder dat deze kosten bij mij hoorde uit te komen. Ik ging in eerste instantie uit van een fout. Ik belde het bedrijf op en vroeg of ze het terug wilde boeken. Maar dit weigerden ze, ze konden echter ook geen verklaring geven waarom ze het hadden afgeboekt. Het was meer het principe dat ze geen geld teruggaven:|
Nu is het bedrag niet groot genoeg om er een civiele procedure voor te beginnen en natuurlijk heb ik de incasso laten blokkeren. Maar nu vroeg ik mij af of ik nog aangifte kan doen bij de politie en dan vooral wat voor aangifte. |
|
|
|
 |
maartjedevries
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HZu
|
Geplaatst: di 23 mrt 2010 16:54 Onderwerp: |
|
|
Voor je naar de politie gaat zou je misschien ook je bank in kunnen schakelen. Bij een automatische incasso kunnen ze weliswaar niet altijd storneren maar veel banken zijn wel bereid om te bemiddelen. Dat zou je een gang naar de politie en een hoop gedoe kunnen besparen. |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: di 23 mrt 2010 18:56 Onderwerp: Re: Onrechtmatige afschrijving; weigering terug te betalen |
|
|
dof schreef: | Hallo,
Ik heb ooit een keer incassotoestemming gegeven voor afboekingen van kosten van mijn rekening. Nu is daar 2 weken geleden gebruik van gemaakt, zonder dat deze kosten bij mij hoorde uit te komen. Ik ging in eerste instantie uit van een fout. Ik belde het bedrijf op en vroeg of ze het terug wilde boeken. Maar dit weigerden ze, ze konden echter ook geen verklaring geven waarom ze het hadden afgeboekt. Het was meer het principe dat ze geen geld teruggaven:|
Nu is het bedrag niet groot genoeg om er een civiele procedure voor te beginnen en natuurlijk heb ik de incasso laten blokkeren. Maar nu vroeg ik mij af of ik nog aangifte kan doen bij de politie en dan vooral wat voor aangifte. |
Het bedrag is altijd groot genoeg voor een civiele procedure. |
|
|
|
 |
WimWest
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 24 mrt 2010 8:11 Onderwerp: |
|
|
Een automatische incasso kan ALTIJD gestorneerd worden met uitzondering van loterijen. Gewoon de bank opdracht geven te storneren en tevens te blokkeren. Postbank dezelfde dag nog geregeld, overige banken enkele dagen, echter wel met de valutadatum van de afschrijving. |
|
|
|
 |
dof
|
Geplaatst: wo 24 mrt 2010 8:59 Onderwerp: |
|
|
maartjedevries schreef: | Voor je naar de politie gaat zou je misschien ook je bank in kunnen schakelen. Bij een automatische incasso kunnen ze weliswaar niet altijd storneren maar veel banken zijn wel bereid om te bemiddelen. Dat zou je een gang naar de politie en een hoop gedoe kunnen besparen. |
Het probleem is dat de bank dat andere partij juist is. Storneren kan ook niet. |
|
|
|
 |
dof
|
Geplaatst: wo 24 mrt 2010 9:00 Onderwerp: Re: Onrechtmatige afschrijving; weigering terug te betalen |
|
|
StevenK schreef: | dof schreef: | Hallo,
Het bedrag is altijd groot genoeg voor een civiele procedure. |
Maar mijn vraag is of ik een strafrechtelijke procedure kan laten starten |
|
|
|
 |
cvb
Leeftijd: 72 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 24 mrt 2010 9:10 Onderwerp: Re: Onrechtmatige afschrijving; weigering terug te betalen |
|
|
dof schreef: | zonder dat deze kosten bij mij hoorde uit te komen. | Je maakt me nieuwsgierig. |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: wo 24 mrt 2010 9:33 Onderwerp: Re: Onrechtmatige afschrijving; weigering terug te betalen |
|
|
dof schreef: |
Maar mijn vraag is of ik een strafrechtelijke procedure kan laten starten |
Nee, het strafrecht laat zich lastig gebruiken voor civiele doelen. |
|
|
|
 |
Laurens02
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN Studieomgeving (MA): RUN Berichten: 467
|
Geplaatst: wo 24 mrt 2010 16:08 Onderwerp: |
|
|
Dat neemt niet weg dat je wellicht aangifte kunt doen voor een ander doel dan je civiele, maar ik denk dat de gegevens die we nu hebben gezien daarvoor onvoldoende info geven.
Als iemand mij besteelt en het niet wil teruggeven, kan ik zowel een civiele als een strafrechtelijke procedure in gang zetten; het civiele karakter van mijn kernbelang staat niet in de weg aan het feit dat er een strafbaar feit is gepleegd.
Hier moet dus duidelijk worden of er sprake is van een strafbaar feit. Dof, wat is er gebeurd? Wil je het met ons delen?  _________________ È meglio una mano dal giudice, che un abbraccio dall'avvocato. |
|
|
|
 |
dof
|
Geplaatst: wo 24 mrt 2010 16:55 Onderwerp: |
|
|
Ik heb bij het openen van mijn rekening een dienst kado gekregen. Deze is voor 2 jaar gratis, dit ontkent de bank ook niet. Deze dienst kost normaal 7 euro per maand. Nu is er voor deze dienst vorige week 14 euro afgeboekt( 2 maandelijks). De bank heeft inmiddels de fout aangepast zodat het de komende maanden niet nogmaals gebeurd. De 14 euro willen ze alleen niet terugboeken. Kan ik aangifte doen van diefstal danwel verduistering? |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
|
Geplaatst: wo 24 mrt 2010 18:18 Onderwerp: |
|
|
dof schreef: | Ik heb bij het openen van mijn rekening een dienst kado gekregen. Deze is voor 2 jaar gratis, dit ontkent de bank ook niet. Deze dienst kost normaal 7 euro per maand. Nu is er voor deze dienst vorige week 14 euro afgeboekt( 2 maandelijks). De bank heeft inmiddels de fout aangepast zodat het de komende maanden niet nogmaals gebeurd. De 14 euro willen ze alleen niet terugboeken. Kan ik aangifte doen van diefstal danwel verduistering? |
Nee, dit is een typisch civiele kwestie: wanprestatie. |
|
|
|
 |
dof
|
Geplaatst: wo 24 mrt 2010 23:34 Onderwerp: |
|
|
StevenK schreef: | dof schreef: | Ik heb bij het openen van mijn rekening een dienst kado gekregen. Deze is voor 2 jaar gratis, dit ontkent de bank ook niet. Deze dienst kost normaal 7 euro per maand. Nu is er voor deze dienst vorige week 14 euro afgeboekt( 2 maandelijks). De bank heeft inmiddels de fout aangepast zodat het de komende maanden niet nogmaals gebeurd. De 14 euro willen ze alleen niet terugboeken. Kan ik aangifte doen van diefstal danwel verduistering? |
Nee, dit is een typisch civiele kwestie: wanprestatie. |
De prestatie is gewoon aan beide kanten geleverd. De bank heeft gewoon 14 euro afgeboekt. Ik kom toch ook niet onder diefstal uit, als ik toevallig bij iemand met wie ik een ander contract heb z'n telefoon steel onder het mom van wanprestatie. |
|
|
|
 |
Arnoud Engelfriet
Leeftijd: 50 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1385
|
Geplaatst: do 25 mrt 2010 9:01 Onderwerp: |
|
|
dof schreef: | De prestatie is gewoon aan beide kanten geleverd. De bank heeft gewoon 14 euro afgeboekt. Ik kom toch ook niet onder diefstal uit, als ik toevallig bij iemand met wie ik een ander contract heb z'n telefoon steel onder het mom van wanprestatie. |
Waar het om gaat, is of de partij die het geld afboekte, wist dat dat niet mocht.
De bank dacht dat ze 7 euro mochten afboeken omdat die dienst dat kostte. Men heeft over het hoofd gezien dat je de dienst gratis had gekregen. Dat is heel wat anders dan opzettelijk "haha we pikken eens 14 euro van die jongen".
Als jij mij een pen leent om ergens een handtekening op te zetten, en ik stop die uit automatisme in mijn zak achteraf, dan is dat ook geen verduistering want ik wil die pen helemaal niet houden. Dat is een vergissing, en als ik hem maar teruggeef zodra ik het merk, is er niets aan de hand. _________________ ICT-jurist, blogger en octrooigemachtigde ~ Partner bij ICTRecht.nl ~ Beheerder www.iusmentis.com |
|
|
|
 |
dof
|
Geplaatst: do 25 mrt 2010 9:20 Onderwerp: |
|
|
Arnoud Engelfriet schreef: | dof schreef: | De prestatie is gewoon aan beide kanten geleverd. De bank heeft gewoon 14 euro afgeboekt. Ik kom toch ook niet onder diefstal uit, als ik toevallig bij iemand met wie ik een ander contract heb z'n telefoon steel onder het mom van wanprestatie. |
Waar het om gaat, is of de partij die het geld afboekte, wist dat dat niet mocht.
De bank dacht dat ze 7 euro mochten afboeken omdat die dienst dat kostte. Men heeft over het hoofd gezien dat je de dienst gratis had gekregen. Dat is heel wat anders dan opzettelijk "haha we pikken eens 14 euro van die jongen".
Als jij mij een pen leent om ergens een handtekening op te zetten, en ik stop die uit automatisme in mijn zak achteraf, dan is dat ook geen verduistering want ik wil die pen helemaal niet houden. Dat is een vergissing, en als ik hem maar teruggeef zodra ik het merk, is er niets aan de hand. |
En op het moment dat je hem niet teruggeeft, ondanks dat daar dringend om wordt verzocht? Dan wil je het klaarblijkelijk toch houden |
|
|
|
 |
Monique1967
Leeftijd: 57 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 10
|
Geplaatst: do 25 mrt 2010 14:08 Onderwerp: |
|
|
was die "2-jaar gratis" wellicht afgelopen en werd je volgens de bank geacht op te zeggen? (wat ieder normaal mens uiteraard vergeet ) |
|
|
|
 |
|