Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu zo 24 aug 2025 0:16
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Erfafscheiding
Moderators: Michèle, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Alma Mater

Leeftijd: 72
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvT

BerichtGeplaatst: di 16 mrt 2010 0:02    Onderwerp: Erfafscheiding Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb een dwangsom opgelegd gekregen van 10.000 euro wegens het in stand laten van een erfafscheiding hoger dan 1 meter achter de 1 meter voorgevel rooilijn.

Ik ga in beroep tegen het besluit omdat ik een erfophoging heb voor de 1 meter achter de voorgevel rooilijn die niet hoger is dan 1 meter en volgens mij vergunning vrij. (Geen monument of beschermd dorpsgezicht en niet hoger dan 1 meter.) http://www.vrom.nl/bouwvergunningen_online

De dwangsommen zijn inmiddels verbeurd.

De deurwaarder heeft mijn onroerende zaak ook in executoriaal beslag genomen omdat ik niet aan de dwangsom kon voldoen.

Ik heb een vraag: Kan en mag BenW incidenteel handhavend optreden tegen het in stand laten van een bouwwerk gebouwd zonder bouwvergunning of moet de gemeente dan ook handhaven bij alle (erfafscheidingen) bouwwerken die zonder bouwvergunning zijn gebouwd?
bona fides

Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: di 16 mrt 2010 0:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het lijkt me verstandig om niet blind te vertrouwen op het gelijkheidsbeginsel. Er is bijna altijd wel een verschil te vinden en daarnaast mag een gemeente in principe ook puur random te werk gaan bij het handhaven. Net zoals bij een alcoholcontrole niet iedere auto hoeft te worden gecontroleerd. Om op het gelijkheidsbeginsel te winnen zou je moeten bewijzen dat jouw situatie in geen enkel relevant opzicht verschilt van de situatie van anderen én dat de gemeente er jou heeft uitgepikt om specifiek jou een hak te zetten. Het gelijkheidsbeginsel is zeker niet een gok om 10.000 euro op in te zetten.

Hopelijk heb je inhoudelijk een punt, en hopelijk heb je tijdig bezwaar aangetekend tegen het besluit om een last onder dwangsom op te leggen.

Leeftijd: 72
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvT

BerichtGeplaatst: di 16 mrt 2010 9:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja dat heb ik ook gezien. Ieder nadeel heeft zijn voordeel.

Zou dat de reden zijn waarom steeds meer politici het voor gezien houden.

Er worden allerlei wetten, maatregelen en nota's gemaakt maar in de praktijk werkt het niet.

Ik heb tijdig bezwaar aangetekend. Het is te hopen dat de "waarheid" inhoudelijk genoeg is.

Dank voor uw reactie.
cia76

cia76

Leeftijd: 89
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: di 16 mrt 2010 19:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als de dwangsommen nu al verbeurd zijn en als er ook al is geprobeerd die dwangsommen te innen, ga ik ervan uit dat het besluit al enige tijd geleden is genomen. Je had naast bezwaar of naast beroep eveneens een voorlopige voorziening aan kunnen vragen waarin je vraagt tot schorsing van het besluit totdat het geschil is beslecht. Maar ja je kunt niet terug in de tijd. Weet je wanneer de zaak dient? Wellicht kun je overwegen om alsnog een voorlopgie voorziening aan te vragen zodat je sneller duidelijkheid krijgt ofwel zodat je even met rust wordt gelaten totdat uitspraak in deze zaak is gedaan.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Nico1979

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Boogschutter

BerichtGeplaatst: di 16 mrt 2010 23:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als de begunstigingstermijn reeds verstreken is en de dwangsom reeds is verbeurd, ben je die 10.000 euro kwijt, tenzij je in bezwaar alsnog in het gelijk wordt gesteld. Heb je al een invorderingsbesluit ontvangen?

Je weet zeker dat die erfafscheiding niet hoger is dan 1,00 meter? Zo ja, hoe kan het dan dat de gemeente kennelijk een andere mening is toegedaan?
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: wo 17 mrt 2010 1:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ah, ik wat beter moeten kijken naar waar het geschil precies in zit. De gemeente is van mening dat de erfafscheiding hoger is dan 1 meter en heeft gelast om aan die onrechtmatige situatie een einde te maken. TS is van mening dat de erfscheiding niet hoger dan 1 meter is en ook niet is geweest.

Als TS gelijk heeft, was het besluit om de dwangsom op te leggen niet juist (want er was geen aanleiding toe), maar misschien nog belangrijker, dan heeft TS ook voldaan aan de last. Dan is er dus geen dwangsom verbeurd.

TS kan, als zij gelijk heeft, dus ook onder betaling van de dwangsom uitkomen via bezwaar en beroep tegen de beschikking tot invordering.

Mocht TS al bezwaar hebben aangetekend tegen het besluit tot oplegging van de last onder dwangsom (waar het op lijkt), lijkt een apart bezwaar tegen het invorderingsbesluit niet nodig (art. 5:39 lid 1 Awb), al vraag ik me wel af in welk stadium en binnen welke termijn de invorderingsbeschikking dan door de belanghebbende moet en kan worden betwist. (Interessant artikel, dat art. 5:39 Awb.)

Leeftijd: 49
Sterrenbeeld: Maagd

BerichtGeplaatst: wo 17 mrt 2010 10:45    Onderwerp: Re: Erfafscheiding Reageer met quote Naar onder Naar boven

Alma Mater schreef:
Ik heb een dwangsom opgelegd gekregen van 10.000 euro wegens het in stand laten van een erfafscheiding hoger dan 1 meter achter de 1 meter voorgevel rooilijn.

Ik ga in beroep tegen het besluit omdat ik een erfophoging heb voor de 1 meter achter de voorgevel rooilijn die niet hoger is dan 1 meter en volgens mij vergunning vrij. (Geen monument of beschermd dorpsgezicht en niet hoger dan 1 meter.) http://www.vrom.nl/bouwvergunningen_online

Ik heb een vraag: Kan en mag BenW incidenteel handhavend optreden tegen het in stand laten van een bouwwerk gebouwd zonder bouwvergunning of moet de gemeente dan ook handhaven bij alle (erfafscheidingen) bouwwerken die zonder bouwvergunning zijn gebouwd?

Wanneer je perceel (kunstmatig) opgehoogd in dan telt ook de ophoging mee wanneer de hoogte van de erfafscheiding wordt berekend. In het 'besluit bouwvergunningsvrije- en licht-bouwvergunningplichtige bouwwerken'(het BBLB) wordt aangegeven dat gemeten moet worden vanuit het aansluitend terrein. U dient te meten vanuit de hoogte van het terrein op de plaats waar de erfafscheiding staat, kortom de buren. Misschien ligt daar het probleem?

Verder zal het gelijkheidsbeginsel u niet helpen. De rechter accepteert dat de gemeente niet alles kan weten en niet alles tegelijk kan aanpakken. De gemeente zal zich dus verweren met het argument dat ze alles wil aanpakken maar dat dat vanwege de capaciteit niet mogelijk is. De rechter zal dit verweer accepteren tenzij u kunt aantonen dat er in identieke gevallen een besluit is genomen om van handhaving af te zien. Zoals al eerder in deze thread is aangegeven, is dit bijna onmogelijk.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds