Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu vr 15 aug 2025 15:44
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Tot hoever mogen buren procederen tegen verleende ontheffing
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Anne78

Leeftijd: 47
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: di 02 mrt 2010 20:42    Onderwerp: Tot hoever mogen buren procederen tegen verleende ontheffing Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo allemaal,

Ik heb een brandende vraag.

Na afgelopen jaar super blij te zijn gemaakt met een verleende bouwvergunning, werden we door een bezwaarschrift van de buren weer met beide benen op de grond gezet toen bleek dat hun advocaat ergens een procedurefout had gevonden. In overleg met de gemeente hebben wij onze bouwvergunning vervolgens ingeleverd en zouden ze een ontheffingsprocedure opstarten. Deze ligt nu ter inzage.

De buren hebben ons echter te kennen gegeven dat ze er alles aan gaan doen om de bouw zo lang mogelijk tegen te houden. Ik heb het wetboek er op nageslagen en daarin staat niets waarmee onze bouwplannen voor hun een legitieme overlast zou kunnen zijn.

Tot hoe lang mogen zij juridisch gezien gaan procederen, waar houdt het een keer op en wat zijn eigenlijk onze rechten hierin? Wij zitten in een heel klein bouwval, hebben al een hoop kosten gemaakt (architect etc) en we hebben ook toekomstplannen zoals een kinderwens.

Heeft het voor ons zin om rechtsbijstand in te schakelen?

Wie zou mij hierover kunnen adviseren?

Alvast heel erg bedankt voor jullie tijd!

Gr Anne
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: di 02 mrt 2010 22:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als de wet aan de buren een rechtsmiddel toekent, mogen de buren daar gebruik van maken. Daar is het rechtsmiddel uiteindelijk voor bedoeld. Alleen in extreme absoluut kansloze gevallen kan dit tot misbruik van procesrecht leiden. In zo'n geval zou de vergunninghouder daar echter weinig last van hebben, omdat er immers geen kans bestaat dat de procedure tot succes zal leiden.

Hoe ik dat "in overleg inleveren" moet begrijpen weet ik niet goed. Normaal gesproken blijft een verleende vergunning geldig totdat hij in een bezwaar- of beroepsprocedure is herroepen. Zolang je een vergunning hebt kun je bouwen, maar dat is geheel op eigen risico: wordt de vergunning later herroepen, dan moet je voor eigen rekening het bouwwerk weer afbreken. Dus niet bouwen zolang je niet zeker weet dat je in je recht staat. (En zolang je dat niet zeker weet is het alleszins redelijk dat de buren zich op het standpunt stellen dat de vergunning niet mag worden verleend. Uiteindelijk worden ook jullie geacht op de hoogte te zijn van de regels op het moment dat je ergens in investeert.)

Leeftijd: 47
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: di 02 mrt 2010 22:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoi Bona Fides,

Bedankt voor je snelle reactie. Om hier nog even dieper op in te gaan:
Wij hadden de garage voor de voorgevel getekend, we hadden een schriftelijke toezegging van de wethouder dat dit toegestaan zou worden gezien ons complexe perseel. Uiteindelijk bleek dit niet legitiem omdat hij niet de gebruikelijke procedures hiervoor gevolgd had. Hiervan waren wij niet op de hoogte, maar werd dus aangekaard door de advocaat van de buren.
De gemeente gaf ons aan dat bij bezwaar de bouvergunning opnieuw beoordeeld zou worden door een onafhankelijke commissie en dat dit hierdoor 0% kans van slagen had. Wij hebben toen in overleg met de gemeente besloten de vergunning in te leveren en een ontheffingsprocedure op de starten voor de garage.
Ik ben erg bang dat de buren na het indienen van hun zienswijze in hoger beroep zullen gaan als de rechter ze geen gelijk geeft. Dan zijn we dus weer een jaar verder. Dit speelt nu al ruim 2 jaar...
Daarom vraag ik me af tot hoe lang/ver zij hierover door mogen procederen.. en of ons belang hierin ook telt..
BartL

Leeftijd: 49
Sterrenbeeld: Maagd

BerichtGeplaatst: wo 03 mrt 2010 10:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Anne78 schreef:
Hoi Bona Fides,

Bedankt voor je snelle reactie. Om hier nog even dieper op in te gaan:
Wij hadden de garage voor de voorgevel getekend, we hadden een schriftelijke toezegging van de wethouder dat dit toegestaan zou worden gezien ons complexe perseel. Uiteindelijk bleek dit niet legitiem omdat hij niet de gebruikelijke procedures hiervoor gevolgd had. Hiervan waren wij niet op de hoogte, maar werd dus aangekaard door de advocaat van de buren.
De gemeente gaf ons aan dat bij bezwaar de bouvergunning opnieuw beoordeeld zou worden door een onafhankelijke commissie en dat dit hierdoor 0% kans van slagen had. Wij hebben toen in overleg met de gemeente besloten de vergunning in te leveren en een ontheffingsprocedure op de starten voor de garage.
Ik ben erg bang dat de buren na het indienen van hun zienswijze in hoger beroep zullen gaan als de rechter ze geen gelijk geeft. Dan zijn we dus weer een jaar verder. Dit speelt nu al ruim 2 jaar...
Daarom vraag ik me af tot hoe lang/ver zij hierover door mogen procederen.. en of ons belang hierin ook telt..

Jullie relevante belangen worden vollidig meegenomen tijdens de rechtsbeschermingsprocedures maar pas op dat moment. Het staat je buren volledig vrij om van hun recht gebruik te maken om bestuursbesluiten te laten toetsen in bezwaar en door de rechter. Het belang daarvan lijkt me duidelijk gelet op de actie van deze wethouder.

Afhankelijk van de procedure die is gekozen is er een bezwaarmogelijkheid en twee opeenvolgende toetsingsmomenten door de rechter. Om deze volledig te doorlopen is ongeveer twee jaar nodig.

Je kunt dit versnellen door of op eigen risico te bouwen. Bona Fides heeft hier het gevaar van uitgelegd. Je kunt ook een voorlopige voorziening uitlokken bij de rechter door te zeggen dat je niet wilt wachten met bouwen totdat er een uitspraak is. Dit kan tijd winnen. Vraag bij de gemeente details maar na. Het komt er in essentie op neer dat je je buren dwingt om de rechter te vragen de bouwvergunning te schorsen. Bij de beoordeling van dit verzoek wil de rechter regelmatig al een finaal oordeel geven. Dit proces herhaalt zich dan in hoger beroep.

Mijn advies zou overigens niet zijn om op eigen risico te bouwen. De capriolen van de wethouder geven mij niet het vertrouwen dat je niets te vrezen hebt van je buren. Sterker nog, je buren zullen door zijn onrechtmatige actie alleen maar sterker staan in hun overtuiging dat jullie bouwevergunning onterecht is verleend. Maar goed, dat is mijn mening, meer niet.

Mocht je al een rechtsbijstandverzekeringhebben dan zou ik die zeker inschakelen. Nu nog een verzekering afsluiten is te laat omdat het conflict er al ligt. De verzekering zal dit niet dekken. Een advocaat heb je nu naar mijn mening nog niet nodig. Laat eerst de gemeente haar werk maar doen.
cia76

cia76

Leeftijd: 89
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: wo 03 mrt 2010 20:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Maar bouwen op eigen risico mag alleen als er een vergunning is verleend. Nu nog een ontheffingsprocedure moet worden doorlopen is hier geen sprake van en mag er niet worden gebouwd, ook niet op eigen risico. Voorts geldt voor ontheffing dat de openbare voorbereidingsprocedure van toepassing is zodat het gestelde over bezwaar en beroep niet geheel juist is.
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: wo 03 mrt 2010 20:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De vergunning is ook verleend, maar "ingeleverd". Wat de status is van een "ingeleverde" vergunning is mij niet duidelijk.

Maar goed, in het algemeen geldt dat je met een vergunning mag bouwen, zodat je je in zo'n situatie in principe niets hoeft aan te trekken van nog lopende maar kansloze procedures die alleen zijn aangespannen om te rekken. Zodra het gaat om niet-kansloze procedures zou het duidelijk moeten zijn dat het de buren niet kan worden verboden om te procederen. Dat is gewoon hun goed recht.

cia76

Leeftijd: 89
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: wo 03 mrt 2010 23:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
De vergunning is ook verleend, maar "ingeleverd". Wat de status is van een "ingeleverde" vergunning is mij niet duidelijk.
Ik ga ervan uit dat "ingeleverd" spreektaal is van TS voor een vergunning die is ingetrokken (of herroepen zo je wilt) na overleg. Als dit anders is mag TS het zeggen.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds