Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Energiekosten
Boetes CJIB ni...
na-risico verz...
Arno van Kesse...
Koopovereenkom...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu vr 02 jan 2026 20:32
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

ontslagen met jaarcontract
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
laura0404

Leeftijd: 45
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: za 27 feb 2010 18:46    Onderwerp: ontslagen met jaarcontract Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo,

Ik heb een vraag, ben gisteren ontslagen door mijn werkgever. Ik zag het al een tijdje aankomen. ik werk sinds vier maanden voor dit bedrijf en vanaf week 1 wordt er gedreigd dat er mensen uitgaan. Ik kon het vrij snel niet goed vinden met mijn manager. Dit heb ik regelmatig aangegeven bij de manager erboven. Hij wilde mij niet overplaatsen. Vanaf dat moment zijn er elke week dreigementen geuit dat ze de stekker eruit zouden halen. ik moest mij maar kwetsbaarder opstellen. En onder druk heb ik helaas twee keer een e-mail verstuurd met mijn excuses. In december heb ik een functioneringsgesprek gehad en die was positief en niets van dit is in het gesprek terug te vinden.

Afgelopen week had ik mijn manager aan de lijn en die werd uit het niets boos en hing de telefoon op. Vervolgens heb ik mij ziek gemeld en een dag later een gesprek gekregen. Waarop hij dreigde dat ik mij moest beter melden. De vrijdag erop heb ik ontslag gekregen en nu hebben ze een beeindigingsovereenkomst gestuurd waarbij ze mijn salaris willen betalen tot mei en een soort eigen dossier met allemaal zogenaamde gesprekjes, die of niet gevoerd zijn, of totaal opgeklopt. Er zijn nooit officiele gesprekken gevoerd met personeelszaken erbij en er is van geen enkel gesprek een verslag gemaakt die ik heb ondertekend.

Ik wil het nu gaan aanvechten aangezien ik een jaarcontract heb en weet dat het bedrijf veel mensen ontslaat, vorige maand is een andere collega van mij ook al ontslagen en er staan er nog een paar op de nominatie.

Maak ik nu goede kans?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
WimWest

Leeftijd: 126
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: za 27 feb 2010 20:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja, u maakt zeker een goede kans daar er een arbeidsovereenkomst is voor bepaalde tijd en deze zal volledig betaald moeten worden, waarna de overeenkomst van rechtswege wordt beeindigd.
laura0404

BerichtGeplaatst: za 27 feb 2010 21:40    Onderwerp: ontslagen met jaarcontract Reageer met quote Naar onder Naar boven

bedankt voor je reactie, dan nog een vraag, ze geven aan dat ik voor 5 maar moet reageren op hun voorstel, als ik dat voorstel afwijs of niet reageer dan vervalt het voorstel. Wat betekent dat, dat ik dan echt een rechtzaak krijg, of kan dit ook onderling afgewikkeld worden via een advocaat of juridisch adviseur?

En wat is echt rechtsgeldig bewijs? aangezien ze geen enkel gesprek hebben wat is op papier is vastgelegd en ondertekend is, de verslagen zijn vorige week snel in elkaar geknutseld...
laura0404

BerichtGeplaatst: za 27 feb 2010 21:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

En is het mogelijk om het in geld uit te laten keren, zodat ik wel eerder een andere baan kan zoeken. Of mag je een andere baan aannemen als je arbeidsvrij gesteld bent en je contract nog loopt tot november?
WimWest

BerichtGeplaatst: zo 28 feb 2010 11:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De enige juiste reactie is om de beschuldigingen af te wijzen, de verklaringen als ongezien en niet ondertekend noch onderbouwd te verklaren en je beschikbaar te stellen voor de bedongen arbeid gedurende de periode volgens de overeengekomen arbeidsovereenkomst. Uiteraard bij arbeidsgeschiktheid en niet nu tijdens arbeidsongeschiktheid. Bij tussentijdse beeindiging is de werkgever schadeplichtig voor de rest van de overeengekomen periode.
De WG hoeft het bedrag niet ineens te voldoen en mag je gewoon door laten werken en betalen tot einde overeenkomst,tenzij de overeenkomst wordt ontbonden door de kantonrechter en er sprake is van een schadevergoeding ineens.
Alleen als de WG je vrijstelt van de verplichting aan de bedongen arbeid (schriftelijk)te voldoen dan mag je elders gaan werken of op het moment dat de KR de overeenkomst heeft ontbonden.
laura0404

BerichtGeplaatst: zo 28 feb 2010 12:18    Onderwerp: ontslagen met jaarcontract Reageer met quote Naar onder Naar boven

Maar ze hebben een vaststellingsovereenkomst gestuurd waarop ik moet reageren uiterlijk 5 maart. Daarin staat dat ik per 26 februari vrijgesteld ben van werk. Is het dan nog steeds noodzakelijk om een brief te sturen dat ik beschikbaar ben voor werk? Ook als ik niet op dit voorstel in wil gaan?

Sorry voor de hoeveelheid aan vragen, maar als ik wel een brief moet sturen dan doe ik dit vandaag nog voor de zekerheid!
WimWest

BerichtGeplaatst: zo 28 feb 2010 17:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Uiteraard moet er gereageerd worden, anders is er een akkoord over de beeindiging. Er is nu sprake van arbeidsongeschiktheid (ziekmelding) dus dan ook aangeven dat er voldaan moet worden aan de richtlijnen Wet Verbetering Poortwachter en wacht op een eerste oproep van de bedrijfsarts. Als je nu akkoord gaat met de beeindiging dan heb je ook geen recht op WW maar op Zw en deze uitkeringsinstantie claimt dan weer dat de werkgever gedurende twee jaar verantwoordelijk is voor loonbetaling. Uiteraard zal de werkgever de arbeidsovereenkomst na een jaar laten beeindigen, maar dit zal zeker niet zo maar gaan.
Ook als de arbeidsongeschiktheid is ontstaan door een conflictsituatie zal de Wg de richtlijnen WvP moeten volgen. Bovendien kan een werknemer niet tijdens ziekte worden ontslagen en kan de werkgever niet eisen dat u zich beter meldt. Alleen een bedrijfsarts kan u wel arbeidsgeschuikt verklaren en dan dient u zicht weer beschikbaar te stellen voor de bedongen arbeid.

N.B. de mailversie is niet rechtsgeldig en zou gezien kunnen worden als een vorm van een voorovereenkomst (zie eerdere posts BF) en de uiteindelijk door beide partijen schriftelijke ondertekende overeenkomst is rechtsgeldig.
laura0404

BerichtGeplaatst: zo 28 feb 2010 18:18    Onderwerp: ontslagen met jaarcontract help! Reageer met quote Naar onder Naar boven

nog even voor de duidelijkheid, ik ben de 26ste onder druk weer beter gemeld, dus er is geen sprake meer van ziekmelding.

Dus de vaststellingsovereenkomst loopt tot 5 maart. En tot die tijd ben ik dus vrijgesteld van werkzaamheden. Ze hebben in de overeenkomst laten zetten dat als ik er niet op regaeer hij vervalt.
Dus vandaar mijn vraag.

In ieder geval duidelijk dat alleen de schriftelijke variant telt, ik ga het wel voorleggen aan een advocaat. ik ben nu eigenlijk voor 99% zeker dat ik in mijn recht sta!
nealz

Leeftijd: 38
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): HvU

BerichtGeplaatst: ma 01 mrt 2010 17:28    Onderwerp: Re: ontslagen met jaarcontract help! Reageer met quote Naar onder Naar boven

laura0404 schreef:
nog even voor de duidelijkheid, ik ben de 26ste onder druk weer beter gemeld, dus er is geen sprake meer van ziekmelding.

Dus de vaststellingsovereenkomst loopt tot 5 maart. En tot die tijd ben ik dus vrijgesteld van werkzaamheden. Ze hebben in de overeenkomst laten zetten dat als ik er niet op regaeer hij vervalt.
Dus vandaar mijn vraag.

In ieder geval duidelijk dat alleen de schriftelijke variant telt, ik ga het wel voorleggen aan een advocaat. ik ben nu eigenlijk voor 99% zeker dat ik in mijn recht sta!

Als jij niet reageert op de vaststellingsovk blijft de arbeidsovk gewoon in stand. Gevolg is dat jij verplicht bent om beschikbaar te zijn om arbeid te aanvaarden en de werkgever verplicht is om arbeid aan te bieden en salaris door te betalen.

De wg kan jou alleen ontslaan met behulp van een ontslagtoestemming van het UWV of via een ontbindingsverzoek bij de kantonrechter.
laura0404

BerichtGeplaatst: ma 01 mrt 2010 18:08    Onderwerp: ontslagen met jaarcontract Reageer met quote Naar onder Naar boven

thanx voor de info, het lijkt erop dat mijn werkgever aan het blufpokeren is. Zo moest ik vandaag al de auto inleveren. Ik heb een advocaat in de arm genomen en daar heb ik woensdag een gesprek mee. Hij gaf aan de auto gewoon te houden, in principe heb ik daar recht op, zolang ik nog niet ontslagen ben. Ook staat er in de overeenkomst daar ik nergens meer recht op heb als ik er niet op in ga... maar dit lijkt mij ook heel bijzonder.

Het kost in ieder geval erg veel energie en had het liever anders gezien. Vervelende is ook nog dat ik langzaam het gevoel krijg dat dege die mij geplaatst heeft bij dit bedrijf ( is gegaan via een tussenbureau) het allemaal niet zo serieus neemt, ik ben namelijk al de zoveelste ...
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds