|
Auteur |
Bericht |
Anoniem1
Leeftijd: 39 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HvA
|
Geplaatst: zo 28 feb 2010 16:05 Onderwerp: Nokia komt met gratis navigatiesoftware |
|
|
Afgelopen week bracht een docent dit ter sprake. Hij voegde daaraan toe dat hij van mening is dat dit broodroof is tov TomTom.
Wat is jouw (onderbouwde) mening hierover? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: zo 28 feb 2010 16:16 Onderwerp: |
|
|
Mijn mening is dat TomTom een twijfelachtig en eenzijdig businessmodel heeft. Maar misschien heb ik ongelijk en lukt het TomTom om zich voldoende te onderscheiden van dit soort concurrentie.
Hoe dan ook zie ik geen enkele reden om een bedrijf als TomTom te beschermen tegen deze concurrentie van Nokia. Misschien gaat TomTom eraan onderdoor, maar dit komt niet doordat Nokia een machtspositie misbruikt, of iets dergelijks. Het functioneren van de markt komt niet in gevaar, en daar draait het om. Het lot van individuele marktspelers is niet interessant vanuit het oogpunt van marktwerking.
Gaat het om een docent mededingingsrecht? _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Arnoud Engelfriet
Leeftijd: 50 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1385
|
Geplaatst: zo 28 feb 2010 17:22 Onderwerp: |
|
|
De situatie van Nav4All is misschien interessanter. Daar weigert Nokia-dochter Navteq een licentie voor haar kaarten te geven aan Nav4All (bron) waardoor diens met Nokia concurrerend product nu moet stoppen. (TomTom koopt kaarten bij Tele Atlas en heeft hier dus geen last van.)
Navteq heeft een machtspositie op de markt voor navigatiekaarten, en in dat geval kán licentieweigering misbruik opleveren (proefschrift Van Loon). _________________ ICT-jurist, blogger en octrooigemachtigde ~ Partner bij ICTRecht.nl ~ Beheerder www.iusmentis.com |
|
|
|
 |
|