|
Auteur |
Bericht |
jan53
Leeftijd: 72 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 27 feb 2010 15:11 Onderwerp: Mag ik een coniferenhaag die op eigen grond staat weghalen? |
|
|
Enige tijd geleden verhuisden we naar een vrijstaande woning.Toen we bezig waren plannen te maken voor een nieuwe voortuin ontdekten we op de door ons aangevraagde kaartjes van het kadaster dat de coniferenhaag die tussen ons en de buren staat in het geheel op onze grond staat.
Er ligt zelfs nog een strookje grond van ons achter.
De haag is een meter breed en slokt daarmee veel van onze ruimte naast het huis op.Bovendien is hij aan onze kant erg lelijk.We willen deze haag weghalen en iets minder breeds neerzetten, maar daar gaat onze buurman niet mee accoord. Hij heeft er kennelijk aan meebetaald, dus het is gezamenlijk eigendom. Hij zegt zich bovendien te beroepen op verjaring. Als ik probeer de haag weg te halen zal hij de politie bellen.We denken dat de haag er iets meer dan 10 jaar staat.
We vinden dit een vreemde situatie. De coniferenhaag staat geheel op onze grond. In de informatiebrochure van de verkopende makelaar stond dat de huidige terreinafscheidingen niet afwijken van de kadastrale eigendomsgrenzen. Hieruit maak ik op dat de coniferenhaag geen erfafscheiding is. In de brochure stond wel een zinnetje over het gezamenlijk onderhoud van de heg, maar hier wordt niet gezegd dat de heg gezamenlijk eigendom is.Wij konden dat dus ook niet weten.
Ook in de koopakte staan geen bijzondere zaken vermeld. Dus ben ik volgens mij gewoon eigenaar van het totale perceel.
Mag ik de coniferenhaag zonder meer weghalen? Hoe kan iets verjaren wat mede mijn eigendom is?
Wie kan hier iets zinnigs over zeggen en mij adviseren wat ik moet doen?
|
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: za 27 feb 2010 16:35 Onderwerp: |
|
|
Ik ga ervan uit dat vóór de plaatsing van de haag de eigendomssituatie in overeenstemming was met wat het kadaster aangeeft.
Als de haag er al langer dan 20 jaar staat (blijkbaar niet het geval), dan is het denkbaar (maar nog lang niet zeker) dat de grond aan de zijde van de buurman door verjaring zijn eigendom is geworden, maar dat geldt niet voor de grond onder de haag. De haag staat dus op jouw grond, zodat er geen sprake van kan zijn dat de buurman mede-eigenaar is. Dat hij ooit aan de haag heeft meebetaald maakt dat niet anders.
Met wat er in de informatiebrochure staat heeft de buurman natuurlijk niets te maken. Als hij gelijk zou hebben, dan kun je je tegenover hem niet op die brochure beroepen. (Wel kun je dan de vorige eigenaar aanspreken.)
Staat er in het koopcontract iets over gezamenlijk onderhoud? _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|