Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu vr 15 aug 2025 2:34
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Vriend leent bankstel en maakt schade tijdens vervoer (AVP)
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Tim010

Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): HR

BerichtGeplaatst: di 23 feb 2010 14:52    Onderwerp: Vriend leent bankstel en maakt schade tijdens vervoer (AVP) Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo,

Enige tijd geleden heb ik twee banken aan een vriend geleend. Ik had een nieuw bankstel gekocht en hij woonde net in een nieuwe woning en had een bankstel nodig tot het moment dat hij zelf een bankstel zou aanschaffen. Hij heeft de banken bij mij opgehaald. De banken hebben ongeveer 1,5 maand bij hem in de woning gestaan.

Nu heeft hij vorige week zelf een bankstel gekocht en hij wilde de twee banken terug brengen naar mij omdat ik meer ruimte heb om ze te stallen. Tijdens het verhuizen is hij met een van de banken langs een uitstekende schroef in het trappenhuis gekomen. Hierdoor is zichtbare schade ontstaan aan de bank.

Kan hij deze schade melden via zijn AVP of is dit een typisch geval van opzicht? Is de beheerder van het pand misschien nog aansprakelijk te stellen voor de uitstekende schroef?

Graag hoor ik jullie advies!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: di 23 feb 2010 18:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedoel je "opzet" (ipv "opzicht")? Dit is zeker geen typisch geval van opzet, want hij zal dit niet express hebben gedaan en hij zal zich ook niet bewust zijn geweest van die schroef.

Hij kan de schade m.i. verhalen op zijn aansprakelijkheidsverzekering (op eventueel eigen risico na). Het is denkbaar dat de eigenaar van het pand aansprakelijk kan worden gesteld voor de uitstekende schroef (via opstalaansprakelijkheid), maar dat zou ik aan de verzekering overlaten.

BerichtGeplaatst: di 23 feb 2010 21:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Opzicht staat altijd benoemd in de voorwaarden van de verzekering. Het betreft opzicht wanneer iemand het goed gehuurd of geleased heeft of iets dergelijks. En mijn vraag is dus of het in dit geval ook opzicht betreft..

Ik bedoelde dus geen opzet!
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: wo 24 feb 2010 0:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Aha, ik vond het al een merkwaardige verschrijving, maar er was hier dus sprake van onwetendheid aan mijn kant Wink

Hmm, ik ben bang dat het hier inderdaad om een geval van opzicht gaat. Zie bijv. de uitleg hier. Dat hij de banken juist wilde terugbrengen lijkt me niet uit te maken.

Dus vermoedelijk zal dit toch niet zal lukken via de aansprakelijkheidsverzekering, al valt het natuurlijk te proberen. (Ik zou me bijna schamen voor de domheid van mijn eerste bericht, maar ja, ik heb net Gerard Kemkers een bijdrage zien leveren...)

Of de eigenaar van het pand aansprakelijk kan worden gesteld is lastig te beoordelen zonder de situatie precies te kennen, maar ik denk dat je in het algemeen kunt stellen dat je bij het vervoer van dit soort objecten gewoon moet oppassen voor rare uitsteeksels. (Stel dat de eigenaar op de hoogte was geweest van die schroef, dan zou hij vermoedelijk toch niet onrechtmatig gehandeld hebben door na te laten aan het uitsteken van de schroef zo snel mogelijk een einde te maken en/of waarschuwingsbordjes te plaatsen. Dat betekent dat vermoedelijk de "tenzij"-clausule van art. 6:174 BW van toepassing is.)

BerichtGeplaatst: wo 24 feb 2010 19:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor je reactie. Wellicht laat ik die vriend gewoon zijn verzekering bellen en het proberen.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds