Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu vr 15 aug 2025 2:33
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Schadevergoeding ivm. onterechte afsluiting elektra
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
loeki

Leeftijd: 55
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: do 14 jan 2010 19:26    Onderwerp: Schadevergoeding ivm. onterechte afsluiting elektra Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo,

Enige tijd geleden ben ik circa 8 maanden afgesloten geweest van de elektriciteit wegens vermeende fraude. Daarvoor ben ik gedagvaard door de leverancier. Na enige uitstellen werd er een datum geprikt waarop de zaak echt zou dienen toen de leverancier tot de conclusie kwam dat ze een berekeningsfout hadden gemaakt en de zaak is afgedaan. Ik ben zonder kosten weer aangesloten maar heb daarbij wel de mogelijk opengelaten om een vordering in te dienen omdat ik 8 maanden zonder elektriciteit heb moeten leven.

Mijn vraag is nu wat gebruikelijk is voor schadevergoeding in dit soort gevallen en hoe te handelen. Moet ik hierbij direct een advocaat in de arm nemen of is het het beste eerst contact op te nemen met de leverancier?

Het enige wat ik op het net heb kunnen vinden zijn de vergoedingen die gebruikt worden igv. stroomstoringen maar dit is hier niet van toepassing. Meer een geval van wanprestatie cq onrechtmatige daad denk ik.

Alvast bedankt, John
Bekijk profiel Stuur privé bericht
loeki

Leeftijd: 55
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: ma 22 feb 2010 21:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

OK, ik verwacht eerlijk gezegt geen antwoord meer op deze vraag maar misschien kan iemand deze uitspraak uitleggen. Ik heb verder niets met deze te maken:) dus..

Het gaat om deze zaak: http://www.rechtspraak.nl/ljn.asp?ljn=AO2490
Een vrouw is ca. 3 1/2 maand afgesloten geweest om wat duistere redenen. Vermoeden hennepkwekerij, los zegeldraadje?, beschadigd shuntje?. Misschien mede doordat Continuon verstek liet gaan tijdens het KG werd ze weer aangesloten op het netwerk.

In de zaak die erop volgd eist de vrouw schadevergoeding voor diverse zaken.
Aquarium €499,16
Koelkast/vriezer €306,30
Kostgeld €1.021,01
Huur €520,08
Emotionele Schade €4.900,83
Kosten Advocaat €61

Alles bij elkaar €7.093,08 maar dit is verlaagd naar €5.000.

Nu komt het: "Nuon heeft door af te gaan op slechts een vermoeden, onrechtmatig gehandeld. De vorderingen van eiseres zijn nochtans niet toewijsbaar."

Het wordt nog beter: "veroordeelt [eiseres] tot betaling aan Nuon van een bedrag groot € 546,12 (+€180)"

Huh? Ik had niet verwacht dat ze alles toegewezen zou hebben gekregen maar toch zeker een gedeelte! Het is toch algemeen bekend dat leven zonder elektriciteit/gas geen pretje is.

Ik vraag me dus wat hier fout is gegaan.
Heeft die advocaat hier geblunderd door verkeerde dingen te stellen, had hij zich op andere artikelen moeten beroepen, heeft deze vrouw gewoon teveel geëist?

Graag jullie input,

Met vriendelijke groet, John
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: ma 22 feb 2010 22:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

art. 6:95 BW schreef:
De schade die op grond van een wettelijke verplichting tot schadevergoeding moet worden vergoed, bestaat in vermogensschade en ander nadeel, dit laatste voor zover de wet op vergoeding hiervan recht geeft.

Leven zonder elektriciteit of gas is geen pretje, maar is geen vermogensschade. Andere schade dan vermogensschade kan alleen worden gevorderd in de gevallen genoemd in art. 6:106 lid 1 BW. De vrouw zou dan moeten bewijzen dat Nuon het oogmerk heeft gehad om haar dit nadeel aan te doen (wat niet het geval is, dus niet zal lukken), of dat zij door het gebrek aan gas of elektriciteit "in haar persoon" is aangetast (waar de rechter zeer waarschijnlijk anders of zou denken).

Ofte wel, deze schade is niet vergoedbaar.

Wat ze wel had kunnen doen is de redelijke uitgaven vorderen die ze heeft gedaan om het gebrek aan elektriciteitsleverantie door Nuon te compenseren (waar dan natuurlijk de besparing op haar elektriciteitsrekening vanaf moet worden getrokken). Dit is immers vermogensschade.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds