|
|
| Auteur |
Bericht |
opgelicht
Leeftijd: 60 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 20 feb 2010 21:49 Onderwerp: verwijderd |
|
|
bericht is verwijderd
Laatst aangepast door opgelicht op za 13 mrt 2010 0:30, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22916
|
Geplaatst: zo 21 feb 2010 2:47 Onderwerp: |
|
|
Voor de duidelijkheid: ben je die overeenkomst met de aannemer als consument aangegaan (en dus niet als ondernemer of iets dergelijks)?
Kwam je bij de Raad van Arbitrage voor de Bouw terecht doordat de algemene voorwaarden dit zo bepaalden?
Als de algemene voorwaarden niet ter hand zijn gesteld, zoals je aangeeft, dan was de Raad van Arbitrage niet bevoegd. Zie bijvoorbeeld Rb. Zutphen 2 september 2009, LJN BJ6429 waarin de voorzieningenrechter de tenuitvoerlegging van het scheidsrechtelijk vonnis schort. Het lijkt me dan wel nodig dat je in de procedure hebt aangevoerd dat de Raad niet bevoegd was.
Sowieso lijkt zo'n arbitragebeding in algemene voorwaarden bij een consumentenovereenkomst al snel vernietigbaar te zijn, zie deze pagina. Het advies daar is om de consument een maand de tijd te gunnen om zich tot de rechter te wenden, omdat het arbitragebeding in de AV anders waarschijnlijk ongeldig is.
edit: het lijkt niet nodig te zijn om in de arbitrageprocedure de (on)bevoegdheid van de Raad van Arbitrage aan de orde te hebben gesteld. Uit HvJ EG 26 oktober 2006, NJ 2007, 201 (Mostaza Claro/Centro Móvil Milenium SL) volgt dat ook dan de rechter het arbitragevonnis moet vernietigen als het arbitragebeding in de algemene voorwaarden onredelijk bezwarend blijkt.
| HvJ EG schreef: | | 39 Derhalve moet op de gestelde vraag worden geantwoord dat de richtlijn aldus moet worden uitgelegd, dat zij van een nationale rechter die kennis neemt van een beroep tot vernietiging van een arbitraal vonnis verlangt dat hij de nietigheid van de arbitrageovereenkomst beoordeelt en dat vonnis vernietigt wanneer hij van oordeel is dat deze overeenkomst een oneerlijk beding bevat, ook wanneer de consument die nietigheid niet tijdens de arbitrageprocedure, maar enkel in het kader van het beroep tot vernietiging heeft opgeworpen. |
_________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: zo 21 feb 2010 9:58 Onderwerp: |
|
|
Ik kan me haast niet voorstellen dat een jurist van de vereniging eigen huis geen bevoegdheidsverweer heeft gevoerd als daar goede gronden voor bestaan en ook verder verwacht ik van hen juist een gedegen verweer, maar dit soort zaken kunnen uiteindelijk alleen maar beoordeeld worden aan de hand van het hele dossier.
Mijn advies is daarom de zaak voor advies voor te leggen aan iemand die voldoende ervaring heeft met de RvA. Een manier om die te vinden is in oude uitspraken van de raad te kijken, omdat je daar kunt zien wie er optraden. |
|
|
|
|
 |
|
|