|
Auteur |
Bericht |
Juel
Leeftijd: 65 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 07 feb 2010 15:39 Onderwerp: Betwisting eigendom |
|
|
Beste,
Ik kocht in 2007 een stacaravan in Frankrijk. Alle documenten staan uitsluitend op mijn naam. Een andere persoon heeft alles betaald.
Nu heb ik ontdekt dat hij achter mijn rug om en geheel tegen de afspraken in met zijn vriendin in mijn stacaravan op vakantie gaat, zonder een cent te betalen. Ik heb de camping daarop aangesproken, doch zij beweren dat hij evenveel eigenaarsrechten heeft daar het aankoopbedrag van zijn rekening is gegaan. Is dit rechtsgeldig? En zo niet, welke stappen dien ik dan te ondernemen?
Dank bij voorbaat. Met vriendelijke groeten, Juel |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: zo 07 feb 2010 17:30 Onderwerp: |
|
|
Wat heeft de camping hiermee te maken? Je zult hem moeten aanspreken (zo je meent dat hij niet het recht heeft om zonder jouw toestemming van de stacaravan gebruik te maken), niet de camping. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Arnoud Engelfriet
Leeftijd: 50 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1385
|
Geplaatst: zo 07 feb 2010 19:34 Onderwerp: |
|
|
Hoe komt die ander eigenlijk binnen in de caravan als deze niet van hem is? Heeft hij een sleutel, en zo ja waarom dan? _________________ ICT-jurist, blogger en octrooigemachtigde ~ Partner bij ICTRecht.nl ~ Beheerder www.iusmentis.com |
|
|
|
 |
Juel
Leeftijd: 65 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 08 feb 2010 11:11 Onderwerp: |
|
|
Heb al vaak geprobeerd om met hem te praten. Hij beweert er recht op te hebben en daarmee is de kous af.
Hij krijgt steeds de sleutel van de camping. |
|
|
|
 |
cvb
Leeftijd: 72 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 08 feb 2010 13:21 Onderwerp: |
|
|
Juel schreef: | Hij krijgt steeds de sleutel van de camping. | Net zoals thuis: in ieder geval een ander slot inzetten?? |
|
|
|
 |
Laurens02
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN Studieomgeving (MA): RUN Berichten: 467
|
Geplaatst: ma 08 feb 2010 14:24 Onderwerp: |
|
|
Op de vraag wiens eigendom de stacaravan is, is Frans recht van toepassing. Op het eerste gezicht lijkt alles erop te wijzen dat de caravan eigendom is van u (TS). Of het Franse recht bijzondere waarde hecht aan wie er heeft betaald, is mij niet bekend.
Als u zeker bent dat het om uw eigendom gaat, kunt u de campingbaas hiervan op de hoogte stellen en hem berichten dat u niet toestaat dat er zonder uw toestemming iemand toegang krijgt tot de caravan. Het is in ieder geval vreemd dat de campingbaas de sleutel geeft aan iemand waarvan hij weet dat deze niet de eigenaar is, terwijl de echte eigenaar hier uitdrukkelijk over klaagt. _________________ È meglio una mano dal giudice, che un abbraccio dall'avvocato. |
|
|
|
 |
cia76
Leeftijd: 89 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1831
|
Geplaatst: ma 08 feb 2010 21:55 Onderwerp: |
|
|
Laurens02 schreef: | Op de vraag wiens eigendom de stacaravan is, is Frans recht van toepassing. Op het eerste gezicht lijkt alles erop te wijzen dat de caravan eigendom is van u (TS). Of het Franse recht bijzondere waarde hecht aan wie er heeft betaald, is mij niet bekend.
|
Ik denk dat hier ergens het antwoord schuilt. Lang niet alle landen hanteren de levering voor de overgang van eigendom zoals in Nederland. In Nederland had je dus gelijk gehad, maar het zou goed kunnen dat de camping i.c.naar Frans recht gelijk heeft. |
|
|
|
 |
Laurens02
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN Studieomgeving (MA): RUN Berichten: 467
|
Geplaatst: wo 10 feb 2010 0:24 Onderwerp: |
|
|
In Frankrijk wordt de levering niet vereist voor overdracht, maar door de verbintenis zelf wordt al overgedragen. Voor onroerend goed geldt wel dat deze overgang moet worden ingeschreven in daartoe bestemde registers, dus als in de "officiële documenten" vermeld staat dat TS de eigenaar is geworden, is hij de eigenaar. _________________ È meglio una mano dal giudice, che un abbraccio dall'avvocato. |
|
|
|
 |
|