|
Auteur |
Bericht |
cia76
Leeftijd: 89 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1828
|
Geplaatst: do 04 feb 2010 23:26 Onderwerp: Gemeentelijke bomen en titel 4 van boek 5 BW |
|
|
Edit: vraagstelling verbeterd maar per ongeluk nieuw bericht aangemaakt. Zie volgende bericht.
Laatst aangepast door cia76 op vr 05 feb 2010 0:04, in totaal 2 keer bewerkt |
|
|
|
 |
cia76
Leeftijd: 89 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1828
|
Geplaatst: vr 05 feb 2010 0:02 Onderwerp: Re: Gemeentelijke bomen en titel 4 van boek 5 BW |
|
|
In artikel 5:42 BW is met zo veel woorden opgenomen dat bomen van naburige erven een bepaalde afstand moeten hebben tot het andere erf, behalve als het de openbare weg betreft. Hieruit lees ik dat bomen in een woonstraat (openbaar groen) direct aangrenzend mogen zijn aan de percelen van particulieren.
In artikel 5:44 BW is met zo veel woorden opgenomen dat na aanmaning overhangende takken mogen worden gesnoeid van bomen van een naburig erf. Hier is niets opgenomen over de situatie dat een dergelijke boom tot het openbaar groen behoort. Artikel 5:42 houdt daar echter wel rekening mee en het zou logisch zijn om die lijn door te zetten naar de regeling van 5:44 BW.
Mijn vraag is of de volgende stelling juist is: Wanneer de gemeente voldoende haar zorgplicht in acht neemt (dus overlastbeperkende maatregelen neemt) mogen particulieren nooit zonder toestemming van de gemeente overhangende takken snoeien van bomen die op de openbare weg staan en waarvan de takken overhangen boven het perceel van de particulier.
De onderbouwing hiervoor zou zijn dat artikel 5:44 in samenhang gelezen moet worden met 5:42 en dat derhalve bomen behorende tot het openbaar groen zijn uitgesloten van deze regeling.
De stelling moet gelezen worden met als uitgangspunt dat de gemeente geen afwijkende regels heeft vastgesteld in beleid of andere regeling. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: vr 05 feb 2010 1:12 Onderwerp: |
|
|
Je draait hier de "tenzij" van art. 5:42 lid 1 BW om. Lid 1 laat toe dat een particulier zijn boom binnen twee meter van de openbare weg plant, niet dat de gemeente op de openbare weg een boom binnen twee meter van het erf van een particulier plant.
Ik zie dus geen reden waarom een particulier niet met een beroep op art. 5:44 BW overhangende takken zou mogen snoeien van bomen die op de openbare weg staan (na aanmaning e.d.).
Of de gemeente met een beroep op art. 5:44 BW over de openbare weg hangende takken zou mogen snoeien van particuliere bomen zou ik niet direct weten. Op basis van de tekst van art. 5:44 BW natuurlijk wel, maar via art. 5:42 BW zou je het tegendeel kunnen verdedigen.
edit: Hmm, gelet op
Quote: | Zowel wanneer een boom of heester, waarvan de takken overhangen of de wortels doorschieten, binnen de door art. 42 verboden zone als wanneer zij daarbuiten staat, heeft de nabuur de bevoegdheden van art. 44; aldus MvT, Parl. Gesch., p. 194. |
denk ik dat je wel kunt stellen dat ook de gemeente wel overhangende takken mag snoeien. Het maakt immers niet uit of de bomen op een plek staan waar ze mogen staan of niet. En de gemeente kan overigens wel een beroep doen op art. 5:42 lid 1 BW als toepassing van die bepaling verenigbaar is met de bestemming van het openbare terrein of met de voorzieningen die met het oog op de openbare bestemming vereist zijn (HR 28 april 1961, NJ 1961, 433). _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
cia76
|
Geplaatst: vr 05 feb 2010 10:36 Onderwerp: |
|
|
Ja ik ben een beetje beinvloed door de stellige overtuiging van verschillende gemeenteambtenaren dat voor openbaar groen andere regels zouden gelden.
bona fides schreef: | Je draait hier de "tenzij" van art. 5:42 lid 1 BW om. Lid 1 laat toe dat een particulier zijn boom binnen twee meter van de openbare weg plant, niet dat de gemeente op de openbare weg een boom binnen twee meter van het erf van een particulier plant. |
Je hebt gelijk, de tekst van dit artikel zegt dit inderdaad.
Quote: |
Ik zie dus geen reden waarom een particulier niet met een beroep op art. 5:44 BW overhangende takken zou mogen snoeien van bomen die op de openbare weg staan (na aanmaning e.d.). |
Ik ook niet, maar die reden zoek ik dus vanwege de overtuiging van verschillende gemeenteambtenaren. Of zij gelijk hebben is mijn vraag. Helaas komen ze zelf niet met een wettelijke grondslag. Die moet ik erbij zoeken. Uiteraard totdat ik tot de conclusie moet komen dat die grondslag er niet is. Maar ik zoek eerst nog even verder.
Ik heb nu inmiddels ook dit artikel gevonden. |
|
|
|
 |
cia76
|
Geplaatst: vr 05 feb 2010 10:52 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: |
Ik zie dus geen reden waarom een particulier niet met een beroep op art. 5:44 BW overhangende takken zou mogen snoeien van bomen die op de openbare weg staan (na aanmaning e.d.).
|
Als ik deze uitspraak lees, concludeer ik dat overhangende takken na aanmaning inderdaad mogen verwijderd op grond van 5:44, maar alleen als daardoor geen onevenredige schade wordt toegebracht aan de bomen. Wanneer dit laatste aangetoond kan worden moet de particulier enige overhangende takken boven zijn perceel dulden, zo concludeer ik dan.
Hierbij moet in aanmerking worden genomen dat eerst aangetoond zou moeten worden dat de bomen (die in casu binnen 2 meter van het perceel af staan) erg waardevol zijn en dat derhalve het algemeen belang van behoud van die bomen groter is dan het belang van directe toepassing van regels van burenrecht voor zover het betreft de vereiste afstanden van artikel 42. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: vr 05 feb 2010 12:06 Onderwerp: |
|
|
Hmm, dat arrest HR 28 april 1961, NJ 1961, 433 (Gorsselse bomen) lijkt toch iets anders te zeggen dan ik aanvankelijk dacht. Blijkbaar is art. 5:42 lid 1 BW inderdaad soms niet van toepassing op bomen op de openbare weg (ook al bevat de tekst van de bepaling daar geen enkele aanwijzing voor). Voor art. 5:44 BW lijkt dit verder niet uit te maken, al zou je mogelijk kunnen aanvoeren dat het openbaar belang soms voor moet gaan op art. 5:44 BW, zoals het blijkbaar ook soms voorgaat op art. 5:42 BW. De redenering is dus eigenlijk dat de gemeente zich (soms) niet hoeft te storen aan het burenrecht... De rechter gaat in de uitspraak die jij hebt gevonden daar alleen niet in mee.
De tekst van Gorsselse bomen kan ik helaas niet direct vinden.
Dat geen onevenredige schade mag worden toegebracht lijkt mij in het algemeen te gelden, dus ook tussen particulieren onderling. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
cia76
|
Geplaatst: vr 05 feb 2010 14:09 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: |
Dat geen onevenredige schade mag worden toegebracht lijkt mij in het algemeen te gelden, dus ook tussen particulieren onderling. | Ja dat klopt wel, maar dit criterium wordt dan wel een stuk belangrijker als de openbare bomen (waarvan de behoudenswaardigheid is vastgesteld) pal tegen het particuliere perceel aan staan. Dan kan er wel eens veel vaker sprake zijn van onevenredige schade als de overhangende takken helemaal tot de stam zouden worden weggehaald. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: vr 05 feb 2010 15:04 Onderwerp: |
|
|
Daar zit wat in (en hangt in ieder geval helemaal af van de precieze omstandigheden), maar in dat geval lijkt het me ook mogelijk dat die particuliere persoon op basis van art. 5:42 BW verwijdering gaat vorderen. Dan moet de gemeente of een beroep doen op verjaring, of op het arrest Gorsselse bomen. (Natuurlijk kan verwijdering van de hele boom niet via eigenrichting worden afgedwongen.) _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
cia76
|
Geplaatst: vr 05 feb 2010 19:40 Onderwerp: |
|
|
Verjaring als de boom er al 20 jaar staat? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: za 06 feb 2010 5:44 Onderwerp: |
|
|
20 jaar lijkt me de termijn, ja. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|