Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Uwv, zw en bet...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu di 05 aug 2025 20:17
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

wanneer ouderlijk gezag
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Ruby

Leeftijd: 56
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Tweelingen

BerichtGeplaatst: ma 04 jan 2010 14:39    Onderwerp: wanneer ouderlijk gezag Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wanneer een man en vrouw een relatie hebben, hieruit worden 2 kinderen geboren. Na de geboorte van de kinderen besluiten de man en vrouw te trouwen. Krijgt de man dan automatisch het ouderlijk gezag of moet de man eerst de kinderen erkent hebben of moet dit via een gang naar de rechtbank?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: ma 04 jan 2010 15:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De man heeft automatisch het ouderlijk gezag als hij de juridische vader is en getrouwd is met de moeder. Zie art. 1:251 BW.

Als het kind vóór het huwelijk is geboren zal hij het kind moeten erkennen om de juridische vader te worden (trouwen is daarvoor niet voldoende). Deze erkenning kan dus zowel voor als tijdens het huwelijk gebeuren (ook na het huwelijk, maar dan krijgt hij niet meer automatisch het gezag en moet het via de rechtbank).

BerichtGeplaatst: ma 04 jan 2010 16:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

dank je wel
cia76

cia76

Leeftijd: 89
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: wo 20 jan 2010 23:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:

Als het kind vóór het huwelijk is geboren zal hij het kind moeten erkennen om de juridische vader te worden (trouwen is daarvoor niet voldoende). Deze erkenning kan dus zowel voor als tijdens het huwelijk gebeuren (ook na het huwelijk, maar dan krijgt hij niet meer automatisch het gezag en moet het via de rechtbank).

De laatste zinsnede is niet juist. Wanneer de vader in het huwelijk treedt met de vrouw en wanneer hij het kind dat voor dit huwelijk is geboren heeft erkend oefenen de ouders van rechtswege gezamenlijk het gezag uit. (artikel 1:251 BW) Dit gezag hoeft dus niet via de rechtbank te worden aangevraagd maar ontstaat van rechtswege door erkenning én huwelijk.
bona fides

BerichtGeplaatst: wo 20 jan 2010 23:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Lees nog eens goed?

cia76

BerichtGeplaatst: wo 20 jan 2010 23:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ah, ik zie nu dat "na het huwelijk" is bedoeld als "na beeindiging van het huwelijk" en niet als "na huwelijkssluiting". Je hebt dit dus inderdaad formeel juist opgeschreven al had ik het duidelijker gevonden dat je had geschreven na beeindiging van het huwelijk.
bona fides

BerichtGeplaatst: do 21 jan 2010 12:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mijn formulering sluit geheel aan bij de formulering van art. 1:251 lid 1 BW, dus ik stel voor dat je je "klacht" tot de wetgever richt.

cia76

BerichtGeplaatst: do 21 jan 2010 21:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De formulering "na huwelijk" staat niet in dat artikel. Daarbij heb ik al beaamd dat je formulering formeel juist is.

Neemt niet weg dat ik in het algemeen van mening ben dat het soms beter is om formeel juiste formuleringen te vervangen door juiste formuleringen omgezet in meer gangbare taal. Dit doet overigens niet af aan de juistheid van je formulering in onderhavig geval en dat ik beter had moeten lezen, maar het argument dat een formulering aansluit bij een wettekst is niet alleszeggend om te bepalen of het ook de meest handige formulering was.
bona fides

BerichtGeplaatst: vr 22 jan 2010 1:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ten eerste, het is vaak beter om gewoon maar niet te proberen zout te leggen op oude slakken. Mijn bericht was voor ieder ander duidelijk. Waarom probeer je op zo'n manier telkens weer aandacht te trekken?

Ten tweede, als ik "na" het huwelijk stel tegenover "voor" en "tijdens" het huwelijk, dan kun je niet serieus volhouden dat daar voor een goede lezer iets onduidelijks aan kan zijn. Maar goed.

cia76

BerichtGeplaatst: vr 22 jan 2010 9:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Joh, houd toch eens op met je kwalificaties. Nu ben ik weer aandachttrekker? Als je mijn opmerking die ik terzijde plaatste, niet zinnig vindt, laat je die toch lekker voor wat ie is?
Hetgeen jij zegt dat ik stel (over het serieus volhouden dat er voor een goede lezer iets onduidelijks is aan jouw formulering, klopt niet). Ik zeg juist dat het voor een goede lezer wel duidelijk is (maar dan moet je wel goed lezen). Daarna zeg ik wat ik in het algemeen vindt van formeel correcte formuleringen en ik stel er een alternatief tegenover. Vervolgens zeg ik dat jouw argument voor het handig formuleren (aansluiten bij wettekst) niet alleszeggend is (daar ga je dan weer niet op in, hoeft ook niet).

Lees zelf ook eens goed en wat minder selectief en sta eens wat meer open voor andere benaderingen. (Dit betrof dus een opmerking, ik hoef het niet te weten als je dat waardeloos vindt en ik hoef al helemaal geen kwalificaties en aannames van jou over vermeende standpunten die ik hierbij zou huldigen anders dan dat ik schrijf. Ook hoef ik niet te weten van je dat je mijn bijdragen waardeloos vindt en al dat soort afkrakende respectloze teksten).
bona fides

BerichtGeplaatst: vr 22 jan 2010 12:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb inderdaad geen respect voor personen die oude reacties in reeds afgesloten discussies afstruinen op zoek naar mogelijkheden om er onbenullige (en ook nog eens onterechte) opmerkingen over te maken. Dat jij hier de laatste tijd helaas je hobby van hebt gemaakt is intussen wel duidelijk. Je loopt gewoon te zieken.

cia76

BerichtGeplaatst: vr 22 jan 2010 14:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

En bedankt weer voor de onterechte beschuldiging met bijbehorende kwalificatie. Sad

Ik ben op dit moment bezig met personen- en familierecht. Ik heb hier volgende week tentamen over, dus ik vind het leuk om de onderwerpen die daarover gaan in rechtenforum te lezen. Als ik denk dat ik iets bij kan dragen doe ik dat ook nog, volgens mij is het forum daar ook voor. Maar goed, dit is dus de reden dat ik ook in deze draad reageerde die overigens pas laatstelijk actief was op 4 januari 2010, dus zo lang geleden is dat niet.

Als je een vermoeden hebt, is het beter om eerst eens navraag te doen in plaats van mensen te veroordelen met alle bijbehorende kwalificaties die daaraan nog toe worden gevoegd. En voor zover je het ook nog over de berichten had van eind vorig jaar, waarin ik inderdaad een aantal keren kritisch op jouw berichten reageerde, ook op oudere berichten: let it go.
Ruby

BerichtGeplaatst: zo 24 jan 2010 13:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Jammer dat eenvraag mijnerzijds tot dergelijke discussie komt. Mag dit topic geslotenw orden. Hij is mijn ionziens voldoende beantwoord.

Dank jullie voor de antwoorden!
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds