|
Auteur |
Bericht |
Ruby
Leeftijd: 56 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 15 jan 2010 14:52 Onderwerp: ouderlijkgezag en naamswijziging |
|
|
Situatie 3 kinderen 12, 10 en 6. Moeder is alleen belast met ouderlijk gezag en getrouwd met een man die niet de biologische vader is van de kinderen.
Biologische vader is 3 jaar geleden uit ouderlijk gezag gezet op advies van de RVK en het hof heeft dit advies overgenomen. Vader heeft 6 jaar de kinderen niet gezien daar hij ook geen omgangsregeling heeft. Daarvoor heeft hij de keuze gemaakt niets meer met de kinderen te maken willen hebben.
Moeder wil partner ook ouderlijk gezag geven en de kinderen willen de achternaam aannemen van de man van moeder die al jaren als een vader voor kinderen zorgt.
Kan dit of kan biologische vader dit tegenhouden? |
|
|
|
 |
cia76
Leeftijd: 89 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1831
|
Geplaatst: vr 15 jan 2010 15:34 Onderwerp: |
|
|
Is de biologische vader tevens juridisch vader? (Zijn de kinderen geboren staande een huwelijk en zo niet heeft de biologische vader het kind erkend of is op andere wijze zijn vaderschap vastgesteld?)
In beginsel kan wat u wilt op grond van 1:253t BW . Er zijn wel wat voorwaarden waaraan moet worden voldaan. Het lijkt erop dat hieraan wordt voldaan. De 12-jarige krijgt nog inspraak hierin. De juridisch vader zou ook nog wat in kunnen brengen (lid 3) maar ik denk dat hij niet zo veel tegenwerking kan bewerkstelligen gezien de feitelijke omstandigheden.
Zie specifiek voor de geslachtsnaamwijziging lid 5 van het artikel.
Dus: u kunt de rechtbank een verzoek doen voor hetgeen u wilt (moet een gezamenlijk verzoek zijn). |
|
|
|
 |
Ruby
|
Geplaatst: vr 15 jan 2010 16:34 Onderwerp: |
|
|
De biologische vader is juridisch vader.
Ikheb begrepen dat ik 3 jaar alleen gezag gehad moet hebben voor dit verzoek en mijn man minimaal de kinderen 1 jaar hebben verzorgd. Aan beide termijnen is ruimschoots voldaan |
|
|
|
 |
cia76
Leeftijd: 89 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1831
|
Geplaatst: vr 15 jan 2010 16:43 Onderwerp: |
|
|
Dat klopt, staat ook in het door mij gelinkte artikel 253t. Er staat ook in dat het verzoek wordt afgewezen indien gegronde vrees bestaat dat de belangen van het kind zouden worden verwaarloosd, mede in het licht bezien van de belangen van de andere ouder.
Maar is het zo dat de juridisch vader hier dwars zal gaan proberen te zitten? |
|
|
|
 |
Ruby
|
Geplaatst: za 16 jan 2010 17:41 Onderwerp: |
|
|
Nadat ik uit huis gevlucht ben en de scheiding heb aangevraagd alleen maardwars gelegen om alles af te handelen ed. In totaal 32 rechtszaken. Het enige waar hij niet tegen in verweer is gekomen is het ouderlijk gezag en het stopzetten van de omgang.
Dus ik verwacht als we deze procedure opstarten omdat mijn oudste absoluut niets met hem te maken wil hebben en nr 2 ook niet, dat hij wel weer dwars zal gaan liggen.
Mijn oudste heeft 5 jaargeleden op school gevraag donder mijn naam door te mogen gaan wat men ook doet. Nu gaat ze naar het voortgezet en wil absoluut haar officiele naam niet gebruiken (ze luistert er ook niet naar als we bv in een ziekenhuis zitten) Beide kinderen zijn ernstig getraumatiseerd door wat hij hen heeft aangedaan. De jongste kent zijn biologische vader niet. Daarnaast zien ze mijn man als hun vader omdat de 2 jongste eigenlijkniet beter weten |
|
|
|
 |
|