Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Uwv, zw en bet...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu wo 06 aug 2025 1:04
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

ouderlijkgezag en naamswijziging
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Ruby

Leeftijd: 56
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Tweelingen

BerichtGeplaatst: vr 15 jan 2010 14:52    Onderwerp: ouderlijkgezag en naamswijziging Reageer met quote Naar onder Naar boven

Situatie 3 kinderen 12, 10 en 6. Moeder is alleen belast met ouderlijk gezag en getrouwd met een man die niet de biologische vader is van de kinderen.

Biologische vader is 3 jaar geleden uit ouderlijk gezag gezet op advies van de RVK en het hof heeft dit advies overgenomen. Vader heeft 6 jaar de kinderen niet gezien daar hij ook geen omgangsregeling heeft. Daarvoor heeft hij de keuze gemaakt niets meer met de kinderen te maken willen hebben.

Moeder wil partner ook ouderlijk gezag geven en de kinderen willen de achternaam aannemen van de man van moeder die al jaren als een vader voor kinderen zorgt.

Kan dit of kan biologische vader dit tegenhouden?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
cia76

cia76

Leeftijd: 89
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: vr 15 jan 2010 15:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Is de biologische vader tevens juridisch vader? (Zijn de kinderen geboren staande een huwelijk en zo niet heeft de biologische vader het kind erkend of is op andere wijze zijn vaderschap vastgesteld?)

In beginsel kan wat u wilt op grond van 1:253t BW . Er zijn wel wat voorwaarden waaraan moet worden voldaan. Het lijkt erop dat hieraan wordt voldaan. De 12-jarige krijgt nog inspraak hierin. De juridisch vader zou ook nog wat in kunnen brengen (lid 3) maar ik denk dat hij niet zo veel tegenwerking kan bewerkstelligen gezien de feitelijke omstandigheden.

Zie specifiek voor de geslachtsnaamwijziging lid 5 van het artikel.

Dus: u kunt de rechtbank een verzoek doen voor hetgeen u wilt (moet een gezamenlijk verzoek zijn).
Ruby

BerichtGeplaatst: vr 15 jan 2010 16:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De biologische vader is juridisch vader.

Ikheb begrepen dat ik 3 jaar alleen gezag gehad moet hebben voor dit verzoek en mijn man minimaal de kinderen 1 jaar hebben verzorgd. Aan beide termijnen is ruimschoots voldaan
cia76

cia76

Leeftijd: 89
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: vr 15 jan 2010 16:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat klopt, staat ook in het door mij gelinkte artikel 253t. Er staat ook in dat het verzoek wordt afgewezen indien gegronde vrees bestaat dat de belangen van het kind zouden worden verwaarloosd, mede in het licht bezien van de belangen van de andere ouder.

Maar is het zo dat de juridisch vader hier dwars zal gaan proberen te zitten?
Ruby

BerichtGeplaatst: za 16 jan 2010 17:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nadat ik uit huis gevlucht ben en de scheiding heb aangevraagd alleen maardwars gelegen om alles af te handelen ed. In totaal 32 rechtszaken. Het enige waar hij niet tegen in verweer is gekomen is het ouderlijk gezag en het stopzetten van de omgang.

Dus ik verwacht als we deze procedure opstarten omdat mijn oudste absoluut niets met hem te maken wil hebben en nr 2 ook niet, dat hij wel weer dwars zal gaan liggen.

Mijn oudste heeft 5 jaargeleden op school gevraag donder mijn naam door te mogen gaan wat men ook doet. Nu gaat ze naar het voortgezet en wil absoluut haar officiele naam niet gebruiken (ze luistert er ook niet naar als we bv in een ziekenhuis zitten) Beide kinderen zijn ernstig getraumatiseerd door wat hij hen heeft aangedaan. De jongste kent zijn biologische vader niet. Daarnaast zien ze mijn man als hun vader omdat de 2 jongste eigenlijkniet beter weten
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds