|
Auteur |
Bericht |
Arnoud Engelfriet
Leeftijd: 50 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1385
|
Geplaatst: do 14 jan 2010 22:13 Onderwerp: |
|
|
Nemine contradicente schreef: | Het ging er niet om of je zonder RAIO ook rechter kunt worden, maar of de argeloze cliënt niet onder de veronderstelling is dat de "rechters" van het E-court de (universitaire) opleiding tot rechter hebben afgerond. (of dat nou via de RAIO of de beroepsopleiding is) |
Lees je dat echt zo? Ik dacht dat de implicatie was dat de e-court arbiters net als echte rechters een universitaire studie hadden afgerond. En dat lijkt wel redelijk; zonder universitaire rechtenstudie (master/bachelor) kun je geen rechter worden. _________________ ICT-jurist, blogger en octrooigemachtigde ~ Partner bij ICTRecht.nl ~ Beheerder www.iusmentis.com |
|
|
|
 |
Nemine contradicente Moderator
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 2250
|
Geplaatst: do 14 jan 2010 23:24 Onderwerp: |
|
|
Dat zal inderdaad de intentie van E-court zijn, potentiële klanten overtuigen dat de rechter allemaal een universitaire studie hebben afgerond.
Maar door te schrijven Zij hebben dezelfde universitaire opleiding als traditionele overheidsrechters lijkt het alsof de e-court rechters dezelfde (universitaire) opleiding hebben afgerond als traditionele overheidsrechters, En dat is dus niet het geval want de e-court rechters hebben niet (allemaal) de RAIO-opleiding (of de deeltijd-opleiding na toetsing door de SRM) afgerond
Het grote publiek zou door die ene zin dus best wel eens op het verkeerde been kunnen worden gezet en denken dat de e-court rechters dezelfde opleiding hebben afgerond als overheidsrechters....
NB: Ik snap nou waardoor de onduidelijkheid is ontstaan, het is moeilijk kort en bondig aan te geven waar de dubbelzinnigheid zit in die zin. _________________ Legere Iudicare Reparare |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: vr 15 jan 2010 1:08 Onderwerp: |
|
|
Nemine contradicente schreef: | Het ging er niet om of je zonder RAIO ook rechter kunt worden, maar of de argeloze cliënt niet onder de veronderstelling is dat de "rechters" van het E-court de (universitaire) opleiding tot rechter hebben afgerond. (of dat nou via de RAIO of de beroepsopleiding is) |
Die universitaire opleiding is de universitaire rechtenstudie. Niet de RAIO. Zoals ik in mijn vorige bericht aangaf is er niet altijd een specifieke beroepsopleiding nodig om rechter te worden (afgezien van die rechtenstudie). De wet stelt zo'n eis ook niet.
Welke beroepsopleiding denk jij aan? Volgens mij de RAIO (want welke andere?), en die is dus niet nodig om rechter te kunnen worden. De deeltijd RIO-opleiding doe je naast het rechterschap, dus dan ben je al rechter (rechter-plaatsvervanger om precies te zijn, maar goed).
Quote: | Het grote publiek zou door die ene zin dus best wel eens op het verkeerde been kunnen worden gezet en denken dat de e-court rechters dezelfde opleiding hebben afgerond als overheidsrechters.... |
Maar dat hebben ze dus ook... _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Nemine contradicente Moderator
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 2250
|
Geplaatst: vr 15 jan 2010 3:19 Onderwerp: |
|
|
Dit gaat wel erg ver offtopic, maar ik blijf erbij dat ik die zin op hun site erh dubbelzinnig vind. Of in ieder geval het had scherper geformuleerd kunnen worden. _________________ Legere Iudicare Reparare |
|
|
|
 |
|