Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
incasso proced...
Volkshuisevest...
Psychiatrie
Seeking CIPD a...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 23 jun 2025 19:45
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Bestuursorgaan weigererd aangetekend stuk.
Moderators: Michèle, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Duin

Leeftijd: 59
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw

BerichtGeplaatst: do 14 jan 2010 12:28    Onderwerp: Bestuursorgaan weigererd aangetekend stuk. Reageer met quote Naar onder Naar boven

Volgens mij is een gerechtsdeurwaarder een bestuursrechtelijk organisatie.
Deze maal was het stuk op het huisadres van de gerechtsdeurwaarder bezorgt, dit vanwege administratie redenen. Het stuk kwam drie weken later retour, vanwege weigering.

Is deze organisatie in overtreding als men een aangetekend schrijven weigert ?

Als het bestuursorgaan brieven/stukken weigert te accepteren hoe kan de burger dan verweer voeren ?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: do 14 jan 2010 19:39    Onderwerp: Re: Bestuursorgaan weigererd aangetekend stuk. Reageer met quote Naar onder Naar boven

Duin schreef:
Volgens mij is een gerechtsdeurwaarder een bestuursrechtelijk organisatie.

Volgens mij niet, waarop baseert u dat dit zo is? En als het al zo zou zijn, dan zou dat enkel ten aanzien van ambtshandelingen zijn. En die ambtshandelingen, daarvan zijn er niet zoveel waarop u zelf naar de deurwaarder dient te reageren.
Quote:

Deze maal was het stuk op het huisadres van de gerechtsdeurwaarder bezorgt, dit vanwege administratie redenen. Het stuk kwam drie weken later retour, vanwege weigering.

Eh? Huisadres? Waarom zou iemand zijn werk op zijn huisadres uit moeten voeren? Het lijkt me dat uw keuze om niet het adres waar de deurwaarder formeel gevestigd is te gebruiken zelf het risico loopt dat uw post niet aankomt.
Bekijk de homepage
apconius

Leeftijd: 41
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN

BerichtGeplaatst: vr 15 jan 2010 11:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ga ervan uit dat een gerechtsdeurwaarde een b-orgaan is...
Hij oefent immers openbaar gezag uit (dagvaarden mensen, tenuitvoerlegging vonnissen etc)... zal nog even kijken of ik de juridische bron hiervoor gemakkelijk kan vinden

Maar dan nog, mocht het een bestuursorgaan zijn, dan is zijn functie/ambt een bestuursorgaan en niet zozeer de persoon. Het is dan ook niet logisch om te beredeneren dat een persoon die (tijdelijk) een ambt bekleed ook in zijn eigen huis zich aan bv de Awb dient te houden (voorzover hij dus niet vanuit huis ook zijn ambt bekleed).

edit: hoe simpel kan het zijn; Gerechtsdeurwaarderswet
Prawo

Leeftijd: 72
Sterrenbeeld: Tweelingen

BerichtGeplaatst: za 13 feb 2010 10:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een geweigerd aangetekend stuk wordt je in het algemeen geacht te hebben ontvangen.
Weigering is voor risico van de ontvanger.

Of daarmee enig rechtsgevolg in het leven is geroepen hangt uiteraard van de inhoud van het stuk af.
Dat de ontvanger die inhoud niet kent komt voor zijn of haar risico.

Wat we in dergelijke gevallen doen is twee dezelfde brieven sturen.
Een aangetekend en de andere per gewone post. Dan wordt de brief waarschijnlijk wel gelezen.
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
cia76

cia76

Leeftijd: 89
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: za 13 feb 2010 10:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Prawo schreef:
Een geweigerd aangetekend stuk wordt je in het algemeen geacht te hebben ontvangen.
Weigering is voor risico van de ontvanger.

Wat wordt hier onder weigering verstaan? Is het niet ophalen van een aangetekend stuk ook een vorm van weigering? Of is weigering een exliciete handeling. Ik vind deze vraag belangrijk aangezien je stelt dat een geweigerd aangetekend stuk geacht moet worden te zijn ontvangen.
Prawo

Leeftijd: 72
Sterrenbeeld: Tweelingen

BerichtGeplaatst: za 13 feb 2010 13:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Weigering is niet aannemen aan de deur en ook niet met het afhaalbericht, dat de postbode altijd achterlaat, tijdig naar het postkantoor gaan om het stuk op te halen.

Als je langere tijd afwezig bent ben je ook verplicht zodanige maatregelen te treffen dat zo'n aangetekend stuk wel tijdig kan worden afgehaald.

Een een aangetekende brief kaan aan het adres waarop je in de Gemeentelijke Basisadministratie staat ingeschreven worden gestuurd. Als je daar niet feitelijk verblijft is dat jouw probleem, niet van de afzender.
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
cia76

cia76

BerichtGeplaatst: za 13 feb 2010 15:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat is nieuw voor mij. Dus als ik een aangetekend stuk verstuur en ik krijg na een maand zo'n bericht van "niet opgehaald" is het feit dat het stuk niet is opgehaald risico voor de ontvanger. En dit betekent dus dat als de ontvanger zich niet houdt aan de in de brief gestelde termijn (bijvoorbeeld bij een last onder dwangsom) hij niet kan pleiten dat hij geen dit besluit niet aan hem was bekendgemaakt?

Overigens stuur ik tegenwoordig dergelijke stukken ook zowel aangetekend als per reguliere post, maar ik vind de vraag wel zeer interessant.
Arnoud Engelfriet

Leeftijd: 50
Sterrenbeeld: Boogschutter

BerichtGeplaatst: za 13 feb 2010 16:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als een stuk op de juiste plek is aangeboden, dan is weigeren/niet ophalen inderdaad normaliter voor risico van de geadresseerde.

Ik twijfel alleen ten zeerste of je het privehuisadres van een gerechtsdeurwaarder als "juiste plek" mag zien. Een aangetekend stuk naar zijn vestigingsadres (KVK-gegevens) wordt geacht te zijn aangekomen als de besteller aan de deur is geweest.

Het zou wel een beetje makkelijk worden anders om onder allerlei verplichtingen uit te komen. Gewoon alle post weigeren en je kunt nooit in gebreke gesteld worden.
cia76

cia76

BerichtGeplaatst: za 13 feb 2010 19:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Arnoud Engelfriet schreef:

Ik twijfel alleen ten zeerste of je het privehuisadres van een gerechtsdeurwaarder als "juiste plek" mag zien.

Voor de duidelijkheid (er werd eerst aan voorbij gegaan): met jou ben ik er ook van overtuigd dat dit niet de juiste plek is met de consequenties van dien. Het komt een beetje op hetzelfde neer waneer correspondentie met het gemeentebestuur dat wordt behandeld door gemeenteambtenaar X naar het huisadres van gemeenteambtenaar X wordt verstuurd. Ik stel mij op het standpunt dat die gemeenteambtenaar niet verplicht is dergelijke aangetekende stukken te aanvaarden en als hij dat al doet dat dan nog het gemeentebestuur kan stellen dat zij het niet hebben ontvangen. Wellicht is het niet 100 % vergelijkbaar aangezien een gerechtsdeurwaarder zelf enige status geniet en een gemeenteambtenaar slechts dienaar is om het college te helpen bij de uitvoering van haar taak. Maar ik blijf de overtuiging hebben dat stukken moeten worden gestuurd naar de plaats waar de gerechtsdeurwaarder is gevestigd en niet waar de persoon die de functie uitoefent in prive woont.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds