|
Auteur |
Bericht |
aap1
Leeftijd: 36 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 12 jan 2010 21:55 Onderwerp: mag je weigeren namen door te geven bij een aangifte? |
|
|
goedendag,
mijn huisgenoot haar portemonnee is gestolen tijdens een feestje in on huis. hier waren ongeveer 40 vrienden en familieleden aanwezig.
nu wil de politie de aangifte van de gestolen portemonnee niet opnemen tenzij zij alle namen van de aanwezigen doorspeeld.
dit zijn echter veel vrienden van rond de 20 die sinds hun puberjaren geen contact meer hebben met de politie en mijn huisgenootje wil gewoon graag haar rijbewijs aanvragen.
mag zij weigeren om al deze namen door te spelen en toch een procesverbaal op laten nemen? |
|
|
|
 |
apconius
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN Studieomgeving (MA): RUN Berichten: 42
|
Geplaatst: wo 13 jan 2010 11:51 Onderwerp: |
|
|
Ja, er is geen spreekplicht voor een getuigen tegenover de politie. In een later stadium van een vervolging (bij gerechtelijk vooronderzoek) kan je wel als getuigen opgeroepen worden waarbij je onder ede staat en dus naar eerlijkheid moet antwoorden. Sommige getuigen blijken dan ineens een slecht geheugen te hebben en veel namen niet meer te weten.
Daarnaast heb je het recht om te zwijgen als je zelf reden hebt om aan te nemen dat je verdachte bent in een zaak.
Als je geen goede reden ziet om antwoord te geven aan de politie dan zou ik dit ook zeker niet doen.
edit: ah lees nu pas dat het gaat om 'het slachtoffer' bij de aangiften. Dit veranderd volgens mij niet echt veel. De politie is nogsteeds verplicht om de aangiften op te nemen. Wanneer zij echter weigert om de nodige informatie te geven dan zal de politie natuurlijk ook weinig onderzoek kunnen doen. Maar bij dit soort zaken zou ik er sowieso niet echt vanuit gaan dat de politie een groot onderzoek start. |
|
|
|
 |
|