Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu vr 15 aug 2025 2:31
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

partneralimentatie, de nodige vragen...
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Goverman

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen

BerichtGeplaatst: vr 08 jan 2010 14:01    Onderwerp: partneralimentatie, de nodige vragen... Reageer met quote Naar onder Naar boven

Goedemiddag,

Ik heb een aantal vragen over de partneralimentatie die mijn vader aan mijn moeder moet betalen. Dit is sinds 2004 het geval en wordt steeds correct aangepast etc. etc. Tot zover niets aan de hand. Maar toen werd het kredietcrisis.

Mijn vader:
- is sinds 1-1-10 werkloos en krijgt binnenkort een WW-uitkering.
- is in de tussentijd ook gaan samenwonen (hierover is geen dispuut o.i.d.)
- wil een herberekening laten doen, samen met mijn moeder (ze zijn on speaking terms, dus dat is geen probleem)

Mijn moeder:
- heeft grenzen voor inkomen gekregen (m.b.t. invloed op alimentatie). Deze bedragen zijn (prijspeil 2004):
+ onder de €7350 geen invloed
+ tussen €7350 en €10.000 50% korting
+ boven de 10.000 100% korting

- mijn moeder zit al vanaf het jaar dat er gescheiden werd tussen in het 50%-kortingsgebied. (uiteraard na indexatie)
- sinds 2008 zit ze ook boven de 100%-grens (na indexatie).
- hierover is nooit een mededeling gedaan
- er is ook nooit om loonstroken o.i.d. gevraagd.
- dit leidt tot een teveel ontvangen alimentatie van ruim €7500 euro.

Nu de vragen over te veel betaalde alimentatie:
1. Kan er alimentatie terug worden gevorderd?
2. Zo ja: tot hoeveel jaar terug?
3. hoe kan dat verrekend worden?
4. alimentatie is een brutobedrag: moet er bruto worden terugbetaald?
5. Wie krijgt de teveel betaalde inkomensbelasting?

Nu de vragen over het samenwonen van mijn vader:
1. had mijn moeder recht op meer alimentatie
2. is dat achteraf nog te verhogen?

Nu de vragen voor het meer algemene proces:
- is mijn vader verplicht te melden vanaf wanneer hij samenwoonde (wellicht meer alimentatie)
- is mijn moeder verplicht te melden dat zij jarenlang boven een van de grenzen zat (minder alimentatie)?

Het is een heleboel informatie, maar wie weet kan iemand helpen... Ik heb te weinig kennis van dit rechtsgebied, vandaar dat ik hier maar e.e.a. vraag. Logischerwijs is mijn vader niet blij dat hij werkloos is en wel de alimentatieplicht heeft. Logischerwijs was mijn moeder nogal overstuur toen ik het vonnis doorlas en die grenzen (voor het eerst...) zag met de daaruit voortvloeiende overschrijdingen. Ze kan dat brutobedrag van die 7500 sowieso niet ineens opbrengen...

Nogmaals: de verhoudingen zijn normaal: zakelijk, maar correct. Echter, ik voorzie nu wel problemen...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: vr 08 jan 2010 15:23    Onderwerp: Re: partneralimentatie, de nodige vragen... Reageer met quote Naar onder Naar boven

Goverman schreef:

1. Ja, als zijnde onverschuldigd betaald.
2. De verjaringstermijn is 5 jaar, gerekend vanaf de dag dat je vader bekend werd met het feit dat hij te veel heeft betaald.
3. Terugbetaling.
4. Bruto.
5. Ik vermoed dat de terugbetaling voor de belasting wordt meegenomen in het belastingjaar waarin de terugbetaling wordt gedaan.

Quote:

1. Nee. Het convenant bepaalt hier naar ik aanneem niets over.
2. Misschien is het in theorie wel mogelijk om met terugwerkende kracht de partneralimentatie opnieuw vast te laten stellen (maximaal tot 5 jaar terug, meen ik), maar dat zal alleen helpen als je moeder eigenlijk altijd al recht had gehad op een hoger bedrag aan partneralimentatie, maar de bijdrage van je vader was beperkt door zijn draagkracht. Gezien het feit dat je moeder al minder kreeg (50%) dan wat je vader kon betalen, zal een eventuele nog hogere draagkracht van je vader ivm het samenwonen (als dat al draagkrachtverhogend werkte) haar m.i. niet kunnen baten.

Quote:
- is mijn vader verplicht te melden vanaf wanneer hij samenwoonde (wellicht meer alimentatie)

Nee.

Quote:
- is mijn moeder verplicht te melden dat zij jarenlang boven een van de grenzen zat (minder alimentatie)?

Natuurlijk.

Quote:
Nogmaals: de verhoudingen zijn normaal: zakelijk, maar correct. Echter, ik voorzie nu wel problemen...

Als ik het goed begrijp heeft je moeder volgens het convenant met haar huidige inkomen geen recht op partneralimentatie. Voor je vader lost dit het probleem op. Of hij het te veel betaalde terug wil ontvangen moet hij eerst zelf maar bepalen.

BerichtGeplaatst: vr 08 jan 2010 16:45    Onderwerp: Re: partneralimentatie, de nodige vragen... Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dank voor de snelle antwoorden. Dit creëert een hoop duidelijkheid!

bona fides schreef:
Goverman schreef:

1. Ja, als zijnde onverschuldigd betaald.
2. De verjaringstermijn is 5 jaar, gerekend vanaf de dag dat je vader bekend werd met het feit dat hij te veel heeft betaald.
3. Terugbetaling.
4. Bruto.
5. Ik vermoed dat de terugbetaling voor de belasting wordt meegenomen in het belastingjaar waarin de terugbetaling wordt gedaan.

Okay, heldere antwoorden. Maar... nu zitten we met het gegeven dan ineens 7500 nogwat terugbetalen (en later daarvan weer een deel van de fiscus terugkrijgen) niet kan. Consequentie voor mijn vader is dat hij een naheffing krijgt van ongeveer de helft. Lastig allemaal, maar goed, een advocaat weet hier natuurlijk raad mee.

bona fides schreef:
Goverman schreef:

1. Nee. Het convenant bepaalt hier naar ik aanneem niets over.
2. Misschien is het in theorie wel mogelijk om met terugwerkende kracht de partneralimentatie opnieuw vast te laten stellen (maximaal tot 5 jaar terug, meen ik), maar dat zal alleen helpen als je moeder eigenlijk altijd al recht had gehad op een hoger bedrag aan partneralimentatie, maar de bijdrage van je vader was beperkt door zijn draagkracht. Gezien het feit dat je moeder al minder kreeg (50%) dan wat je vader kon betalen, zal een eventuele nog hogere draagkracht van je vader ivm het samenwonen (als dat al draagkrachtverhogend werkte) haar m.i. niet kunnen baten.

Op 1: poeh, dat weet ik zo niet... Er is uitgegaan van een bepaald bedrag aan inkomen van mijn vader (ongeveer 52500 euro). Dat is natuurlijk iets gestegen, maar de alimentatie ook. Er stond niet iets in van draagkracht in het vonnis... Het antwoord is dus waarschijnlijk: de alimentatie die mijn moeder nu krijgt is de max. die gegeven de situatie kan.

bona fides schreef:
Goverman schreef:

Nee.

Quote:

Natuurlijk.

Van mijn moeder: kan ik mij voorstellen. Maar... waarom hoeft mijn vader niet te vertellen dat hij samenwoont?

bona fides schreef:
Goverman schreef:

Als ik het goed begrijp heeft je moeder volgens het convenant met haar huidige inkomen geen recht op partneralimentatie. Voor je vader lost dit het probleem op. Of hij het te veel betaalde terug wil ontvangen moet hij eerst zelf maar bepalen.

Ze heeft recht op minder (gegeven haar inkomen), maar vooral... ze heeft dus jarenlang al te veel gekregen...

Punt is natuurlijk ook dat het voor mijn moeder - ook met de huidige alimentatie - geen vetpot is. Te veel voor huurtoeslag e.d., te weinig om van te sparen voor als de alimentatie ophoudt (over een jaar of zes). Maar goed, dat laatste dat zullen velen herkennen en is dus niet echt bijzonder.

Maar ineens 7500 euro moeten ophoesten, dat kan dus niet... Of er zou voor geleend moeten worden, maar gelet op de leencapaciteit van mijn moeder (die natuurlijk ook nog eens lager wordt), kon dat ook wel een problematisch worden. Dan blijft over: verrekenen met toekomstige alimentatie (dus zeg: 150 euro per maand minder dan het bedrag waarop ze recht heeft).

Blijft natuurlijk nog over of mijn vader dat bedrag terug wil hebben. Hij heeft nooit vragen gesteld hierover (waarschijnlijk net zo onwetend als mijn moeder en ik), maar ja, het kan zijn dat als hij bij een herberekening een loonstrook ziet dat hij dan wel vragen gaat stellen...
bona fides

BerichtGeplaatst: vr 08 jan 2010 17:39    Onderwerp: Re: partneralimentatie, de nodige vragen... Reageer met quote Naar onder Naar boven

Goverman schreef:
Lastig allemaal, maar goed, een advocaat weet hier natuurlijk raad mee.

Of een belastingadviseur, of misschien levert een telefoontje naar de belastingdienst hier al uitkomst. Hoe met dit soort dingen fiscaal gezien precies wordt omgegaan weet ik niet goed.

Quote:
Er stond niet iets in van draagkracht in het vonnis...

Op basis van de echtscheidingsbeschikking doet het samenwonen er dus in het geheel niet toe. Maar dat sluit niet uit dat het samenwonen er toe zou kunnen doen bij een herziening van de partneralimentatie. Ook dat lijkt me echter niet waarschijnlijk.

Quote:
Van mijn moeder: kan ik mij voorstellen. Maar... waarom hoeft mijn vader niet te vertellen dat hij samenwoont?

Wat doet het er voor je moeder toe of je vader samenwoont of niet? Emotioneel misschien, maar financieel maakt het voor je moeder niet uit. Je vader kan zich aan de echtscheidingsbeschikking houden zonder te melden dat hij samenwoont, je moeder daarentegen handelt in strijd met de beschikking.

BerichtGeplaatst: vr 08 jan 2010 17:57    Onderwerp: Re: partneralimentatie, de nodige vragen... Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Goverman schreef:
Er stond niet iets in van draagkracht in het vonnis...

Op basis van de echtscheidingsbeschikking doet het samenwonen er dus in het geheel niet toe. Maar dat sluit niet uit dat het samenwonen er toe zou kunnen doen bij een herziening van de partneralimentatie. Ook dat lijkt me echter niet waarschijnlijk.

Okay, volgens mij is de redenering dan: als er niets in het vonnis staat over consequenties bij samenwonen (hetzij mijn vader, hetzij mijn moeder) dan doet dat er in het geheel niet toe - in financieel opzicht. En omdat het er niet toe doet, hoeft het ook niet medegedeeld te worden.
bona fides

BerichtGeplaatst: vr 08 jan 2010 18:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Of andersom: je moeder hoeft alleen maar mede te delen dat zij boven een bepaalde inkomensgrens zit omdat dit feit consequenties heeft voor het bedrag dat je vader aan alimentatie aan je moeder moet betalen.

BerichtGeplaatst: vr 08 jan 2010 18:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat is logisch inderdaad, maar die redenering snapte ik al Wink. We zullen het binnenkort wel horen, omdat er hoe dan ook een herberekening wordt gemaakt.

Dank!
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds