Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
incasso proced...
Volkshuisevest...
Psychiatrie
Seeking CIPD a...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 23 jun 2025 22:20
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Weigering inritvergunningvergelijkbare inrit als in buurt
Moderators: Michèle, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Gijs.b

Leeftijd: 56
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter

BerichtGeplaatst: do 07 jan 2010 1:32    Onderwerp: Weigering inritvergunningvergelijkbare inrit als in buurt Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo forumleden,

Ik heb samen met mijn twee buren een inritvergunning aangevraagd (en twee overburen hebben een maand later dit ook gedaan).

Onze tuinen, waar de inrit moet komen te liggen, worden van de weg gescheiden door een trotoir met heg en dan liggen er dwars op de weg parkeerplaatsen.

Voor elke inrit zou één parkeerplaatst verdwijnen.

Bij twee huizen in onze straat (twee haakse bochten verder, ongeveer 60 meter hemelsbreed van ons huis vandaan) is er enkele jaren geleden een vergunning verleend. Daar hadden ze geen heg, maar zijn er ook parkeerplaatsen verdwenen, en zelfs twee per inrit.

De vergunningsaanvraag is half juni op het gemeentehuis afgegeven. Pas 12 augustus moest ik uit de krant vernemen dat er iets met de vergunning gedaan was (melding dat er een aanvraag was).
Op 20 december heb ik een brief ontvangen dat de vergunning niet verleend zou worden.

Ik dacht ondertussen dat de vergunning verleend zou worden, al was het maar van rechtswege omdat ik vanaf het indienen van de vergunning helemaal niets van de gemeente heb vernomen. Er waren wel veel zienswijzen van buurtbewoners binnen gekomen (geïnitieerd door eentje, die een kant-en-klare brief heeft rondgestuurd), maar vanuit de afdeling Bestemmingsplan was geen bezwaar en de heg staat ook niet als groenvoorziening op het bestemmingsplan.
Bij het inzien van de zienswijzen werd gezegd dat het nog wel een tijdje kon duren voordat hij toekwam aan de vergunning, omdat hij erg achterliep en net de taken van iemand anders overgenomen had.

Is de gemeente nalatig geweest door mij niet eerder te informeren en moeten zij de vergunning niet verlenen omdat in een verlijkbare situatie al een vergunning is verleend?
(De overburen diegeen heg hebben, hebben helemaal een vergelijkbare situatie en daar is de vergunning ook van geweigerd).

Is er jurispudentie over de termijn waar gemeentes zich aan moeten houden en het van rechtswege verlenen van (inrit)verguningen?
Is een inritvergunning een soort bouwvergunning?

Alvast bedankt voor de reacties.
groet,
Gijs
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Nico1979

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Boogschutter

BerichtGeplaatst: do 07 jan 2010 20:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een inritvergunning is vereist voor het aanleggen van een inrit krachtens de Algemene Plaatselijke Verordening. Indien de gemeente de model-APV heeft, wordt een dergelijke vergunning niet van rechtswege verleend.

Het is slordig dat de afwijzing zo lang op zich heeft laten wachten. Daar kun je echter geen rechten aan ontlenen. Om het proces te versnellen had je een bezwaarschrift kunnen indienen tegen het uitblijven van een beslissing op je aanvraag. Daar schiet je nu echter niets meer mee op.

Of sprake is van een gelijk geval, kan ik niet beoordelen. Mogelijk is er nieuw beleid vastgesteld tussen het moment waarop de eerdere vergunning is verleend en de afwijzing van je aanvraag. Ook is het mogelijk dat er andere omstandigheden zijn op grond waarvan de gemeente tot de conclusie komt dat geen sprake is van gelijke gevallen.

Als je bezwaar maakt tegen de afwijzing, zal de gemeente in ieder geval goed moeten motiveren waarom jouw situatie afwijkt van de wel-vergunde inritten.
apconius

Leeftijd: 41
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN

BerichtGeplaatst: vr 08 jan 2010 12:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Mogelijk is er nieuw beleid vastgesteld tussen het moment waarop de eerdere vergunning is verleend en de afwijzing van je aanvraag.

Het moet dan gaan om het moment tussen de eerdere vergunning die verleend is en het moment van aanvraag van deze vergunning (niet het moment van afwijzing)

Als er spraken is van wijziging van het beleid tussen de aanvraag en het afwijzen van de aanvraag dan denk ik dat het bestuursorgaan hier toch de fout is ingegaan. Dit zou volgens mij in strijd zijn met het fair play beginsel. Het moet duidelijk zijn welke regels er gelden, het tussentijds wijzigen zou hier afbreuk aan doen. (zie hiervoor bv; CRvB 17 oktober 2002, JB 2002/372 (gepasseerde majoor))
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds