|
Auteur |
Bericht |
wvb
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 30 dec 2009 22:19 Onderwerp: Kan werkgever een langere pauze voorschrijven |
|
|
Goedendag,
Onlangs ben ik bij een nieuwe werkgever begonnen met een fulltime dienstverband. Binnen het bedrijf is het gebruikelijk dat er op een dienst van acht uur werken, een uur pauze word gehouden. Ik vind dit persoonlijk erg veel en eigenlijk zonde van mijn tijd.
De arbeidstijdenwet schrijft een minimum van een half uur pauze voor, in de betreffende CAO is verder niets geregeld omtrent pauzetijden. Nu heb ik bij mijn werkgever aangekaart dat ik slechts een half uur wens te pauzeren tijdens mijn dienst en voor de rest gewoon doorwerk, er is ook voldoende werk voorhanden. Nu zegt mijn werkgever dat dit mijn eigen keuze is maar dat er wel een uur pauze in mindering op mijn uren word gebracht, ook al gebruik ik maar een half uur van deze pauze.
Kan mijn werkgever dit beleid voeren, en heb ik gewoon te accepteren dat ik een uur pauze moet houden? Of kan ik hier tegenin met (juridische) steekhoudende argumenten?
Graag uw visie hierop.
Bij voorbaat alvast hartelijk dank. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: do 31 dec 2009 16:44 Onderwerp: |
|
|
Dat ben je samen overeengekomen, dus in principe geldt die pauze van een uur.
Wat is voor jouw werkgever de reden dat mensen zo'n lange pauze moeten houden? _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
rien_nl
Leeftijd: 53 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 29 mrt 2010 22:05 Onderwerp: pauze |
|
|
De reden dat een werkgever kiest voor een langere pauze is
omdat die pauzes toch wel genomen worden
Iemand die kantoorwerk verricht kan inderdaad makkelijk toe aan 2 keer
een kwarter en een keer een half uur. De pauzetijden zijn voor een werkgever bijzonder moeilijk te in een kantooromgeving met name de koffiepauzes. _________________ Late haver komt ook op |
|
|
|
 |
Paula van O
Leeftijd: 39 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 20
|
Geplaatst: vr 16 apr 2010 17:03 Onderwerp: |
|
|
De stelling van je werkgever dat er een uur pauze in mindering wordt gebracht op je gewerkte uren is niet juist. Voor zover ik weet heb je recht op een half uur doorbetaalde pauze. Alle pauze die je als werknemer daarnaast neemt krijgt je niet betaald. In jouw geval zou dat betekenen dat er dus een half uur wordt doorbetaald en een half uur in mindering wordt gebracht op je gewerkte uren.
Het lijkt mij sowieso wel interessant om te weten of er niet een heel uur moet worden doorbetaald als de werkgever van zijn werknemers 'eist' dat zij een uur pauze nemen. Daarmee dwingt de werkgever de werknemers eigenlijk om het loon van een half uur in te leveren en ik vraag mij af of dit zomaar kan. |
|
|
|
 |
MarijnP
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 321
|
Geplaatst: vr 16 apr 2010 17:24 Onderwerp: |
|
|
Quote: | Voor zover ik weet heb je recht op een half uur doorbetaalde pauze. |
Waar baseer je dat op? Ik heb daar nog nooit van gehoord. |
|
|
|
 |
Paula van O
Leeftijd: 39 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 20
|
Geplaatst: za 17 apr 2010 15:01 Onderwerp: |
|
|
Voor zover ik weet, het kan dus zijn dat ik het bij het verkeerde eind heb.
Ik zal even uitzoeken of het inderdaad klopt. |
|
|
|
 |
Paula van O
|
Geplaatst: za 17 apr 2010 15:08 Onderwerp: |
|
|
@ Marijn
Ik heb het inderdaad mis. Het is niet zo dat de werkgever verplicht is om de pauze door te betalen, het is echter wel gebruikelijk dat er een half uur pauze wordt doorbetaald. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: za 17 apr 2010 15:34 Onderwerp: |
|
|
Het is volgens mij niet gebruikelijk dat de lunchpauze wordt doorbetaald. Het is minder ongebruikelijk om een koffiepauze door te betalen, of anders gezegd: om werknemers toe te staan onder werktijd een koffiepauze te nemen. Dit is echter geen (wettelijk) recht. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Paula van O
|
Geplaatst: za 17 apr 2010 15:45 Onderwerp: |
|
|
Het is inderdaad geen wettelijk recht om je lunchpauze of koffiepauze doorbetaald te krijgen. Het is echter wel zo dat er bij CAO kan worden bepaald dat het eerste halfuur pauze, eventueel opgesplitst in 2 x 15 min, word doorbetaald. Indien dit bij CAO is geregeld en jij besluit om binnen een kwartier te lunchen heb je dus recht op doorbetaalde lunchpauze. Met gebruikelijk doelde ik meer op mijn veronderstelling dat veel CAO's deze regel hanteren. Dit kan inderdaad anders zijn. Ook buiten CAO kan het voorkomen dat werkgevers een half uur pauze doorbetalen als een soort van compensatie voor langere werktijden of iets dergelijks. Hoe dan ook, ik ging er vanuit dat het algemene praktijk was dat er een half uur pauze werd doorbetaald, zij het via CAO, zij het via het arbeidscontract. |
|
|
|
 |
|