Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
incasso proced...
Force justice ...
Volkshuisevest...
Psychiatrie
Seeking CIPD a...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 23 jun 2025 12:23
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Ficiteve weigering op WOZ-bezwaar
Moderators: Michèle, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Princeps

Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen

BerichtGeplaatst: zo 13 dec 2009 12:10    Onderwerp: Ficiteve weigering op WOZ-bezwaar Reageer met quote Naar onder Naar boven

Goedendag, wellicht kunnen jullie mij hier helpen. Zo te zien ben ik hard op weg naar mijn eerste rechtszaak, dus ik kan alle hulp gebruiken.

OK, eerst even de feiten:
- huis gekocht in augustus 2008 voor EUR 229.000;
- WOZ-beschikking ontvangen in maart 2009, waarde volgens beschikking op peildatum 01-01-2008: EUR 250.000;
- bezwaar ingediend in maart 2009, binnen de termijn, ontvangstbevestiging heb ik ook gekregen.
- In bezwaarschrift verzocht om gehoord te worden indien er zou worden afgewezen;
- Tot op heden nog geen uitspraak gedaan.

Op grond van art. 30 lid 8, Wet waardering onroerende zaken, moet er uitspraak worden gedaan in het kalenderjaar waarin het bezwaarschrift is ontvangen, wat zou betekenen uiterlijk 31 december a.s. Ik heb de gemeenteambtenaar al gebeld en haar dit verteld, maar volgens haar hebben ze een jaar de tijd vanaf datum ontvangst bezwaar. Ondanks dat zij mij geen wetsartikelen kon noemen die haar standpunt ondersteunden, en ik wel, bleef ze bij haar standpunt.. Ik wil snel uitsluitsel over de WOZ-waarde omdat ik mijn aangifte IB zo vroeg mogelijk (en goed) wil doen, ik geen zin heb om de inspecteur te verzoeken mijn aangifte aan te passen, en bovendien van mening ben dat een treuzelende gemeente niet voor rekening van het rijk hoeft te komen. Goed, mijn vragen:

1. Zijn jullie het met mij eens dat de gemeente vóór de 31 uitspraak zou moeten doen?
2. Moet ik op 01.01.2010 eerst de gemeente nog schriftelijk manen om uitspraak te doen binnen (zeg) 2 weken, of kan ik gelijk een beroepschrift indienen?
3. Wat zal ik eisen in mijn beroepschrift? Uitspraak binnen redelijke termijn? Zo ja, hoeveel weken zou dit zijn? Mind you, de gemeente heeft reeds 9 maanden de tijd gehad (vergelijk dat even met de "standaard"-termijn).. Ik wil bij afwijzing nog steeds gehoord worden, hoe moet ik dit verwerken in mijn eis dat ze snel uitspraak moeten doen?

Bedankt alvast!

P.s. vermoedelijk komt er ook nog een tweede rechtszaak, maar dan over de hoogte van de Woz-waarde. Deze zaak is dus ook alvast een mooie oefening Smile
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: zo 13 dec 2009 18:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Art. 30 lid 8 Wet WOZ lijkt hier inderdaad vrij duidelijk over. Je kunt dus in januari 2010 beroep instellen tegen het uitblijven van een beslissing op bezwaar. Veel meer dan dat er binnen een bepaalde termijn uitspraak wordt gedaan kun je daar denk ik niet in vorderen, tenzij je aantoonbaar financiële schade lijdt door het uitblijven van een beslissing. Dat laatste lijkt me niet het geval.

Je zult nog steeds gehoord moeten worden. Laat de gemeente dit na (zonder volledig aan je bezwaar tegemoet te komen), dan zal de beslissing in bezwaar in beroep altijd worden vernietigd. Natuurlijk kan het geen kwaad om te benadrukken dat je verzoek om door de gemeente gehoord te worden blijft staan.

Leeftijd: 49
Sterrenbeeld: Maagd

BerichtGeplaatst: ma 14 dec 2009 13:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Art. 30 lid 8 Wet WOZ lijkt hier inderdaad vrij duidelijk over. Je kunt dus in januari 2010 beroep instellen tegen het uitblijven van een beslissing op bezwaar. Veel meer dan dat er binnen een bepaalde termijn uitspraak wordt gedaan kun je daar denk ik niet in vorderen, tenzij je aantoonbaar financiële schade lijdt door het uitblijven van een beslissing. Dat laatste lijkt me niet het geval.

Je zult nog steeds gehoord moeten worden. Laat de gemeente dit na (zonder volledig aan je bezwaar tegemoet te komen), dan zal de beslissing in bezwaar in beroep altijd worden vernietigd. Natuurlijk kan het geen kwaad om te benadrukken dat je verzoek om door de gemeente gehoord te worden blijft staan.

Als aanvulling daarop, ik zou vorderen dat de gemeente binnen 6 of 8 weken dient te beslissen. Gelet op het feit dat je nog gehoord wilt worden is dat een redelijke termijn. De rechtbank zal overigens zelf bepalen wat voor de gemeente een redelijke termijn is.

Verder kun je de rechtbank ook verzoeken om de gemeente een dwangsom op te leggen. De rechtbank zal dit verzoek waarschijnlijk afwijzen maar zeker is dit niet. Verder zal de rechtbank dan niet aarzelen om bij een overschrijding van door door haar gegeven termijn wel een dwangsom op te leggen.
Princeps

BerichtGeplaatst: di 15 dec 2009 11:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

BartL schreef:
bona fides schreef:

Als aanvulling daarop, ik zou vorderen dat de gemeente binnen 6 of 8 weken dient te beslissen. Gelet op het feit dat je nog gehoord wilt worden is dat een redelijke termijn. De rechtbank zal overigens zelf bepalen wat voor de gemeente een redelijke termijn is.

Verder kun je de rechtbank ook verzoeken om de gemeente een dwangsom op te leggen. De rechtbank zal dit verzoek waarschijnlijk afwijzen maar zeker is dit niet. Verder zal de rechtbank dan niet aarzelen om bij een overschrijding van door door haar gegeven termijn wel een dwangsom op te leggen.

Dank. Ik zal inderdaad op 1 januari het beroepschrift verzenden, waarin ik eis dat de gemeente binnen 6 weken mij hoort en uitspraak op bezwaar doet. De dwangsom lijkt mij nog niet van toepassing, omdat het bezwaarschrift is ingediend voordat de wet in werking is getreden.

Nog wat: is het inderdaad mogelijk om direct in beroep te gaan tegen het niet (tijdig) nemen van een besluit op bezwaar, of moet ik daar eerst weer bezwaar tegen maken bij de gemeente zelf? Als ik de Wet dwangsom en beroep bij niet tijdig beslissen zo lees, maak ik op dat het eerst niet mogelijk was om direct in beroep te gaan. Maar een niet (tijdig) genomen besluit stond toch al gelijk met de afwijzing van het bezwaar?
bona fides

BerichtGeplaatst: di 15 dec 2009 11:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Princeps schreef:
Dank. Ik zal inderdaad op 1 januari het beroepschrift verzenden, waarin ik eis dat de gemeente binnen 6 weken mij hoort en uitspraak op bezwaar doet. De dwangsom lijkt mij nog niet van toepassing, omdat het bezwaarschrift is ingediend voordat de wet in werking is getreden.

Maar de wet dwangsom en beroep staat hier buiten. Het gaat BartL denk ik om art. 8:72 lid 7 Abw. (Hmm, ik wist niet eens dat die wet al van kracht was.)

Quote:
Nog wat: is het inderdaad mogelijk om direct in beroep te gaan tegen het niet (tijdig) nemen van een besluit op bezwaar, of moet ik daar eerst weer bezwaar tegen maken bij de gemeente zelf?

Het niet-tijdig beslissen op het bezwaar geldt voor de toepassing van wettelijke voorschriften over bezwaar en beroep als het besluit op bezwaar (art. 6:2 Awb). Daartegen staat dus beroep open (en geen bezwaar). Anders zou een bestuursorgaan door te blijven weigeren een besluit te nemen kunnen voorkomen dat je beroep kunt instellen.

Bij niet-tijdig beslissen op een aanvraag zou je eerst bezwaar moeten maken tegen het niet-tijdig beslissen.

Quote:
Maar een niet (tijdig) genomen besluit stond toch al gelijk met de afwijzing van het bezwaar?

Nee, een niet tijdig genomen besluit houdt niet in dat het bezwaar is afgewezen, ook niet dat de aanvraag is toegewezen of afgewezen (al kan bijzondere wetgeving daarvan afwijken).

Leeftijd: 49
Sterrenbeeld: Maagd

BerichtGeplaatst: wo 16 dec 2009 10:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Princeps schreef:

Maar de wet dwangsom en beroep staat hier buiten. Het gaat BartL denk ik om art. 8:72 lid 7 Abw. (Hmm, ik wist niet eens dat die wet al van kracht was.)

Klopt, en ik zal mezelf eens aanleren om artikelen te noemen. Dat leer je een beetje af na de studietijd...

De Wet dwangsom en beroep bij niet tijdig beslissen is pas op 1 oktober in werking getreden en is gelet op het overgangsrecht alleen van toepassing op aanvragen ingediend na deze datum...

Uhh, en 1 januari is een goed tijdstip om met goede voornemens te beginnen...
wellproc

Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: do 24 dec 2009 1:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb een vergelijkbare situatie, maar ben absoluut onbekend met rechten.

Mijn situatie:
- januari 2008 voorlopige koopakte nieuwbouwhuis getekend voor €164.000 von (excl keuken);
- april 2008 (vanwege rare eigendomssituatie investeringsfonds) definitieve koop;
- 20 april 2009 woz-beschikking: waarde op per peildatum 1-1-2008 is €181.000;
- taxatieverslag is via internet opvraagbaar, maar daarvoor ingerichte gemeentelijke website werkt lange tijd niet;
- 25 mei 2009 pro-forma bezwaarschrift ingediend;
- 8 juni 2009 werkt de website, dus bezwaarschrift online ingediend (maar geen mogelijkheid om bijlagen/gronden toe te voegen...);
- 24 juli 2009 (midden in de vakantieperiode) reactie van de gemeente: gronden dienen binnen 4 weken na dagtekening te worden ingediend, anders niet-ontvankelijk;
- 12 augustus 2009 (net terug van vakantie) aanvullend bezwaarschrift inclusief gronden (koopakte, taxatieverslag, etc) ingediend;

En toen was het stil...
Vandaag kwam ik tot de ontdekking dat de afhandeling dit kalenderjaar moet plaatsvinden en via Google ben ik hier uitgekomen. Gelukkig een vergelijkbare situatie en daarom zou ik graag een voorbeeld krijgen voor de brief die ik aan de gemeente wil sturen hierover. Het gaat mij er niet om vervelend te doen, maar ik wil wel beslissing, dan weet ik tenminste of ik nog in beroep moet gaan... Confused

Dus @Princeps: zou je hier je brief (concept) willen posten?
Alvast bedankt voor de moeite
Princeps

BerichtGeplaatst: do 24 dec 2009 14:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

wellproc schreef:
Ik heb een vergelijkbare situatie, maar ben absoluut onbekend met rechten.

Mijn situatie:
- januari 2008 voorlopige koopakte nieuwbouwhuis getekend voor €164.000 von (excl keuken);
- april 2008 (vanwege rare eigendomssituatie investeringsfonds) definitieve koop;
- 20 april 2009 woz-beschikking: waarde op per peildatum 1-1-2008 is €181.000;
- taxatieverslag is via internet opvraagbaar, maar daarvoor ingerichte gemeentelijke website werkt lange tijd niet;
- 25 mei 2009 pro-forma bezwaarschrift ingediend;
- 8 juni 2009 werkt de website, dus bezwaarschrift online ingediend (maar geen mogelijkheid om bijlagen/gronden toe te voegen...);
- 24 juli 2009 (midden in de vakantieperiode) reactie van de gemeente: gronden dienen binnen 4 weken na dagtekening te worden ingediend, anders niet-ontvankelijk;
- 12 augustus 2009 (net terug van vakantie) aanvullend bezwaarschrift inclusief gronden (koopakte, taxatieverslag, etc) ingediend;

En toen was het stil...
Vandaag kwam ik tot de ontdekking dat de afhandeling dit kalenderjaar moet plaatsvinden en via Google ben ik hier uitgekomen. Gelukkig een vergelijkbare situatie en daarom zou ik graag een voorbeeld krijgen voor de brief die ik aan de gemeente wil sturen hierover. Het gaat mij er niet om vervelend te doen, maar ik wil wel beslissing, dan weet ik tenminste of ik nog in beroep moet gaan... Confused

Dus @Princeps: zou je hier je brief (concept) willen posten?
Alvast bedankt voor de moeite

Ik stuur geen brief aan de gemeente, dat heeft namelijk geen zin (als in: het is geen onderdeel van de juridische bezwaar- en beroepsprocedure). Je moet dus gelijk bij de rechtbank in beroep gaan.
wellproc

BerichtGeplaatst: do 24 dec 2009 14:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Princeps schreef:

Ik stuur geen brief aan de gemeente, dat heeft namelijk geen zin (als in: het is geen onderdeel van de juridische bezwaar- en beroepsprocedure). Je moet dus gelijk bij de rechtbank in beroep gaan.

Aha, had ik toch even beter moeten lezen.
Hoe maak je dit aanhangig en welke kosten zijn daaraan verbonden?
Princeps

BerichtGeplaatst: vr 25 dec 2009 14:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

wellproc schreef:
Princeps schreef:

Aha, had ik toch even beter moeten lezen.
Hoe maak je dit aanhangig en welke kosten zijn daaraan verbonden?

Je zal een beroepschrift moeten indienen bij jouw rechtbank, griffierecht is in dit geval 41 euro.
bona fides

BerichtGeplaatst: za 26 dec 2009 15:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als je er nog enig vertrouwen in hebt dat de gemeente uit zichzelf zal beslissen kun je volstaan met een brief naar de gemeente (of zelfs een telefoontje). In beroep kan over een paar maanden ook nog wel.

BerichtGeplaatst: za 26 dec 2009 15:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt, ik ga eerst de gemeente een herinnering sturen. Als ze daar niet op reageren ga ik door naar de rechter.
grmohlmann

Leeftijd: 78
Sterrenbeeld: Kreeft

BerichtGeplaatst: za 26 dec 2009 16:42    Onderwerp: Ficiteve weigering op WOZ-bezwaar Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja, het is mischien wel netjes om eerst een brief aan de gemeente te sturen en ze op grond van art. 30 lid 8 van de Wet Woz in gebreke te stellen m.b.t. het niet tijdig besluiten op jouw bezwaar.
Je weet maar nooit wat er nog uit de hoge hoed van de gemeente komt (een artikel, een verordening, of een oplossing, etc.).
Bovendien, je blijft dan ook in lijn met de weliswaar nog niet van toepassing zijnde regels van de Wet dwangsom en beroep bij niet tijdig beslissen, in dit geval.
Mocht je niets horen van de gemeente, dan na 2 weken beroep bij de rechter instellen.
De rechter zal dan ook vinden dat je wat dit onderdeel betreft netjes hebt gehandeld (en de gemeente heeft dan mischien niet netjes gehandeld); de rechter kan je dan niet verwijten dat je niet alles hebt gedaan om opheldering van de gemeente, ook na het verstrijken van de beslistermijn, te verkrijgen
wellproc

BerichtGeplaatst: ma 15 feb 2010 16:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

En we hebben resultaat!
Na een herinneringsbrief (begin januari) heb ik vorige week dan toch maar beroep ingesteld bij de rechtbank. Zaterdag lag de ontvangstbevestiging van de rechtbank in de brievenbus, zonet werd ik al door de gemeente gebeld. Er is een beslissing genomen op mijn bezwaarschrift: waarde verlaagd zoals ik heb betoogd. Maw, beroep kan weer worden ingetrokken... Opvallend hoe snel er beslist kan worden als de rechtbank in beeld komt!

Bedankt voor de hulp hier.

@Princeps: hoe is het ondertussen met jouw zaak?
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds