Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Personalized T...
verkiezingsbed...
Kunnen (Kanton...
Boetes CJIB ni...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu zo 20 jul 2025 18:42
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Boete baldadigheid
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Massive

Leeftijd: 37
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UM

BerichtGeplaatst: wo 23 dec 2009 12:05    Onderwerp: Boete baldadigheid Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb al een ander topic hierover gezien, maar ik maak toch een nieuwe aan.

Ik heb zelf een boete gehad voor baldadigheid. De situatie ga ikkort uittypen. Het is gebeurd met uitgaan, ik had wat gedronken, net als een vriend van me. Het enige wat we uiteindelijk gedaan hebben is voor de grap tegen een enorme plantenbak geduwd, niks gesloopt maar we moesten bij de agent komen en die nam onze gegevens op. Zoals ik zeg niks gesloopt, niemand beledigd of kwaad gedaan. (ja we moesten hard lachen toen de agent serieus onze gegevens ging noteren maar het is echt belachelijk) Valt er een enkele weken geleden een transactievoorstel ad € 150 op de mat. Strafbaar feit: Baldadigheid op openbare weg enz... Ik zelf vind het belachelijk dat ik zo'n enorm bedrag moet betalen voor niks, ben dan ook eerlijk gezegd niet van plan dit te doen.

Wat gebeurd er als ik dit niet betaal? Komt het dan voor? Is het mogelijk voor mij om een dossier ergens in te zien..? Hoe groot is de kans dat ik hier zonder boete uit ga komen? Mijn vriend heeft helaas al betaald, hoogstwaarschijnlijk is dat in mijn nadeel..

Wat kan ik het beste doen.. Heb tot 7 januari.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
WimWest

Leeftijd: 125
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: wo 23 dec 2009 12:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De kans om te slagen is klein om de volgende redenen:

1. uw leeftijd (baldadigheid in onschuldige vorm denk ik toch aan 14-18 jaar)
2. uw achtergrond (mr. en dan deze vraag?)
3. uw vriend heeft al betaald en dus hetzelfde feit toegegeven.
Massive

BerichtGeplaatst: wo 23 dec 2009 12:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

WimWest schreef:
De kans om te slagen is klein om de volgende redenen:

1. uw leeftijd (baldadigheid in onschuldige vorm denk ik toch aan 14-18 jaar)
2. uw achtergrond (mr. en dan deze vraag?)
3. uw vriend heeft al betaald en dus hetzelfde feit toegegeven.

Dat Mr. is niet serieus. Ik moest een keuze maken daar. Of was het mogelijk die vraag te ontwijken?

Edit: heb het veranderd.

1, Ben zelf 21.
2, Ben student.
3, Dit is waar en ik had al een idee dat dat in mijn nadeel zou werken.
cia76

cia76

Leeftijd: 89
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: wo 23 dec 2009 13:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

U heeft het feit gepleegd. Dat het in uw ogen allemaal zeer onschuldig is geweest doet niet af aan het feit dat u en uw vriend zich schuldig hebben gemaakt aan de strafbare gedraging. Dat u het er niet mee eens bent dat de politie of het o.m. deze zaak niet hebben geseponeerd vanwege de in uw ogen geringe ernst van de zaak (niet opportuun) maakt dit ook niet anders.

U komt uiteindelijk hoogstwaarschijnlijk niet onder uw straf uit. Als u de boete niet betaalt zult u uiteindelijk voor moeten komen en heeft u kans op een veroordeling. Deze veroordeling kan ertoe leiden dat u een nog hogere boete moet betalen of een andere zwaardere straf krijgt. Bij een veroordeling komt ook nog eens het nadeel dat u dan een "strafblad" heeft.

Mijn persoonlijke mening is overigens dat u niet samen met uw vriend tegen een plantenbak aan moet gaan lopen duwen ook al is er niets kapot gemaakt. Als u dan wilt dat de politie dit toch door de vingers ziet, is het niet slim om hard de gaan lachen omdat u het zo belachelijk vindt dat de agent serieus zijn werk probeert te doen. Ik kan mij derhalve voorstellen dat u een boete heeft gekregen.
pacta sunt servanda

pacta sunt servanda

Leeftijd: 44
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: wo 23 dec 2009 14:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hij die op of aan de openbare weg of op enige voor het publiek toegankelijke plaats tegen personen of goederen enige baldadigheid pleegt waardoor gevaar of nadeel kan worden teweeggebracht (...)

Je geeft zelf toe dat, ook al was het voor jullie een grap, jullie opzettelijk hebben geduwd. Waarschijnlijk is daarbij de kans ontstaan dat er gevaar of nadeel kon worden teweeggebracht.

Het gaat er dus niet om of er schade is ontstaan, maar dat de kans erop is ontstaan.

BerichtGeplaatst: wo 23 dec 2009 15:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Haha je zou de bewuste bak eens moeten zien, die bak weegt denk ik zo een 500 kilo.

Maar in jullie ogen is betalen de beste manier gewoon? Is het mogelijk zo een boete in termijnen te betalen trouwens? Ben een arme student.
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: wo 23 dec 2009 16:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik denk dat je als je het voor laat komen er goed aan doet om niet de indruk te wekken dat je je hebt gedragen als een lallende lullo die de dienstdoende agenten maar belachelijk vond. Ik was er niet bij, dus ik kan er niet over oordelen, maar ik kan me wel voorstellen dat jullie overige gedrag mede een reden was voor de agent om de boete uit te schrijven.

Als er redelijkerwijs geen mogelijkheid was waardoor het duwen tegen die bak gevaar of nadeel kon toebrengen, lijkt er mij geen sprake te zijn van strafbaar baldadig handelen. Lijkt me goed om de rechter wat foto's van die bak te tonen.

Dat je vriend heeft betaald lijkt mij van geen betekenis voor jouw zaak. Zeker niet als je toch al toegeeft te hebben geduwd, maar alleen bestrijdt dat het duwen een overtreding van art. 424 lid 1 Sr vormt.

Laten voorkomen doe je door niet te betalen (zoals neem ik aan op het transactievoorstel staat vermeld).

tikSimone

Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: do 24 dec 2009 1:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Massive, het gaat niet om het (eventuele) gevolg, maar om de actie. En ik vrees zo dat als je het voor laat komen dat tot een veroordeling zal leiden.

Je kunt gokken op wat bona fides schreef
Quote:
Als er redelijkerwijs geen mogelijkheid was waardoor het duwen tegen die bak gevaar of nadeel kon toebrengen, lijkt er mij geen sprake te zijn van strafbaar baldadig handelen. Lijkt me goed om de rechter wat foto's van die bak te tonen.

maar als ik in jouw schoenen stond zou ik dat niet doen. De OvJ kan ter zitting namelijk meer eisen dan die 150 die je nu hebt staan.
Massive

BerichtGeplaatst: vr 25 dec 2009 16:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ga hem inderdaad maar betalen, het risico dat ik uiteindelijk nog meer moet betalen + nog meer problemen heb, is de 150 euro niet waard.. Ik zit er alleen mee dat ik me zo makkelijk 150 euro laat afnemen, daar kan ik wel flink pissig van worden. Maarja laat het maar een les zijn dan.

Bedankt voor de adviezen. Good
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: za 26 dec 2009 13:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nu ja, misschien kun je het ook eens zo bekijken: het is ontstaan door je eigen actie Wink
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: za 26 dec 2009 14:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je zaak lijkt me anders zeker niet kansloos, al kun je dat zelf beter beoordelen.

Het zou interessant zijn om de tekst van het proces-verbaal te kennen. Misschien kun je dit opvragen voordat je beslist al dan niet te betalen.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds