Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Best Patches i...
Personalized T...
verkiezingsbed...
Kunnen (Kanton...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 28 jul 2025 11:03
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Aansprakelijkheid behandelcentrum bij diefstal?
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
FGH

Leeftijd: 47
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw

BerichtGeplaatst: wo 16 dec 2009 2:58    Onderwerp: Aansprakelijkheid behandelcentrum bij diefstal? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik schets de volgende situatie: In een orthopedagogisch behandelcentrum voor kinderen is een mobiele telefoon gestolen van één van de kinderen.
Er waren ten tijde van de diefstal 4 andere bewoners (kinderen) aanwezig plus 1 leidinggevende.
Er is aan het clusterhoofd van het logeerhuis mededeling gedaan van de diefstal en er werd gezegd dat hij de zaak verder zou bekijken. Het hoofd was van mening dat één van de andere bewoners de diefstal had gepleegd, maar de bewoners ontkenden alles. Daarop zei het hoofd dat hij ook verder niets kon doen. De ouders namen hier geen genoegen mee en wilden weten in hoeverre het logeerhuis verzekerd was voor diefstal. Het logeerhuis zou dit onderzoeken en kwam uiteindelijk met de mededeling dat zij verder niets konden doen.
De ouders hebben ook aangifte bij de politie gedaan, maar de politie heeft de aangifte niet verder behandeld wegens te weinig aanknopingspunten.

Mijn vraag is de volgende: Moeten de ouders genoegen nemen met de mededeling van het logeerhuis? Ik ga er van uit dat zo`n instelling verzekerd is tegen diefstal van goederen van hun bewoners.
Kunnen de ouders verder nog actie ondernemen tegen het logeerhuis?
Maakt het nog iets uit dat wanneer het kind in het logeerhuis is, het ouderlijk gezag bij dat logeerhuis komt te liggen?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
marionvangelder

Leeftijd: 37
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): 
Studieomgeving (MA): 

BerichtGeplaatst: ma 21 dec 2009 14:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Volgens mij kan een behandelcentrum deze aansprakelijkheid uitsluiten, net zo goed als een school, opvangcentrum of iets dergelijks dit kan.

Misschien hebben zij een verzekering, maar dekt deze niet de schade van gestolen goederen, maar alleen als een van de bewoners of medewerkers schade veroorzaakt.

Je zou het behandelcentrum een brief kunnen sturen met de vraag de bijlage door te sturen naar hun verzekeringsmaatschappij. Dan krijg je snel genoeg antwoord of hun verzekering dit dekt.

Ik zou kijken of in de voorwaarden van het centrum staat of dit uitgesloten is. Het lijkt me dat je een contract hebt getekend of bepaalde voorwaarden gelden om daar te mogen verblijven. Misschien hebben ze ergens een bord hangen waar dit op vermeld staat.

U moet namelijk wel weten of zij deze aansprakelijkheid hebben uitgesloten. Als u niet had kunnen weten ( geen bord, geen algemene voorwaarden etc) dat hun geen aansprakelijkheid hadden, dan lijkt het mij meer dan logisch dat zij deze aansprakelijkheid dragen.
MarijnP

Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: di 22 dec 2009 0:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Als u niet had kunnen weten ( geen bord, geen algemene voorwaarden etc) dat hun geen aansprakelijkheid hadden, dan lijkt het mij meer dan logisch dat zij deze aansprakelijkheid dragen.

Op basis van wat dan precies? Ik kom er niet echt uit.
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: di 22 dec 2009 12:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hebben de ouders zelf geen verzekering tegen diefstal?

Ik vermoed zo dat het centrum niet aansprakelijk is. Dit ligt namelijk buiten hun core business (zorgen voor de kinderen).

Doorgetrokken zou het namelijk ook betekenen dat elke uitbater van een gelegenheid/organisatie aansprakelijk is wanneer er op die plek wat gestolen wordt, tenzij dat in algemene voorwaarden wordt uitgesloten. Dat lijkt me niet juist.
marionvangelder

Studieomgeving (BA): 
Studieomgeving (MA): 

BerichtGeplaatst: di 22 dec 2009 15:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zat zelf te denken aan risico aansprakelijkheid wegens falend toezicht.

Een dergelijke instelling is op de hoogte van de "handicap" van de bewoners.

De leidinggevende is aangenomen om deze bewoners te sturen en op te letten op hun doen en laten. Als de leidinggevende deze vier bewoners niet kan volgen in hun doen en laten dan heeft hij gefaald in zijn toezicht.

De instelling is aansprakelijk voor de fouten van zijn werknemer en de schade welk hier uit voortvloeit. Dus ik zou zeggen art. 6:170 lid 1 bw..
pacta sunt servanda

pacta sunt servanda

Leeftijd: 44
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: di 22 dec 2009 15:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@ marionvangelder: je stelt je veel te Amerikaans op. Het kan niet zo zijn dat zij aansprakelijk gesteld worden voor diefstal omdat zij dit niet in hun voorwaarden hebben uitgesloten.

De diefstal staat in principe los van het toezicht op de bewoners.

Het is m.i. anders wanneer er een plek is in het gebouw waar de bewoners hun eigendommen kunnen afgeven o.i.d., als een bewaakte garderobe of iets in die richting.

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: di 22 dec 2009 16:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

marionvangelder schreef:
De leidinggevende is aangenomen om deze bewoners te sturen en op te letten op hun doen en laten. Als de leidinggevende deze vier bewoners niet kan volgen in hun doen en laten dan heeft hij gefaald in zijn toezicht.

Het enkele feit dat de toezichthouder er niet in is geslaagd om de diefstal te voorkomen (mocht dit al een taak zijn van de toezichthouder), betekent niet dat er sprake is van onrechtmatig toezichtsfalen.

Studieomgeving (BA): 
Studieomgeving (MA): 

BerichtGeplaatst: di 22 dec 2009 16:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

oke, misschien idd iets te extreem..
DENNIS79

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: di 22 dec 2009 17:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De vraag van de TS is inderdaad wel erg Amerikaans!

Oeps ik ben onvoorzichtig geweest met mijn eigen spullen... Jammer, ik heb daardoor schade geleden... Nu eerst maar eens kijken of ik niet iemand anders de schuld kan geven!?

---
Excuses! Ik zal mij niet meer moreel uitlaten over onderwerpen op dit forum....
bona fides

BerichtGeplaatst: di 22 dec 2009 18:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het is natuurlijk denkbaar dat het behandelcentrum onzorgvuldig heeft gehandeld, bijvoorbeeld als het wist dat er regelmatig wordt gestolen, maar heeft nagelaten daarvoor te waarschuwen, maar een duidelijk aanwijzing daarvoor zie ik niet.

Als aansprakelijkheid van het behandelcentrum ontbreekt, dan doet het er verder niet toe of het behandelcentrum een aansprakelijkheidsverzekering heeft.

Leeftijd: 47
Sterrenbeeld: Leeuw

BerichtGeplaatst: wo 30 dec 2009 2:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik weet niet of de ouders verzekerd zijn tegen diefstal. Ik dacht zelf namelijk ook dat het huis wel aan te spreken valt en dat zich niet zo maar kan verschuilen achter het feit dat zij niet aansprakelijk zijn voor diefstal. Dit zou namelijk ook betekenen dat zij niet aansprakelijk zijn als een lid van de leiding iets steelt van één van de kinderen.
bona fides

BerichtGeplaatst: wo 30 dec 2009 3:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

FGH schreef:
Ik weet niet of de ouders verzekerd zijn tegen diefstal. Ik dacht zelf namelijk ook dat het huis wel aan te spreken valt en dat zich niet zo maar kan verschuilen achter het feit dat zij niet aansprakelijk zijn voor diefstal. Dit zou namelijk ook betekenen dat zij niet aansprakelijk zijn als een lid van de leiding iets steelt van één van de kinderen.

Je zult toch zelf ook wel inzien dat de redenering in jouw laatste zin nergens op slaat?

Als een willekeurig persoon jouw auto beschadigt, ben ik normaal gesproken niet aansprakelijk voor jouw schade.

Als ik jouw auto beschadig, ben ik normaal gesproken wel aansprakelijk voor jouw schade.

Als een werknemer van mij jouw auto beschadigt in de uitoefening van zijn werk, ben ik normaal gesproken aansprakelijk voor jouw schade.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds