bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: do 17 dec 2009 18:50 Onderwerp: Re: 1 dag te late betaling griffierecht, niet-ontvankelijk RvS ? |
|
|
xs schreef: | Mijn vraag is: Zou ik inderdaad niet ontvankelijk zijn geweest, als mijn spoedbetaling 1 dag later op de rekening RvS was bijgeschreven en ben ik eigenlijk dus zinloos door RvS naar Den Haag gestuurd, vanwege genoemde (onjuiste) RvS-informatie? |
Het is mij een raadsel waarom je ervan uitgaat dat die informatie onjuist is...
art. 8:41 lid 2 Awb schreef: | De griffier wijst de indiener van het beroepschrift op de verschuldigdheid van het griffierecht en deelt hem mee dat het verschuldigde bedrag binnen vier weken na de dag van verzending van zijn mededeling dient te zijn bijgeschreven op de rekening van de rechtbank dan wel ter griffie dient te zijn gestort. Indien het bedrag niet binnen deze termijn is bijgeschreven of gestort, wordt het beroep niet-ontvankelijk verklaard, tenzij redelijkerwijs niet kan worden geoordeeld dat de indiener in verzuim is geweest. |
Quote: | Maar in dezelfde genoemde brief, waarin tevens werd verzocht binnen een bepaalde termijn het griffierecht te betalen, kan niet worden gesteld, dat ik toen al in verzuim was voor betaling griffierecht, omdat ik voorafgaand nog niet eerder was verzocht het griffierecht te betalen, laat staan hoeveel, met welk dossiernummer, en op welke rekening.. |
In die brief staat natuurlijk ook niet dat je in verzuim zou zijn met het betalen van griffierecht.
Quote: | Daarnaast lijkt tijdige betaling griffierecht mij eerder een civiele incasso-zaak, waarvoor de overheid voldoende (dwang)rechtsmiddelen heeft, die geheel losgekoppeld dienen te zijn van de hoger-beroep-bestuurszaak. |
Fout. Je bent niet verplicht om te betalen en betaling kan dus niet worden afgedwongen. Het is jouw vrije keuze om al dan niet griffierecht te betalen. Natuurlijk zal je beroep niet ontvankelijk worden verklaard als je ervoor kiest niet te betalen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|