|
Auteur |
Bericht |
David146
Leeftijd: 35 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 10 dec 2009 13:22 Onderwerp: Vakantie opname geweigerd |
|
|
Hallo,
korte vraag;
Ik werk bij de Albert Heijn als vulploegmedewerker en heb recentelijk vakantie aangevraagd voor in de kerstvakantie. Kort daarna kreeg ik te horen dat ik geen vakantie mag opnemen in de kerstvakantie, omdat dit de drukste dagen zijn in de supermarkt. Hierdoor zou ik mijn wintervakantie moeten afzeggen.
Ik heb het bericht meer dan 3 weken van te voren ingeleverd, dus zou dit geen enkel probleem moeten zijn.
Mijn vraag; Verwaarloost de albert Heijn hierbij mijn rechten als arbeider of hebben ze gelijk en zou ik mijn vakantie moeten afzeggen.
Alvast bedankt,
Mvg,
David |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: do 10 dec 2009 14:30 Onderwerp: |
|
|
Heb je de vakantie 3 weken geleden aangevraagd, of bedoel je 3 weken voor het ingaan van de vakantie?
art. 7:638 lid 2 BW schreef: | Voorzover in de vaststelling van de vakantie niet is voorzien bij schriftelijke overeenkomst dan wel bij of krachtens collectieve arbeidsovereenkomst of regeling door of namens een daartoe bevoegd bestuursorgaan of de wet, stelt de werkgever de tijdstippen van aanvang en einde van de vakantie vast overeenkomstig de wensen van de werknemer tenzij gewichtige redenen zich daartegen verzetten. Indien de werkgever niet binnen twee weken nadat de werknemer zijn wensen schriftelijk heeft kenbaar gemaakt, schriftelijk aan de werknemer gewichtige redenen heeft aangevoerd, is de vakantie vastgesteld overeenkomstig de wensen van de werknemer. |
Als je werkgever meer dan 2 weken heeft gewacht met het maken van bezwaar, dan is de zaak dus duidelijk: de vakantie is vastgesteld volgens jouw wensen.
Als je werkgever echter vrij snel heeft gereageerd met het argument van de drukke kerstperiode, dan is daar natuurlijk wel iets voor te zeggen. Ik betwijfel echter dat het om een voldoende "gewichtige reden" gaat, want het lijkt mij juist de taak van de werkgever om tijdig zeker te stellen dat er voldoende personeel aanwezig tijdens zo'n voorzienbare drukke periode. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
David146
|
Geplaatst: do 10 dec 2009 17:39 Onderwerp: |
|
|
Ja 3 weken geleden aangevraagd (vanaf nu)
en ze zeggen dat ze medewerkers vorige maand hebben geinformeerd met dat je niet vrij mag vragen in december. Maar verder weet ik hier niets vanaf, dat is bij mij niet overgekomen dus daar geloof ik niets van.
Btw, ze hebben ongeveer na 1 1/2 week mijn vraag beantwoord |
|
|
|
 |
WimWest
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 10 dec 2009 20:56 Onderwerp: |
|
|
Handboek vakantie en verlof AH geeft het volgende weer:
December
Albert Heijn maakt de meeste omzet in de drukke decembermaand. Dat betekent dat niemand in december vakantie op kan nemen. Vakantiedagen moeten voor 1 december worden opgenomen. Slechts in bepaalde gevallen kan de SM (SupermarktManager) toestemming verlenen vakantie op te nemen in December. Een dergelijk verzoek moet voor 1 oktober worden ingediend bij de SM. |
|
|
|
 |
David146
|
Geplaatst: do 10 dec 2009 21:44 Onderwerp: |
|
|
WimWest schreef: | Handboek vakantie en verlof AH geeft het volgende weer:
December
Albert Heijn maakt de meeste omzet in de drukke decembermaand. Dat betekent dat niemand in december vakantie op kan nemen. Vakantiedagen moeten voor 1 december worden opgenomen. Slechts in bepaalde gevallen kan de SM (SupermarktManager) toestemming verlenen vakantie op te nemen in December. Een dergelijk verzoek moet voor 1 oktober worden ingediend bij de SM. |
maar de laatste regeling waar u het over heeft is mij niet bekend.
Albert Heijn heeft mij waarschijnlijk onvoldoende geinformeerd. Heb ook boekjes doorgekeken, hierin wordt heel wat informatie gegeven over vakantierechten maar ik kan niets terugvinden over uw regeling. |
|
|
|
 |
WimWest
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
|
|
|
 |
ricker
Leeftijd: 47 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 11 dec 2009 16:54 Onderwerp: |
|
|
Als er zwaarwegende redenen zijn (bijvoorbeeld onderbezetting door ziekte o.i.d.) kun je m.i. zelfs een dag voor je vakantie nog te horen krijgen dat de toegewezen vakantie ingetrokken wordt:
(BW7, artikel 638, lid 5)
5. De werkgever kan, indien daartoe gewichtige redenen zijn, na overleg met de werknemer, het vastgestelde tijdvak van de vakantie wijzigen. De schade die de werknemer lijdt ten gevolge van de wijziging van het tijdvak van de vakantie, wordt door de werkgever vergoed. |
|
|
|
 |
|