Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu zo 17 aug 2025 1:27
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Mag een bedrijf leerlingen discrimineren?
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
pacta sunt servanda

pacta sunt servanda

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: vr 04 dec 2009 9:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@MarijnP: JA! Dat stoort mij ook enorm! De manier waarop de berichten van TS zijn opgebouwd met als kers op de taart het refereren naar 'neanderthalers' doet mij vermoeden dat TS discussiert over een splinter, terwijl zij/hij zelf een balk in het oog heeft.

Waarom stel je dat je weet wat discriminatie inhoudt terwijl jij jezelf boven anderen plaatst o.g.v. (een beetje) opleiding?

M.b.t. de regels van de supermarkt, het gaat hier niet om weigeren, maar om reguleren. Dit zal waarschijnlijk gebeurd zijn op basis van ervaring uit het verleden, waarin de onoverzichtelijkheid wanneer er grote groepen scholieren binnen zijn en het kasverschil dat aan het eind van de dag optrad reden waren om de groep te reguleren.

Ik zie geen probleem.

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: vr 04 dec 2009 16:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Discriminatie is ogv artikel 1 van de grondwet verboden. Die bepaling heeft zoals gezegd inderdaad (vooral) verticale werking.

Er zijn echter ook bepalingen in wetboek van strafrecht waar discriminatie strafbaar is gesteld, namelijk art. 137c e.v. en art. 429quater, waarvan in art. 90quater ook nog een toelichting wordt gegeven.

Echter de discriminatie die daadwerkelijk strafbaar gesteld is, is maar zeer beperkt en strekt niet tot de bescherming van scholieren bij het betreden van een supermarkt.

Hoewel de opmerking "neanderthaler" ook bij mij het vermoeden doet onstaan dat TS niet geheel zonder zonde is, kan ik me best voorstellen dat de topicstarter het vervelend vindt dat hij bepaalde beperkingen moet ondervinden indien hij een supermarkt wenst te betreden. Ook al is het gemeengoed geworden dat in veel winkelcentra hangouderen en bejaarden, net zo goed als hangjongeren, nog voordat zij onrechtmatig gehandeld hebben, zonder pardon weggestuurd worden, vind ik nog niet dat we dat met z'n allen zo maar klakkeloos moeten accepteren. Ook bij mij knaagt dergelijk gedrag aan mijn rechtsgevoel.

Natuurlijk is het zo dat het adagium "my house, my rules" geldt, maar voor een dergelijke openbare gelegenheid lijkt mij de toelaatbaarheid van volstrekte willekeur niet gewenst.

Er wordt gemakshalve in dit topic maar ervan uitgegaan dat de schooljeugd voor overlast zorgt. Echter overlast is slechts hoe de een het gedrag van de ander ervaart. Overlast (in het verband van dit topic) staat niet gelijk aan diefstal, noch is het op zichzelf strafbaar gesteld, daar het niet objectief is vast te stellen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Germanicus

Leeftijd: 33
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: vr 04 dec 2009 17:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Wat me vooral opvalt is dat je je blijkbaar beledigd voelt omdat scholieren niet gelijk worden behandeld, maar dat je wel iemand die gewoon zijn werk staat te doen consequent een Neanderthaler noemt.
Fijn dat je dat opvalt. Ik voel mij niet per se beledigd, maar onjuist behandeld. Natuurlijk is het niet helemaal verdigbaar dat ik degene een neanderthaler noem. Het is wel zo dat die persoon op geen enkele wijze zijn acties verklaard, mij ook niet behandelt als een gelijke (hij begon dus, kinderachtig, maar toch) en zijn uitdrukking en postuur doen mij gewoon heel erg denken aan een neanderthaler. Het is wat kleinzerig om daar nou zo'n groot punt van te maken, het lijkt mij duidelijk. Die persoon was niet lief tegen mij, ik niet lief tegen hem. Bovendien heeft hij als verpersoonlijking van de maatregel natuurlijk de grootste kans om kritiek te krijgen, al zit eigenlijk de directie achter de maatregel. Dat ik dit hier moet uitleggen verbaast me overigens.

Verder lijkt het erop dat sommige mensen alleen de topictitel lezen en niet de berichten verder. Een beetje door het onderwerp scrollen met alleen de titel in je hoofd en niet de hele berichten lezen, op zo'n manier is het twijfelachtig of je wel de juiste dingen juist bemerkt. Een topictitel is, lijkt mij, ervoor bedoeld om in één zin duidelijk te maken waar je onderwerp over gaat en bovendien, net zoals in een krant, bedoeld om mensen zover te krijgen je onderwerp te lezen. Logisch lijkt het mij dat meer mensen het lezen als je een beetje chargerende titel plaatst.

Verder vind ik dat DENNIS79 wijze woorden spreekt.
MarijnP

Leeftijd: 37
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: za 05 dec 2009 8:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Aha.

Even samenvattend:
Je noemt iemand een neanderthaler. Daarna zeg je zelf dat dat niet verdedigbaar is waarna je dat toch doet en zegt je het vreemd dat we je vragen iets toe te lichten dat dus, in je eigen woorden, niet te verdedigen valt. Ja, gek.

Verder wil ik nog even opmerken dat ik er geen groot punt van gemaakt heb. Het komt gewoon vreemd over dat je in dezelfde post waarin je beweert 'onjuist behandeld' te worden iemand uitscheldt. Uitschelden valt bij mij namelijk ook onder de noemer 'onjuist behandelen'.
Germanicus

BerichtGeplaatst: za 05 dec 2009 20:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

MarijnP schreef:
Aha.

Even samenvattend:
Je noemt iemand een neanderthaler. Daarna zeg je zelf dat dat niet verdedigbaar is waarna je dat toch doet en zegt je het vreemd dat we je vragen iets toe te lichten dat dus, in je eigen woorden, niet te verdedigen valt. Ja, gek.

Even samenvattend: Je kan niet goed (begrijpend) lezen.
Ik zeg dat het 'niet helemáál verdedigbaar' is, dus wel deels en vandaar dat ik dat dan ook kan doen. Het is natuurlijk niet handig om zoiets te zeggen, maar ik was gewoon boos op die persoon omdat, ik herhaal mezelf voor jou even, mij niet als een gelijke behandelde en bovendien zonder uitleg. In die context is het voorstelbaar dat ik op zo'n manier naar hem refereer, waar hij het zelf toch niet leest.

Ik kan nergens zien waar je me vraagt iets toe te lichten, maar wat je aansijdt lijkt inderdaad tegenstrijdig, maar het kwam op mij over alsof er allerlei conclusies werden getrokken (vooral door pss), terwijl ik gewoon boos was op de betreffende beveiliger. Naar mijn idee had prima ingeschat kunnen worden dat die conclusies trekken vrij overhaast was.

Het er een punt van maken vond ik natuurlijk:
Quote:
doet mij vermoeden dat TS discussiert over een splinter, terwijl zij/hij zelf een balk in het oog heeft.
Basa

Leeftijd: 38
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: zo 06 dec 2009 1:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat mensen zo reageren heb je toch echt over jezelf afgeroepen. Misschien is het voor de volgende keer wat handiger als je niet post in een opwelling van emotie, maar post wanneer je tot bezinning bent gekomen. Begrijp me niet verkeert, ik probeer niet te trollen, maar slechts advies te geven om zulke reacties de volgende keer te vermijden. De man die jij neanderthaler noemt heeft jouw niets misdaan en slechts zijn werk gedaan, als je de huisregels niet zint dan moet je bij de bedrijfsleider zijn. Verder hoop ik dat je de volgende keer als je iemand op een forum moet beledigen dat ergens anders doet, want het wekt wat irritatie. Wink
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: zo 06 dec 2009 10:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Voor Germanicus, voor zover je het al niet gezien had: over jouw onderwerp is al wel eens vaker gediscussieerd op dit forum.

De kern van de regel waarmee jij te maken hebt is, zoas Bona Fides al heel duidelijk beschreef, het eigendomsrecht van de winkelier c.q. zijn persoonlijk gebruiksrecht van die ruimte (indien hij het pand huurt).

Overigens: jullie kunnen er natuurlijk ook voor kiezen om massaal niet meer die winkel te bezoeken als je dan zo nodig een signaal wilt afgeven. Wink
pacta sunt servanda

pacta sunt servanda

BerichtGeplaatst: ma 07 dec 2009 10:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben redelijk voorzichtig geweest door gebruik te maken van 'vermoedelijk'. Dat woord houdt in dat ik jou de kans geef om het te ontkrachten. Als ik redenen krijg om anders over de casus te gaan denken dan zal ik mij ook anders gaan opstellen.

Ik snap ook niet waarom je met een medewerker in 'discussie' gaat over de maatregel terwijl je erg goed weet, zoals je post, dat diegene daar geen zeggenschap over heeft. Dat is iemand aanrijden omdat hij rechtmatig oversteekt bij een zebrapad, terwijl jij van mening bent dat de wetgever juist de auto voorrang moet geven.

En het feit dat je soms dingen dient uit te leggen ligt als vanzelfsprekend aan de leden van dit forum.....

BerichtGeplaatst: ma 07 dec 2009 22:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

We blijven maar een beetje dooremmeren over deze onbelangrijkheid, alleen een benaming van iemand wat er in deze casus totaal niet toe doet, maar ik vond toch dat ik nog even kon reageren.

pacta sunt servanda schreef:
Ik ben redelijk voorzichtig geweest door gebruik te maken van 'vermoedelijk'. Dat woord houdt in dat ik jou de kans geef om het te ontkrachten.
Je zegt nergens 'vermoedelijk' hoor Razz Misschien bedoel je dat wel zo voorzichtig, maar daarvoor lees ik 'JA! Dat stoort mij ook enorm!' met hoofdletters en uitroepteken. Dat zet toch de toon voor de rest van je bericht. Je brengt het nu ook alsof ik dan moet bewijzen dat ik niet voldoe aan jouw vergaande, op zeer weinig gebaseerde, conclusies (m.b.t. balk).

Je vergelijking slaat natuurlijk behoorlijk ver de plank mis. Desallnietemin begrijp ik wat je wil zeggen. Maar als je aankomt bij een supermarkt waar je al jaren komt, en er staat nu ineens een beveiliger aan de deur, is het toch vrij logisch om te vragen waar dat ineens vandaan komt en hoe dat verder precies zit. Hij is een vertegenwoordiger van het bedrijf, en zal zelf toch wel weten waarom hij daar staat.

pacta sunt servanda schreef:

En het feit dat je soms dingen dient uit te leggen ligt als vanzelfsprekend aan de leden van dit forum.....

Euh.. Fijn dat je dat grote mysterie hebt opgelost?

tikSimone, oh dat onderwerp had ik nog niet gevonden. Dank voor uw reactie, de korte samenvatting lijkt ook correct.
Iedereen op school overtuigen niet hun lunch te kopen gaat me toch niet lukken, en is het ook niet waard natuurlijk Smile

@hieronder: Als je iets quote (de aahalingstekens) staat het gewoon vreemd als dat niet klopt. Verder weet ik niet in welke context jij een Razz emoticon gebruikt, maar ikzelf doe dat meestal niet in een heel serieuze.

Het lijkt me toch echt wel dat zo iemand wel weet waarvoor hij daar staat hè Wink Dat hij dat niet volgens zijn contract hoeft uit te leggen zou mij echt niet uitmaken, als ik in de hierboven beschreven situatie om verheldering vraag.

Dat je verder niet inhoudelijk reageert, beschouw ik maar als een bevestiging van mijn gelijk.

Laatst aangepast door Germanicus op wo 09 dec 2009 16:49, in totaal 3 keer bewerkt
pacta sunt servanda

pacta sunt servanda

BerichtGeplaatst: di 08 dec 2009 10:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Germanicus schreef:
We blijven maar een beetje dooremmeren over deze onbelangrijkheid, alleen een benaming van iemand wat er in deze casus totaal niet toe doet, maar ik vond toch dat ik nog even kon reageren.

Je zegt nergens 'vermoedelijk' hoor Razz

Je vergelijking slaat natuurlijk behoorlijk ver de plank mis. Desallnietemin begrijp ik wat je wil zeggen. Maar als je aankomt bij een supermarkt waar je al jaren komt, en er staat nu ineens een beveiliger aan de deur, is het toch vrij logisch om te vragen waar dat ineens vandaan komt en hoe dat verder precies zit. Hij is een vertegenwoordiger van het bedrijf, en zal zelf toch wel weten waarom hij daar staat.

Eerst geef je aan dat er maar wordt doorgememmerd over een onbelangrijkheid, daarna geef je aan dat er in mijn bericht geen 'vermoedelijk' voorkomt....... ik zie 'vermoeden'?

De beveiliger kan jou haarfijn uitleggen wat de regel inhoudt. Dat is zijn werk. Jij vraagt om de reden achter de regel. Dat behoeft hij jou niet te kunnen vertellen.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds